Ang Avtrillad tändelementplatta

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Ang Avtrillad tändelementplatta

Inlägg av GoForIt Pellets »

Jag läste Torbens inlägg angående avtrillad tändelementplatta i den klistrade tråden "fel vi hittat". Jag skriver en kommentar här istället för att spara den klistrade tråden för sitt syfte:

Plattan skall sitta fast dels vid den dolda elanslutningen, dels en genomgående skruv ner genom det inre brännarröret. Att låta den ligga lös tror jag är en uppenbar riskfaktor för driftsproblem med felaktigt luftflöde och risk för onormalt slitage av själva tändelementet.

Samma hände mig efter att ha kört ett tag. Åtgärdas genom att lossa brännaren och inre brännarröret, skruva åt muttern som sitter på undersidan. Behöver man åtgärda anslutningen vid elanslutningen nås den via en lucka på brännarens undersida.

(Reservation för eventuella andra utföranden på nyare modifierade årgångar brännare)
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Torben
Ungskog

Re: Ang Avtrillad tändelementplatta

Inlägg av Torben »

Hej

Ursäkta, det var längesen jag var inne:

Jo, jag vet om skruven/muttern, det var bara det att skruven hade bränts/rostat av också.

Och som jag skrev fick jag ett nytt tändelement på garantin.

/Torben

[quote="GoForIt Pellets"]Jag läste Torbens inlägg angående avtrillad tändelementplatta i den klistrade tråden "fel vi hittat". Jag skriver en kommentar här istället för att spara den klistrade tråden för sitt syfte:

Plattan skall sitta fast dels vid den dolda elanslutningen, dels en genomgående skruv ner genom det inre brännarröret. Att låta den ligga lös tror jag är en uppenbar riskfaktor för driftsproblem med felaktigt luftflöde och risk för onormalt slitage av själva tändelementet.

Samma hände mig efter att ha kört ett tag. Åtgärdas genom att lossa brännaren och inre brännarröret, skruva åt muttern som sitter på undersidan. Behöver man åtgärda anslutningen vid elanslutningen nås den via en lucka på brännarens undersida.

(Reservation för eventuella andra utföranden på nyare modifierade årgångar brännare)[/quote]
Skriv svar