Hej,
Jag har köpt en ø4,6meter pool i våras och overför värmen i huset til poolen via pannan. I går mätte jag 20,5 grader i poolen om morgonen och om kvällen var temperaturen uppe i 24,5 grader - altså utan att pannan var i drift på pellets/el. Värmen överförs via radiatorerna tills poolen via pannan. Huset kyls med motsvarande effekt.
Värmeväxlaren som jag byggd, är en tunna med lock. I denna har jag lagt ned en 25meter, ø20mm vattenslang PE. Denna slang är anknuten mot en radiator i huset. Sirkulationspumpen til poolen kör vatten in/ut i tunnan och sen genom sandfilter. Tunnan ger ca. 12 kW effekt til poolen när pannan går på pellets med full shuntöppning/sirkpump panna på max. När pannan inte är i drift, har jag räknat att kyleffekten i huset/värmeeffekt til poolen är lite över 1kW.
Med 15000 liter vatten lyfts temperaturen nästan 1 grad per timme med pannan i drift på pellets. Vad ska man med värmepump???
Alla delar til värmeväxlaren finns att köpa tex på Bauhaus. Där finns poolen också. Helt perfekt när man redan har pelletsanläggning.
Tappvatten förvärms på samma sätt på sommmeren, altså till ca. 20-26 grader. Sen tas det upp till 65 grader med el i en separat 50 liter beredare. Men jag kör pannan upp i temperatur av og till för att hindra bakterier.
Andre som har gjort något liknande? Kan varmt rekommendera en pelletsuppvärmat pool. Jättekul för hela familjen. Då får man lov att jobba i pannrummet....
Annars har jag världens första pelletsanläggning med vertikal skruv för exakt dosering av pellets vertikalt upp mot tak från mellanförråd. Finns nu i et par installationer i Sverige också.
Värmer poolen och kyler huset med pellets och solvärme
-
- Energiprofet!
- Kontakt:
Värmer poolen och kyler huset med pellets och solvärme
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.