Lämplig placering för rökgastermometer

Skriv svar
slaskman
Fröträd

Lämplig placering för rökgastermometer

Inlägg av slaskman »

Är det ok att borra ett hål i "dragbegränssarlådan" och gänga i en rökgastermometer där? Den kommer att hamna mellan skorsten och panna då. Vid intrimning tänker jag mäta 1 meter ner i skorstenen med en trådlös stektermometer. (295 spänn på teknikmagasinet)
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

Ja borra en hål och skruva in och stick in rökgastemp, så möjlig nära till utfrån panna. ex se min bild http://www.freewebs.com/viking_manin/index.htm "rökgastemp.
Men du behöver inte köpa stektemperatur. du kan oxå använder samma rökgastemperatur. det är bara att binda med snöre och lite tejp så är säker fast. och mät ner och vänta några minuter.
eller hur?
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
MJ
Späd planta

Inlägg av MJ »

Tror Jula har en liknande trådlös stektermometer för drygt 249kr... (-40 till +200 grader) borde väl funka det med? (men sen kommer ju frakt på det... ah.. )
Gustav
Entusiast!

Inlägg av Gustav »

manin skrev:Ja borra en hål och skruva in och stick in rökgastemp, så möjlig nära till utfrån panna. ex se min bild http://www.freewebs.com/viking_manin/index.htm "rökgastemp.
Men du behöver inte köpa stektemperatur. du kan oxå använder samma rökgastemperatur. det är bara att binda med snöre och lite tejp så är säker fast. och mät ner och vänta några minuter.
eller hur?
Får man ett rätt värde om man kör ner hela rökgastempen i skorstenen :roll: Har du testat själv manin?
Hälsn.Gustav
Jan-fire i pelluxpanna
slaskman
Fröträd

jula

Inlägg av slaskman »

Har inte alla 10 minuter till Julavaruhset och det är ju bra eftersom man måste byta hälften av grejorna man handlar där....
CTC 1200 ?, VikingB16 och volvo PV med B18
Charlie
Stor entusiast!

Inlägg av Charlie »

Du ska sätta rökgastermometern innan dragbegränsarn, annars kommer du ju att mäta rökgaser som är utblandade med inneluft.
Janfire Flex-a i CTC1100 Family 25
AndersJ
Entusiast!
Kontakt:

Inlägg av AndersJ »

Kan ni inte låna tantens skinktermometer när hon är ute ett ärende. Det hon inte vet har hon inte ont av.:D Hissa ner den i ett meterlångt snöre.
Glöm inte att diska av den väl efter uträttat värv.
Diom Olja/El 1987, Pellx PX20 -01, varmluftständning. Senaste processorn. Dragbegränsare KW SID012. Stora Enso pellets. 85/80 m2 boyta/biyta, 21/18 grader, byggt -48. Se även www-knappen.
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

Gustav skrev:Får man ett rätt värde om man kör ner hela rökgastempen i skorstenen :roll: Har du testat själv manin?
Hälsn.Gustav
Svar Ja, har testa olika typ temperatur som finns hemma hos mig såsom varmvatten- ugn- stek- och vädertemp. Men vädertemp gick bara max +60 C. Jag kan inte komma ihåg exakt vilka var visade olika. men jag skall antecknar senare. för det är fullt med snö på taket just nu.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Skriv svar