Liten historia om min pelletserfarenhet

ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Tjena!
Hoppas jag inte låter för positiv,men nog visste jag att jag måste kånka på 16 kilossäckar om jag beställer det :lol: Logiskt eller hur Och alla måste väl veta att man måste sota pannan när man eldar pellets logiskt. ..
Det funkar nästan för bra nu min anläggning...när jag lobbade för pellets för farsan ,morsan så förklarade jag att det skall bäras säckar så ni vet sa jag till dom ...nu är dom vana med det ! lite träning skadar ej....pensionärer nu, dom hjälps åt i pannrummet dom har hittat ett nytt intresse tillsammans :) ..

Sen att det har gick åt helv..för cohiba det var ju synd förståss
Men nog tror jag! hoppas man ,att folk vet vad dom beger sig ini när dom
konventerar till pellets annars får man väl läsa in sig, ta reda på genom kommunen energirådgivare mm .....innan man konventerar fast oftast litar man på installatören..ja vad vet jag.... lycka till med den nya.anläggningen i alla fall.

mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
AmiDog
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: tis 04 apr, 2006 06:57
Ort: Kumla

Inlägg av AmiDog »

Vi funderade igenom olika lösningar innan det blev pellets. Men eftersom vi har ett hus med källare och självdrag som ventilation kändes inte en värmepump som ett bra alternativ. Då hade vi behövt förbättre ventilationen och ev. sätt in något nytt element också eftersom huset byggdes med förutsättningen att pannrummet skulle hjälpa till med värmen och ventilationen, så som är vanligt i oljevärmda 70-talshus. Har läst diverse artiklar om problem med fukt i källaren som följd av byte från olja till bergvärme...

Att satsa på pellets och inte någon värmepumpsvariant innebar för oss längre investeringskostnad, stor besparning jämfört med olja samt att ventilation och värme fungerar så som tanken var när huset byggdes. En annan positiv effekt eftersom pannrummet ligger "innanför" tvättstugan är att vi fortfarande har bra omsättning på luft och högre temperatur där, på vintern är det upp till 5 grader varmare. Vi har med andra ord ett 10 kvadrat stort torkskåp "på köpet" som torkar kläder på nolltid.

Tycker inte att jobbet med sotningen är särskilt mycket till jobb, tar ju mindre tid än att klippa gräset...
Beginner
Prima virke
Inlägg: 53
Blev medlem: lör 21 okt, 2006 18:53

Erfarenheter

Inlägg av Beginner »

Har varit borta från forumet ett tag och läser nu med förfäran Cohibas upplevelser. Eftersom jag installerade en Eurofire ungefär samtidigt (9 nov) vill jag redovisa mina erfarenheter.

Köpte brännare,skruv och mafa-förråd hos en av de mera kända postorderfirmorna. Leveransen kostade c:a 19000 kr varav jag fått tillbaka c:a 6000 kr i bidrag, alltså netto 13000 kr.
Efter en dags jobb med vinkelslipen för att anpassa monteringsplåten till min 265B var installationen klar. Elen anslöts till den gamla oljebrännarens kabel varför överhettningsskyddet även blev inkopplat.
Vid första försöket krävdes två startdoser för att brännaren skulle starta. Den har sedan gått som en klocka med endast två störningar i driften till dags dato, i bägge fallen med för liten startdos efter rengöring. Några knallar har jag aldrig upplevt. Uraskning upplever jag ej som något problem eftersom brännaren sitter fast med snabbkoppling och lätt lyfts av.

Inställning har gjorts med utgångspunkt från fabriksinställningarna och jag ligger nu mycket nära dessa med bra ekonomi, ljusgul fin låga och knappt synbar vit rök på vintern. Såhär års syns ingen rök alls då brännaren har kommit igång. Jag tackar min lyckliga stjärna för att jag har en panna där jag kan se lågan. Rökgasinställningar med instrument för 1500 kr varje gång man köper ny pellets är jag mycket tveksam till men förstår att branschen hävdar att man måste göra dem.

Jag har även installerat en Tigex draglucka och kunde då använda en plåt som blev över från brännarmonteringen. Hela det kalaset kostade c:a 800 kr före bidrag.
Redovisar dessa erfarenheter som motvikt till Cohibas hemska erfarenheter. Tycker det är synd att en billig och bra brännare ska få lida för att det finns hantverkare som agerar som i Cohibas fall. Om det är en certifierad firma är det ju en dunderskandal. Påminner om Macken och "ring mej sen" fast värre.
CTC 265B 1976:a
Eurofire -06
Shuntautomatik UVE
Villa 1961, 2x140 m2
Norra Halland
Cohiba
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: tis 14 nov, 2006 10:27
Ort: Sigtuna

Inlägg av Cohiba »

Bara för att klargöra. Jag är helt övertygad om att Baxi Eurofire är en utmärkt produkt, kvalitetsmässigt i paritet med vilken brännare som helst på marknaden. De små märkligheter den har (ingen renblåsning efter avbrott som det mest noterbara) motsvaras alldeles säkert av andra märkligheter hos andra fabrikat. Det är alltså inte brännaren det är fel på utan bara att den inte borde ha installerats hemma hos mig
Baxi Eurofire - Albin 910 DeLuxe
Souterränghus från 1968
Ekofiber på vinden
250 kvm
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Re: Erfarenheter

Inlägg av Shakespeare »

Beginner skrev: Den har sedan gått som en klocka med endast två störningar i driften till dags dato, i bägge fallen med för liten startdos efter rengöring.
"Endast" två störningar. Jag hade inte varit så nöjd om min brännare stannat två gånger på en vinter. Förutom det extra jobbet med pelletsäckarna och sotning/rensning så förutsätter jag att det ska funka lika smidigt som med oljebrännaren. Om man ska acceptera 2 stopp per vinter så kommer många att bli besvikna.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Beginner
Prima virke
Inlägg: 53
Blev medlem: lör 21 okt, 2006 18:53

erfarenheter

Inlägg av Beginner »

Shakespeare skrev

Om man ska acceptera 2 stopp per vinter så kommer många att bli besvikna.
Jag tycker att dessa två stopp som man åtgärdar genom att trycka en gång till på startknappen är rätt bagatellartade. De är numera eliminerade genom en justering av startdosen vilket är lätt att göra i den aktuella brännaren.
Jag hävdar att en helt incidentfri eldning med pellets är svår att uppnå vilket framgår av många inlägg på forumet. Detta gäller oavsett fabrikat.
Möjligen närmar man sej detta med en helintegrerad pelletspanna men då har man å andra sidan problem med långa avskrivningstider med hänsyn till nu gällande pelletspriser.
CTC 265B 1976:a
Eurofire -06
Shuntautomatik UVE
Villa 1961, 2x140 m2
Norra Halland
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Re: erfarenheter

Inlägg av Shakespeare »

Beginner skrev:De är numera eliminerade genom en justering av startdosen vilket är lätt att göra i den aktuella brännaren.
Dåså. Då ska det väl inte hända igen.
Kanske inte hade hänt alls om en firma installerat brännaren?
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Nu kan jag ju berätta om mina erfarenheter men jag är ju partisk!

Fakta är dock att jag förvisso har haft ett par förfelade starter.... fast programmet då rensar och gör omstart, jag har alltså inte förlorat värme eller fått trycka på knappar, jag har bara sett det på loggen (har en extra PC tillkopplat + speciell mjukvara).

I januari var jag tvungen att ge mig av illa kvickt pga. min sons sjukdom, jag har veckoförråd (K-Silo) och jag var hemma helgen efter och det var väl ca: ½ timme innan den hade gått "torr" som jag fick fylld på och sedan var borta en vecka mer osv.

Jag har förvisso haft ett par tillfällen där programmet inte fungerade rätt men då har jag suttit vid pannan och testat tillförlitligheten i programmet så det är ju inte så konstigt, jag har dock jämt haft en stabil version "till natten".

Askskrapningen har fungerat klanderfritt på min brännare och jag har alltså inte haft ett enda stopp som inte är orsakad av test där jag har suttit bredvid pannan.

Och ja, jag är partisk men också mycket nöjd!

Att någon kan få rökgasknallar och acceptera det pga. pengarna man sparar är för mig obegripligt!

Ja, Janfire NH-brännaren är INTE den billigaste (men vem vill ha en Sverigebrännare?), det har varit problem med askskrapningen som numera är fixat, delvis via mjukvara, delvis via en mindre mekanisk ändring och jag är mycket nöjd!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Re: erfarenheter

Inlägg av elvis »

Shakespeare skrev:
Beginner skrev:De är numera eliminerade genom en justering av startdosen vilket är lätt att göra i den aktuella brännaren.
Dåså. Då ska det väl inte hända igen.
Kanske inte hade hänt alls om en firma installerat brännaren?
mvh
Nja, nu ska vi inte vara såna.
Cohibas brännare var ju ex. installerad av en firma....
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Re: erfarenheter

Inlägg av Shakespeare »

elvis skrev: Nja, nu ska vi inte vara såna.
Cohibas brännare var ju ex. installerad av en firma....
Det lät kanske lite fel. Det är inte dåligt att kunna fixa det helt själv och jag tycker inte det är alls konstigt om man får efterjustera några saker när det är första gången. Men kanske en kompetent firma lyckats göra det helt felfritt.

Jag hade nog också installerat själv om jag hunnit göra det på våren eller sommaren men nu blev det inte förrän mitt i vintern och då ville jag vara säker på att det funkade och att jag hade bra service om det skulle strula. Det kostade mig ca 10' extra :cry:

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Skriv svar