Hur gör ni när ni städar ur pelletsförrådet?

Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Bosse Isplank skrev:Det blir inget problem i mitt fall - det kan du se på min nu uppdaterade ritning
http://www.isplanket.se/spånsug.pdf
I ditt fall fungerar det ju. Men alla har inte möjlighet att ha bulkförrådsbotten så högt upp.

Så min kommentar var rent generellt menad.

Förlorar du inte en hel del volym i förrådet genom att ha förrådsbotten så högt upp ??? Eller finns det andra omständigheter kring din utformning som inte framgår av din skiss ??
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Bosse Isplank
Fröträd

Inlägg av Bosse Isplank »

Ja det finns andra omständigheter Roli - pelletsförrådet är i ett gammalt uthus (vedbod) - på sextiotalet byggde man till ett pannrum vägg i vägg - och av okänd anledning grävdes det ner en meter under marknivå-kanske för att få tillräcklig skorstenslängd - vad vet jag.

Nu är det i alla fall perfekt - för pelletsförrådet går ända till golvet och jag får en låg lutning på skruven.

Golvet är 45mm tjocka plank - det borde väl räcka att lägga oljehärdad masonit på golvet - för jag gör som jag tror Roli skrev i annan tråd
- kör utan lutning i förrådet och får in störrer volym/reserv
- billigare konstruktion
- och möjlighet att peta in sluttande plan senare om jag får lust.

I och med att gamla vedboden är på torpargrund så räknar jag inte med att täta golvet - det lär väl inte göra nåt om det kommer ner lite damm där!?
Baxi Bonus 30
Eurofire 20kW
Crouzet Millenium 3
Solfångare Intelliheat 84 rör
Solautomatik Steca 0603
2*750liter Acktankar - parallella
_____
Ful men inte dum
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Bosse Isplank skrev:I och med att gamla vedboden är på torpargrund så räknar jag inte med att täta golvet - det lär väl inte göra nåt om det kommer ner lite damm där!?
Akta dig för eventuell fukt underifrån. Vet inte om det kan bli ett problem men jag skulle nog valt ett tätt "golv" för att vara på säkra sidan. Även om det kan ge problem med fint spån och damm......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Bosse Isplank
Fröträd

Roli skrev: Akta dig för eventuell fukt underifrån.
Men jag kommer att lägga masonit på golvet så det blir tätt - men kanske inte dammtätt - kan inte tänka mig att det ska ge problem - det är rejäl genomluftning under

Edit: Jag la en sträng fog i alla masonitskarvar oxå - så nu är det tätt
Senast redigerad av Bosse Isplank den tor 31 maj, 2007 07:00, redigerad totalt 1 gånger.
Baxi Bonus 30
Eurofire 20kW
Crouzet Millenium 3
Solautomatik Steca 0603
_____
Ful men inte dum
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Blir det inte dammtätt så finns det risk att du får en massa damm vid fyllning av förrådet under själva förrådet nere i krypgrunden. Kanske inte speciellt farligt på kort sikt men i det långa loppet så kommer det att samlas en del damm där som binder fukt från marken och som sedan kan mögla och lukta illa.
Moderator
etmattias
Gallringsobjekt

Två förråd..

Inlägg av etmattias »

Jag är också i tankarna att bygga ett bulkförråd och har blivet bestämt avrådd från en hel del personer just på grund av stop i skruven pga. av spån.

Men jag har funderat en hel del och tänker lösa problemet med att bygga två förråd. Ett bulkförråd 2,5x2x2 meter och ett lite förråd precis utanför 0,5x0,5+1,5 meter med ett finmaskigt nät i botten. Det lilla förrådet tar pellets från det stora förrådet med en skruv. I det lilla förrådet sitter det nivågivare som håller detta fullt med automatik. Pelletspannan matar från det lilla fårrådet med en skruv. Under det finmaskiga nätet i det lilla förrådet sammlas allt spån som enkelt kan avlägsnas.

Som jag ser det finns det två fördelar med detta som borde underlätta problem med skruvar som fastnar:
1. Slipper spån som matas till pelletspannan och som fastnar.
2. Om skruven ändå skulle fastna mellan tex. bulkförrådet och matningsförrådet, så är det inte mycket krångligare än vad det är med säckar idag. Bara att ta en spade och skyffla mellan fårråden med jämna mellanrum tills man kan åtgärda problemet.

Enda nackdelen som jag ser det är att man måste köpa en skruv till plus några nivågivare 4-5kkr extra.
--------------------------------------------------
EcoTech EcoNom panna med 750l acc.tank
Bosse Isplank
Fröträd

Nu har jag byggt detta förråd enligt uppdaterad ritning jag länkat tidigare i tråden - ska ta hem en pall pellets de närmsta veckorna och testköra - lägger snart in några bilder oxå.

Skruven lutar 10 grader - dammsugningen kan också ske genom mindre flexibel slang inuti huvudröret
Baxi Bonus 30
Eurofire 20kW
Crouzet Millenium 3
Solautomatik Steca 0603
_____
Ful men inte dum
uppfinnaren
Gallringsobjekt

Re: Hur gör ni när ni städar ur pelletsförrådet?

Inlägg av uppfinnaren »

Solhamra skrev:Efter att problemfritt ha bränt 4 ton pellets i vinter får jag nu ideliga driftstopp. Orsaken verkar vara att matningsskruven mellan mitt hembyggda förråd och pannan är full med sågspån.
Jag skulle vilja städ ur både skruv och förråd men det är inte så lätt när det finns pellets kvar. Hur gör ni? Skottar ni ur all kvarvarande pellets och drar ut skruven för att sedan dammsuga rent? Det kräver att man kan få fram några stora tunnor som rymmer flera hundra kilo pellets (jag har nog kvar minst 500 kilo).
Hur får man sedan pelletsen ren från spån? Låter man den va som den är så får man med sig sågspånen in i förrådet igen när man skottar tillbaka (hanteringen av pelletsen genererar dessutom mer spån).
Skulle det hjälpa att borra ett stort antal små hål i underkant på skruven så att sågspånen rinner ut av sig själv? Jag har närmare 3 meter skruv som lutar cirka 40 grader inne i förrådet för att nå fram till mitten. Spånen skulle då hamna i en del av förrådet som är fritt från pellets och som jag kan dammsuga.
Om det skulle fungera så kanske jag skulle kunna förbruka så mycket pellets så att problemet med att städa hela förrådet blir hanterligt.
Hur stora skall sådana hål vara? Är de för stora skadas pelletsen och är de för små sätts de igen av spånet. Blir 2 millimeter bra eller kan jag till och med gå upp till 3?

Alla tips på hur man löser problemet med att städa bort sågspån ur ett förråd på 9 kubik innan man hunnit förbruka all pellets mottages med tacksamhet.
Hej

Jag själv har satt in pelletsrens som tar bort spån och damm.
Du behöver inte sota så ofta.
Naturenergi säljer detta.
Se vilka återfösäljare som finns på deras hemsida
Bosse Isplank
Fröträd

uppfinnaren skrev: Jag själv har satt in pelletsrens som tar bort spån och damm.
och på den sidan fanns 0,0 i info om detta.....

Jag har fotograferat min lösning ( på ett problem jag kanske aldrig får)

http://www.isplanket.com/spånsug.jpg

...och förrådet i största allmänhet med 10 graders skruvlutning

http://www.isplanket.com/förråd.jpg
Baxi Bonus 30
Eurofire 20kW
Crouzet Millenium 3
Solautomatik Steca 0603
_____
Ful men inte dum
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

uppfinnaren skrev:
En sådan pelletsrens renser kan väl inte rensa skruven eller förrådet för spån vel? Då är det bättre att skruven är konstruerat för att handtera spån.

Bosse, tror din lösning vill fungera. Får du problem med skruven kan dette ligge i at den evt. går 100% full, det kan ge problem. Om motorn går tungt, tyder det på at skruven går full och då genereras mer spån. Du kan gå in på tråden "Norsk vertikalskruv...." och "Usel matning..." för att se mere om detta.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
uppfinnaren
Gallringsobjekt

Inlägg av uppfinnaren »

Rol-bi skrev:
uppfinnaren skrev:
En sådan pelletsrens renser kan väl inte rensa skruven eller förrådet för spån vel? Då är det bättre att skruven är konstruerat för att handtera spån.

Bosse, tror din lösning vill fungera. Får du problem med skruven kan dette ligge i at den evt. går 100% full, det kan ge problem. Om motorn går tungt, tyder det på at skruven går full och då genereras mer spån. Du kan gå in på tråden "Norsk vertikalskruv...." och "Usel matning..." för att se mere om detta.
skruven drar upp spån som samlas om du vinklar sidor som en trat till skruven, man kan ta bort slangen innan brännaren och kör pelletsen genom skruven och genom pelletsrens ,spån hamnar i tunnan, pelletsen kan du ta i en låda , töms sedan tillbaka till förrådet, rent från spån
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

,spån hamnar i tunnan, pelletsen kan du ta i en låda , töms sedan tillbaka till förrådet, rent från spån
Det vill fungere bra men det vill ta tid.
6 ton pellets vill med skruvkapacitet 17kg/timme ta 353 timmar. Om pelletslådan är på 40kg vill man gå ned på pannrummet 150 gånger för att fylla tilbaka pellets till årsförrådet.

Min uppfatning är at en liten mängd spån i pellets inte gör något för brännaren om spånet kommer jämnt med hele tiden.
Stor spånmängd ger problem i första hand i et årsförråd och i själva skruven. Genom siktning i silon vill problemet komma när silon har tömt ur 2/3 och om siloen endast har ett eller två utlopp. Då kan det bildas valv över utlopp och en vinklat skruv eller flexskruv kan få problem med att handtera spånet som plötsligt kommer ut i stor mängd.
En vertikal skruv jämnar ut spånet och fungerar bra i detta tilfälle.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Skriv svar