Jag läste Torbens inlägg angående avtrillad tändelementplatta i den klistrade tråden "fel vi hittat". Jag skriver en kommentar här istället för att spara den klistrade tråden för sitt syfte:
Plattan skall sitta fast dels vid den dolda elanslutningen, dels en genomgående skruv ner genom det inre brännarröret. Att låta den ligga lös tror jag är en uppenbar riskfaktor för driftsproblem med felaktigt luftflöde och risk för onormalt slitage av själva tändelementet.
Samma hände mig efter att ha kört ett tag. Åtgärdas genom att lossa brännaren och inre brännarröret, skruva åt muttern som sitter på undersidan. Behöver man åtgärda anslutningen vid elanslutningen nås den via en lucka på brännarens undersida.
(Reservation för eventuella andra utföranden på nyare modifierade årgångar brännare)
Ang Avtrillad tändelementplatta
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
- Inlägg: 1910
- Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
- Ort: Skillingaryd
Ang Avtrillad tändelementplatta
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Re: Ang Avtrillad tändelementplatta
Hej
Ursäkta, det var längesen jag var inne:
Jo, jag vet om skruven/muttern, det var bara det att skruven hade bränts/rostat av också.
Och som jag skrev fick jag ett nytt tändelement på garantin.
/Torben
[quote="GoForIt Pellets"]Jag läste Torbens inlägg angående avtrillad tändelementplatta i den klistrade tråden "fel vi hittat". Jag skriver en kommentar här istället för att spara den klistrade tråden för sitt syfte:
Plattan skall sitta fast dels vid den dolda elanslutningen, dels en genomgående skruv ner genom det inre brännarröret. Att låta den ligga lös tror jag är en uppenbar riskfaktor för driftsproblem med felaktigt luftflöde och risk för onormalt slitage av själva tändelementet.
Samma hände mig efter att ha kört ett tag. Åtgärdas genom att lossa brännaren och inre brännarröret, skruva åt muttern som sitter på undersidan. Behöver man åtgärda anslutningen vid elanslutningen nås den via en lucka på brännarens undersida.
(Reservation för eventuella andra utföranden på nyare modifierade årgångar brännare)[/quote]
Ursäkta, det var längesen jag var inne:
Jo, jag vet om skruven/muttern, det var bara det att skruven hade bränts/rostat av också.
Och som jag skrev fick jag ett nytt tändelement på garantin.
/Torben
[quote="GoForIt Pellets"]Jag läste Torbens inlägg angående avtrillad tändelementplatta i den klistrade tråden "fel vi hittat". Jag skriver en kommentar här istället för att spara den klistrade tråden för sitt syfte:
Plattan skall sitta fast dels vid den dolda elanslutningen, dels en genomgående skruv ner genom det inre brännarröret. Att låta den ligga lös tror jag är en uppenbar riskfaktor för driftsproblem med felaktigt luftflöde och risk för onormalt slitage av själva tändelementet.
Samma hände mig efter att ha kört ett tag. Åtgärdas genom att lossa brännaren och inre brännarröret, skruva åt muttern som sitter på undersidan. Behöver man åtgärda anslutningen vid elanslutningen nås den via en lucka på brännarens undersida.
(Reservation för eventuella andra utföranden på nyare modifierade årgångar brännare)[/quote]