Men frågeställningen korrosion samt acktank är ju spännande!
Så om man har solpaneler och en brännare som slår på lite då & då så löper man alltså en betydande risk att pannan rostar bort? Jag har för mig att det finns koppel som tömmer pannan in i acken helt efter avslutad eldning för att slippa försluster, då blir det ju också på vintern en enorm risk för korrosion. Stämmer detta eller är det någon annan mekanism som slår in...?
mvh
Abbe
Hur lågt kan jag ställa termostaten?
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Jag anser att risken att pannan ska rosta sönder pga kondens vid uppstart vid biobränsle eldning är obefintlig..Abbe skrev:Men frågeställningen korrosion samt acktank är ju spännande!
Så om man har solpaneler och en brännare som slår på lite då & då så löper man alltså en betydande risk att pannan rostar bort? Jag har för mig att det finns koppel som tömmer pannan in i acken helt efter avslutad eldning för att slippa försluster, då blir det ju också på vintern en enorm risk för korrosion. Stämmer detta eller är det någon annan mekanism som slår in...?
mvh
Abbe
Som du skriver så vore det ju direkt "döden" för en panna om man installerar ett återvinningskoppel...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- Pannrumstomte!
Kom precis på en nackdel med den kopplingen. Om det är sommar och sol men ändå ett litet värmebehov så är det nätt och jämnt att solvärmen klarar av det så man vill ju ha minimala förluster. Shuntstyrningen och den biv shunten kommer då att blanda från vatten från panna och solvärmetanke. Alltså kommer returen att delvis ledas via pannan och då pannan inte gått på länge är returen varmare än pannan. Lite rörigt, hoppas du hängde med. Resultatet blir iaf att solvärmen värmer både element och panna vilket ger större förluster och pannan måste starta tidigare än om shunten bara tagit vatten från acken.André skrev: KAn även koppla in en bivalentshunt så pannan tömms på vv vatten först då det är pannan som har största förlusterna.. http://infoweb.esbe.se/files/51681/Data ... 0290_A.pdf
Att dra vv både genom pannan och acken har jag provat och jag fick så pass mycket lägre tryck i dushen att det var på gränsen till acceptabelt. När vv-tempen gick ner mot 40 grader så blev det för dåligt tryck.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Tror nog att det är som André skrev, att det är "obefintlig risk" , inom en överskådlig tid, materialval spelar in på livslängd också, iallafall om man använder torrt biobiobränsle, menar, folk har eldat mot acktankar "förr" i rena vedpannor och pannorna har hållt en hel del år. Jag ser ju på min rena vedpanna att när jag har tänt på och när det är dags för att dra i handtaget för "startspjället", när det är dags för den omvända förbränningen, så är ju stången till startspjället som kommer ut utanför övre eldstadsluckan ca: 15 cm. blöt utav all kondens som blir vid uppstarten, pga. de låga temperaturerna i godset i förhållande till rökgastempen. Ni får ursäkta, känner att det är inte helt lätt detta eftersom man i regel, tror jag, även jag, att man räknar med en för kort livsläng på pannan jämfört med hur länge den kunde leva under mera optimala förhållanden. En sak är iallafall säkert, en panna som har en brännare som ligger och duttar och håller tempen mellan, säg 70-80gr. den pannan lever minst 10 år längre än en som man tuttar på när det är dags, vid säg kanske 30gr. Men det kostar även att hålla pannan på drifttemp, så det kanske kan bli billigare totalt sett att låta den "rosta" sönder med jämna mellanrum....Inte lätt det här...
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.