Hydro-pellets

Skriv svar
Pelleplutt
Fröträd

Hydro-pellets

Inlägg av Pelleplutt »

Nu har även oljebolaget Norsk Hydro hoppat med i pelletskarusellen och börjat leverera.
Då jag var trogen Hydro-kund på den gamla hemska oljetiden, så tänkte jag att man skulle få några bra erbjudanden nu, men icke... kartellbildningen är total! Någon hundralapp billigare på 6 pall än om jag köper från min lokala leverantör, inte mycket skillnad alltså. Och i min enfald trodde jag att eftersom Hydro är ärkenorskt, och norrmän är väldigt stolta av sig, att de skulle leverera Vestmarkapellets... skit heller, det blev vanliga gråa, smuliga Neovapellets från Jönköpingsfabriken, dem har vi sett förut.

Några fler som beställt från Norsk Hydro och eventuellt fått annat fabrikat?
Nibe Alpha Keram med PellX 02 och två ack-tankar.
Renoverad Janfire flex-A står som reserv.
Flexifuel
Fröträd

Inlägg av Flexifuel »

De vill väl inte skänka bort pelletsen heller.... å andra sidan det gör ju inte Neova av ungefär samma orsaker: vinstsyftet.

Men om du jämför med oljebolagen som helhet finner du nog ungefär samma agerande : vinstmaximera

Det enda som kan förändra prisbilden är fler små producenter av pellets men de hindras effektivt av någon form av samarbete mellan de stora drakarna.

Genom att öka råvarupriserna till de externa små tillverkarna måste även de små hålla stabila och höga priser och då ser det ut som om det finns en fungerande konkurrens med många oberoende tillverkare.

Å andra sidan lockas de små tillverkarna att följa prisledande producenter då de själva tjänar bra på det och vem kan klandra dem?

Inget nytt under solen.
Skriv svar