tilläggsisolera!

Skriv svar
pyrro
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: tor 20 jul, 2006 11:29
Ort: Sundsvall
Kontakt:

tilläggsisolera!

Inlägg av pyrro »

Tjo !

vi tänkte ta och lägga på isoleringen nu under sommaren , givetvis så byter vi panel mm , men va fanken är bäst ? köra typen västkustskiva? eller regla och sätta vanlig isolering?

det är en djungel! hjälp.
Mvh dan
Arimax 35kw 2800L acc,tilläggsisolerad träkåk på 180 bo och 120 biyta. camina art etage och förhoppningsvis sol inom kort.
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Tjohej!
Jag tilläggsisolerade med stenullskivan( roxull)50mm (Ger 10) Den är hård och bra
Jag hade spåntat virke som en vägg =hade plåtfolie innan så det var att
riva plåt och sedan spika upp skivorna -distans hylsa -sedan reglar på 60 cc ny panel -Klart ,går fort som bara den (inga köldbryggor)..(ja måla också förståss....

Lycka till ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
BG
Lärjunge!
Inlägg: 392
Blev medlem: fre 30 jun, 2006 23:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BG »

jodå jag skall oxå strax igång med tilläggsisoleringen av fasaden ...
kommer att regla upp väggen å använda roxull...

issolarade vinden i vintras ,,,,, 3 x 145 mm blav det där .... Får väl hoppas att det gör någon nytta....
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
Patrik
Energiprofet!
Inlägg: 580
Blev medlem: tor 11 nov, 2004 11:07
Ort: Bohuslän/Tanum
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Hej hopp

Alla ni som tillägsisolerar vinden skall se upp för fuktproblem.

Iom att ni tillägsisolerar så sänker ni temperaturen på vinden vilket automatiskt kommer att bidra till att den relativa fuktigheten stiger!

Detta är ett problem som dom flesta förbiser.

Mitt råd är att inspektera vinden ordentligt precis efter man gjrot en tillägsisolering och sedan märka upp/fota dom konstiga områden som finns. sedan så är det ett besök på vinden minst en gång per år för att leta efter förändringar mögel mm. Skulle problem uppdagas så finns det tyvärr ingen universal lösning, mögelstoppar, minskad ventilation, ökad ventilation, avfuktning mm utan detta är från fall till fall.
/Patrik
Senast redigerad av Patrik den tis 03 jul, 2007 09:36, redigerad totalt 1 gånger.
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Hej
Ett mycket viktigt tillägg !!!
lämna en luftspalt på minst 25mm utefter takfoten
båda sidorna av huset !!!

Tips spika en läkta med längd 600mm *bredd 25mm*höjd 25 mm
alla insidor av takstolarna för distans från yttertak !! mått för att spika en asfabordskiva i om ni vill ha maximal isolering av vinden för
ventilationen är a och o för att förhindra mögel !!!


+ ventiler för ut vädring vid åsen i båda eller alla gavlar ....
Bra ventilation hindrar att det uppstår mögel när ull används som vinds isolering..... bra genom luftning = garanterat ingen mögel......

Obs jag har erfarenhet av vanlig sågspån som vindsisolering....
den klarar att ligga tätt intill takfoten utan att det bildas mögel....
Den enda förklaringen är att den andas på ett annat sätt än ull gör
och sågspån kan suga upp eventuell överskotts fukt....
för att sedan avdunsta lånsamt och bli uttorkad igen....

Men ett vakande öga vår o höst är viktigt för att i tid se om något måste
åtgärdas, en miss kan kosta mera än man sparar...


MVH
Ruben
Patrik
Energiprofet!
Inlägg: 580
Blev medlem: tor 11 nov, 2004 11:07
Ort: Bohuslän/Tanum
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

att öka ventilationen på vintern är ett sätt som ytterligare ökar den relativa fuktigheten pga ännu bistrare kyla!
Men som sagt allt är från fall till fall.
Grundprincipen är att minska tillförseln av fukt från bostaden till vinden :idea: :!:

//Patrik
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Patrik skrev:att öka ventilationen på vintern är ett sätt som ytterligare ökar den relativa fuktigheten pga ännu bistrare kyla!
Men som sagt allt är från fall till fall.
Grundprincipen är att minska tillförseln av fukt från bostaden till vinden :idea: :!:

//Patrik
Tillägg...hur viktigt det är att ha bra vinds och källar ventilation....
Källar ventilation... sker med så kallade " kattgluggar " ventiler i grunden
även här är det viktigt att se till dessa ventiler så de inte sätts igen och
hindra ventilationsluften gå igenom gallret !!

Ju kallare det är ute = mindre mängd fukt kan luften bära....
ju varmar luften är = mer mängd fukt kan luften bära .....

Varför det är så viktigt med bra ventilation! är just för att klara att
förhindra den varmare luftens fukt innehåll för att hinna att kondensera...
på vindens ytter takets insida !!!

Precis samma som med daggen som bildas när den varmare luften på dagen kyls av under natten och blir vattendroppar,,, och torkar upp när värmen kommer och värmer upp omgivningen ute....

När luften fäller ut fukt kallas för daggpunkten luften avger fukt som åter går till vatten.....
när vatten fäller ut fukt kallas det för ångpunkten och luften tar till sig fukt....
Med ovan beskrivning vill jag påpeka hur viktigt det är med bra ventilation
för att föhindra att fukten kondenserar på fel ställe...

Ruben
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Olle45,

Jag tror jag förstår vad Patrik menar och jag håller delvis med honom. För mycket ventilation är inte heller bra. Kolla vad den relativa luftfuktigheten ute är i snitt, här i skåne är den iaf långt över 70%. Ventilerar man för mycket får man uteklimat på vinden. Med en helt oventilerad vind får luften från bostadsdelen svårare att komma upp på vinden. Man borde sträva efter att göra bostadsdelen så tät som möjligt mot vinden, helt tätt blir det inte så en viss vindsventilation behövs, men inte mer än att den spillvärme som tränger igenom isoleringen klarar av att höja vindstempen några grader och därmed minska den relativa luftfuktigheten.

Lagom är bäst!

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Shakespeare skrev:Olle45,

Jag tror jag förstår vad Patrik menar och jag håller delvis med honom. För mycket ventilation är inte heller bra. Kolla vad den relativa luftfuktigheten ute är i snitt, här i skåne är den iaf långt över 70%. Ventilerar man för mycket får man uteklimat på vinden. Med en helt oventilerad vind får luften från bostadsdelen svårare att komma upp på vinden. Man borde sträva efter att göra bostadsdelen så tät som möjligt mot vinden, helt tätt blir det inte så en viss vindsventilation behövs, men inte mer än att den spillvärme som tränger igenom isoleringen klarar av att höja vindstempen några grader och därmed minska den relativa luftfuktigheten.
Lagom är bäst!

mvh


Jo vist är alltid lagom bäst !!!
men inte lätt att hålla ventilationen så precis!!!
Så med andra ord är det bättre att ha bra tilltagen ventilation hela tiden !!!

Som ett exempel titta på bilens rutor när kallt regn faller...
och bilen är fyld med chafför o passagerare som andas ut fuktig luft som
kondenserar mot de kalla rutorna, eller hur ????

när bilen körs räcker med att öppna tvär drag i bilen för att kondensen skall torka upp, eller med hjälp av bilens fläkt (defroster)....
Det blir inte mer fukt eller kondens om ventilationsflödet är större än behovet !!!! med andra ord kan ventilationen aldrig bli för stort....!!!!!!!!
men kan bli för litet .... med mögel risk som följd....
var o när den gränsen nås bestäms av flera faktorer, alltså inte alltid så lätt att förutspå....temeraturen, vädret, luft föroreningar, mm påverkar !!!

Mitt yrke är b.l.a. ventilation och luftburenvärme...
+ egna expriment om ventilation o mögel uppkomst mm ....

Tänk att boutrymmet är 100% tätt så att ingen fukt kommer nerifrån...
men lika väl värme avges nerifrån som värmer upp luften på vindsutrymmet denna temeraturökning gör att luften kan suga tillsig mer av uteluftens fuktighet och behöver ventileras bort....iannat fall kondens mot yttertaket....


mvh
Ruben
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Shakespeare skrev:Olle45,

Jag tror jag förstår vad Patrik menar och jag håller delvis med honom. För mycket ventilation är inte heller bra. Kolla vad den relativa luftfuktigheten ute är i snitt, här i skåne är den iaf långt över 70%. Ventilerar man för mycket får man uteklimat på vinden. Med en helt oventilerad vind får luften från bostadsdelen svårare att komma upp på vinden. Man borde sträva efter att göra bostadsdelen så tät som möjligt mot vinden, helt tätt blir det inte så en viss vindsventilation behövs, men inte mer än att den spillvärme som tränger igenom isoleringen klarar av att höja vindstempen några grader och därmed minska den relativa luftfuktigheten.
Lagom är bäst!
mvh

Hej
Om det nu är samma temperatur ute som inne på vinden
finns ingen risk för kondens !!! eller hur.....????
men mögel kan bildas ändå om förhållandena är fel o ventilationen är för liten ....

mvh
Ruben
Skriv svar