Vad är mest ekonomiskt???
-
- Prima virke
Vad är mest ekonomiskt???
Vad är mest ekonomiskt nu på sommaren när man bara vill värma varmvatten. Skall man köra på elpatronen eller skall man elda med pellets?? Är det någon som har några smarta funderingar eller uträkningar??
Janfile integral panna med NH brännare och pellistore
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Re: Vad är mest ekonomiskt???
Det måste var o en testa för det skiljer rätt mycket mellan olika anläggningar..kurreburre skrev:Vad är mest ekonomiskt nu på sommaren när man bara vill värma varmvatten. Skall man köra på elpatronen eller skall man elda med pellets?? Är det någon som har några smarta funderingar eller uträkningar??
Kolla vad elförbrukningen ligger på under några dagar med pellets sen testar man några dagar med elpatron så ser man rätt omg vilket som är mest ekonomiskt, Sitter elpatronen i pannan plugga då rökröret med isolering när ni testar med elpatronsdrift..
Sen är det bara att kolla o jämföra med el resp pellets priset, Nu kan jag tänka mej att det blir billigare med el då pelletsen blivit rätt dyr..

Med acktank så blir det mindre förluster vid pelletseldning för vv mot direkteldning i pannan...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
När jag testade sommaren för tre år sedan då vi installerade anläggningen så var pellets det mest fördelaktiga för oss.
Men sedan dess har ju pelletsen blivit avsevärt dyrare, samtidigt som elen ju för tillfället är väldigt billig, så nu är jag av uppfattningen att el nog är billigare för bara varmvattenproduktion.
Men sedan dess har ju pelletsen blivit avsevärt dyrare, samtidigt som elen ju för tillfället är väldigt billig, så nu är jag av uppfattningen att el nog är billigare för bara varmvattenproduktion.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
-
- Energiprofet!
- Kontakt:
Jag körde i 2002-2004 på pellets genom sommaren. Jag har nu en 50 liter El-beredare i serie efter pannan som går på sommaren. Pannan är inte i drift men sirkpumpen på pannan går hela tiden. Vattnet till El-beredaren går först genom pannan som har rumstemperatur pga indirekte solvärmen till radiatorerna. Tror jag sparar ca. 30-40% av el räkningen på tappvattnet om sommaren vid att använda pelletspannan til "solvärme".
Sen balanceras lilla swimmingpoolen ute mot samma system och vid behov (efter period med kyla), kan jag dra upp temperatur i poolen vid att starta pannan, självklart på pellets!.
Tycker lösningen ger fin temperaturbalans i hela huset, den är billig och effektiv.
Sen balanceras lilla swimmingpoolen ute mot samma system och vid behov (efter period med kyla), kan jag dra upp temperatur i poolen vid att starta pannan, självklart på pellets!.
Tycker lösningen ger fin temperaturbalans i hela huset, den är billig och effektiv.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.