Aldrig mer bulkpellets!

Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Aldrig mer bulkpellets!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Vi har nu haft vår pelletsanläggning i snart två säsonger. Den första körde vi med småsäck. Ett jäkla bärande är det när mätaren står på minus. Men brännaren gick bra, utan krångel. Så nu i somras så byggde jag ett pelletsförråd, efter konstens alla regler, där oljetanken tidigare var placerad. Och beställde en leverans med 3 ton SÅBI-pellets. Eftersom vi ville testa först, så monterade vi ingen matning direkt från förrådet, utan har öst manuellt till veckosilon bredvid. Men vad spån och småfraktioner det blev med bulkpellets.. :( Försökte först att köra med den i det skicket, men då krånglade brännaren gång på gång. Igensatt matning, igensatt roster efter två dygn, betydligt mer aska, "fladdrande" höga rökgastemperaturer. Ja, listan kunde göras längre. Dessutom detta damm överallt! Så för att få det att fungera har jag tvingast att sila det mesta av pelletsen. Nu är jag inne på det sista i förrådet, och står då inne i förrådet och silar pellets från spån, iförd andningsmask! Så någon mer bulkpellets blir det inte!

Någon som har haft liknande problem?

Som tur är så tycks kilopriset på säckad pellets snart vara i nivå med bulk. I alla fall om man räknar bort överblivet spån.. :x
Överväger att bygga om pelletsanslutningen för att via en tratt/silo från utsidan manuellt kunna sprätta säckar och fylla på i förrådet. Någon som har erfarenhet av detta?
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
lennart wiklund
Lärjunge!

Inlägg av lennart wiklund »

Jodå sitter i samma sits själv nu så jag vet hur jävla roligt det är...
Jag beställde från Jämtlamell i Stugun.
förr har jag bränt bulkpellets från Bio Norr,men då snålheten bedrar visheten så köpte jag ett 3 tonslass billigare från stugun (8 hundra billigare)men säger jag nästa år blir det 6mm från Bio Norr.
Denna pellets fungerar mycket bra på bulk om den inte blir omblåst mellan bil o vagn.
Har du kollat så din inte var omblåst någon gång?
detta skall man man ej tollerera!

lennart
manin
Pannrumstomte!

Re: Aldrig mer bulkpellets!

Inlägg av manin »

Tydligt att det är vanlig problem vid bulken, som jag har läst flesta och ännu många håller på att skaffa bulk. Hrm... :roll:
GoForIt Pellets skrev:Som tur är så tycks kilopriset på säckad pellets snart vara i nivå med bulk. I alla fall om man räknar bort överblivet spån.. :x
Överväger att bygga om pelletsanslutningen för att via en tratt/silo från utsidan manuellt kunna sprätta säckar och fylla på i förrådet. Någon som har erfarenhet av detta?
Det verkar vara bästa tror jag. Men när man häll ner så innebär ca 2-3 meter fall och så kommer att pellets blir söndrig i början men efter fler säckor så mindre söndrig pellets vid fallhöjd och med mindre damm iallafall än bulk.

Som du säger besvär att bära, men försöka rätta sig med att släpvagn kan komma in vägen dit så nära till där lucka/tratt. så slipper bär långa vägen, utan lastar direkt vore bästa, då är lönt. Har man tur där nära till åf att köpa pelletspall som är lägre pris än bulk då är toppen.

Jag har oljetank som stå kvar. jag väntar på fler tips så kan bli någon bra ide. Som jag har många i min tanke ex. att såga och bygga tratt direkt till oljetank och ha vakum med grovdammsugare till miniförråd, men hmm...
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

Jag har kört med både småsäck och nu bulk nu i ett par år ..märker ingen skillnad ..och jag har absolut ingen damm någonstans ..mitt föråd är tätat med mjukfog eller som det oxå heter målarfog/latex ..och dörren till förådet är oxå tätat med tätningslist ..skruvröret är tätat med en damask av gummi ..inge damm eller problem här ..i och för sig kan det vara olika vart man köper pelletsen från ..jag köper från Forssjöbruk
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Jag fick då inga problem med bulk...(provat små säck o storsäck tidigare)
De va brännaren de va fel på men nu har man riktiga grejer... 8)
Så nu ä de kanon me bulk :lol: :lol:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Har inga problem med brännaren. Servad och kontrollerad två gånger av tillverkaren. Problemet har varit spånblandningen i pelletsen.
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

GoForIt Pellets skrev:Så nu i somras så byggde jag ett pelletsförråd, efter konstens alla regler
Vilken typ av material är förrådet konstruerat av?

Hur gjorde du när du tätade förrådet?

Hur ser inblåsningsröret ut (rakt / vinklat)?

Hur långt är avståndet från inblåsningsrör till motstående vägg?

Har du någon typ av dämpmatta innan motstående vägg?
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Har du ränna eller blåser du rätt in i förrådet?
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

ABSO skrev:
GoForIt Pellets skrev:Så nu i somras så byggde jag ett pelletsförråd, efter konstens alla regler

Vilken typ av material är förrådet konstruerat av?

Hur gjorde du när du tätade förrådet?

Hur ser inblåsningsröret ut (rakt / vinklat)?

Hur långt är avståndet från inblåsningsrör till motstående vägg?

Har du någon typ av dämpmatta innan motstående vägg?
Mitt förråd är konstruerat efter SÅBIs instruktioner på deras webbplats. Fyrkantigt (där oljetank tidigare fanns). Reglar med luftspalt. Dubbelgips. Tätat med hur mycket akrylfogmassa som helst. (7-8 patroner). T.o.m. spacklat och målat invändigt. Inblåsningsröret är vinklat 90 grader för att uppnå så lång sträcka som möjligt från utblåsröret (över 2 m). Inblåsningsröret är MAFA:s skarvfria. Dämpmattor på flera ställen. Förstärkningsplattor runt såväl inblåsningsrör som luftningsrör. Luftningsrör 2 x 125 mm spirorör.

Ett problem som vi tyvärr har är att bilen inte kan komma närmare huset än 20 meter, så det blir en ganska lång slang. [/i]
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

GoForIt Pellets skrev:Tätat med hur mycket akrylfogmassa som helst. (7-8 patroner). T.o.m. spacklat och målat invändigt.
Oj! Det lät vältatat... och du menar att det kommer damm genom skarvarna mellan spånplattorna ändå?
GoForIt Pellets skrev:Inblåsningsröret är vinklat 90 grader för att uppnå så lång sträcka som möjligt från utblåsröret (över 2 m).

Ett problem som vi tyvärr har är att bilen inte kan komma närmare huset än 20 meter, så det blir en ganska lång slang.
90 grader... vad har du för böjradie på dessa 90?

20 meter är ganska lång slang, frågan är vilket tryck de använde när de blåste in pelletsen, kan det vara problemet?
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

ABSO skrev:
GoForIt Pellets skrev:Tätat med hur mycket akrylfogmassa som helst. (7-8 patroner). T.o.m. spacklat och målat invändigt.
Oj! Det lät vältatat... och du menar att det kommer damm genom skarvarna mellan spånplattorna ändå?
GoForIt Pellets skrev:Inblåsningsröret är vinklat 90 grader för att uppnå så lång sträcka som möjligt från utblåsröret (över 2 m).

Ett problem som vi tyvärr har är att bilen inte kan komma närmare huset än 20 meter, så det blir en ganska lång slang.

20 meter är ganska lång slang, frågan är vilket tryck de använde när de blåste in pelletsen, kan det vara problemet?
Ja, det blev rejält dammigt i hela källaren vid påfyllningen. Tydligen brukar vissa tejpa dörrspringorna utvändigt med silvertejp, berättade chauffören e f t e r vi hade fyllt färdigt. Och sedan är pelletsen totalt sett väldigt dammig. Skitar ner i hela pannrummet vid hantering.
Böjradie..? Menar du den radie som uppstår om jag skulle sätta på ytterligare en 90 gradersvinkel? Cirka 60 cm, d v s min vinkel är cirka 30 cm. Chauffören körde med så lågt tryck han kunde påstod han. Vill minnas 0,7 kg (?). Mycket modern lastbil som levererade.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

GoForIt Pellets skrev:
ABSO skrev:

Ja, det blev rejält dammigt i hela källaren vid påfyllningen. Tydligen brukar vissa tejpa dörrspringorna utvändigt med silvertejp, berättade chauffören e f t e r vi hade fyllt färdigt. Och sedan är pelletsen totalt sett väldigt dammig. Skitar ner i hela pannrummet vid hantering.
Böjradie..? Menar du den radie som uppstår om jag skulle sätta på ytterligare en 90 gradersvinkel? Cirka 60 cm, d v s min vinkel är cirka 30 cm. Chauffören körde med så lågt tryck han kunde påstod han. Vill minnas 0,7 kg (?). Mycket modern lastbil som levererade.
Här får chaufförerna inte ha högre tryck än 0,3 bar, Har dom de blir de in på kontoret omg för samtal.. :wink:
hmmm 30 cm låter rätt tvär böj el??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
JOD
Ungskog

Vaddå problem med bulk?

Inlägg av JOD »

Jag hade två storsäck utohus först innan jag hunnit bygga förråd. Pest! Fukt läckte in och pellets föll sönder.
Småsäck - bara tanken att bära jämt är utesluten. Jag tror heller inte ett ögonblick att detta är dammfritt. OK - pannrum men i alla fall.

Alltså rev jag ut oljetanken (se annan plats i forumet) och byggde ett TÄTT förråd. Använde bla trädgårdsslang som O-ring mellan reglar och golv/väggar/tak, lim, tätmassa mm. Inte hinkvis. Luckan är en gammal köksskåpsdörr med tätningslister som skruvas fast utifrån(!)vid fyllning.

För skruvens genomgång offrades ett par jeans. Ett byxben på utsidan, ett på insidan. Slangklammer king size runt skruven och häftklammer för jeansen mot väggen.

Det går absolut att bygga ett tätt förråd.

Pelletsinloppet är med ränna, en gammal madrass på motstående vägg och en 1 m2 gummimatta vid rännslutet.

Visst - det finns damm i pelletsen. Min Janfire klagade med avryckt kedja några ggr. (tände inte) men då jag väl stämt av draget med motdragslucka fungerar det OK.

Kan inte tänka mig att köpa annat. Pellets är ju inte arbetsfritt men varför inte bygga bort så mycket jobb som möjligt?

Finns det förresten inte någon spånavskiljare att ansluta efter skruven, innan fallslangen? Någon som vet?
//JOD

Pannrum fixat 2011 med:
Janfire NH, begagnad
Janfire pelletspanna, Ny
Pellistore PCS , begagnat
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

Visst är det garanterat dammfritt i mitt pannrum vid påfyllning ..och Pellx funkar kanon med bulk pellets.

ps: jag har en plåt som ser ut som en plog där pelletsen träffar vid inblåsning = bra fyllning vid sidorna :wink:
Skriv svar