Cirk-pumpen på framledningen: Varför?

joeri91942
Energiprofet!
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 19 sep, 2006 10:21
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Jag har min teori varför en returpump kan dra in luft i systemet där en frampump inte gör det.... tyvärr saknar jag en liten bit information för att kunna verifiera min hypotes. Är det nån läsare här som har fått in luft i ett returpumpssystem? I så fall så gissar jag att det INTE hände när det var kallt ute?

I det som står nedan använder jag mig av uttrycken övertryck och undertryck endast i relation till varandra, ej till 0-nivå, lufttryck vid havsyta eller liknande.

Om man har ett frampumpssystem så kommer pumpen att hålla ett övertryck fram till radiatorventilerna, därefter faller vattnet ner tillbaks igen (om man inte har pannrummet på vinden) vilket gör att man får ett svagt undertryck efter ventilen.

I ett returpumpssystem så kommer man att istället att ett svagt undertryck redan före ventilen (då vattnets ska lyftas, motsvarar fallsidan i ett frampumpssystem) samt ytterligare högre undertryck efter ventilen, vilket är större ju mer stängd ventilen är med en maxnivå på undertryck när alla ventiler har stängt... alltså när det är varmt ute för då suger pumpen från ett stängt rör.

Beroende på radventilens konstruktion så kan man nu få intressanta resultat, om ventilkäglan tätar mot ingången men inte samtidigt tätar mot utgången (så här http://tacat.tourandersson.com/1/bilder/RVO-1_cut.gif i stället för så här http://tacat.tourandersson.com/1/bilder/TRV-2%20cut.gif) så kommer vi att exponera termostatanslutningen internt i ventilen för att undertryck. Om vi dessutom då antar att anslutningen är konstruerad för att hantera interna övertryck men inte undertryck, exempelvis genom att täta med en packbox istf o-ring så kan vi helts plötsligt få in luft genom packningen.

Nu har jag tyvärr ingen tryckmätare som visar 0.0-1.0 bar utan alla mina börjar på 1.0 och går uppåt, är det nån som har en lös 0.0-> och även en lös pump som skulle kunna koppla upp och se hur mycket absolut undertryck en radpump kan skapa?

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
PerS
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: tis 01 nov, 2005 18:16

Inlägg av PerS »

Flurken har som man säger slagit huvudet på spiken :D

Per
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

Jag skulle kunna vara kaxig eller hygglig och visa trendbilder på hur skiktningen beter sig om pumpen sitter på returledningen kontra framledningen i och med att jag har dataloggning samt flödesmätare på hela mitt värmesystem ,samt kan även flytta pumpen på någon timme,men då måste jag flytta pumpen till fel ställe, alltså till returen. Jag har möjlighet att göra det för att visa detta, men luftningen av systemet efteråt har jag inte tid med.Dessutom vet jag av erfarenhet att jag försämrar mitt eget värmesystem..Därför gör inte jag det!!
Ännu en gång teori eller praktik.

Ved Profilen.
Skriv svar