Lång rördragning på vind?

Skriv svar
neklund
Späd planta

Lång rördragning på vind?

Inlägg av neklund »

Har 17 meter från bulkbil via bilgarage till pannrum och bulkförråd. 11 meter av dessa ska jag lägga järnrör. Kan jag lägga upp röret på garagevinden istället för att dra det igenom garaget. Alltså lägga kopplingen för bulkbilen ca 2,6 meter upp på garagevägg för att gå rakt fram till förrådet där jag gör en svag böj och kommer snett ned i bulkförrådet. Några erfarenheter och tips??
joeri91942
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Tror inte att föraren blir så glad på dig då... http://www.bionorr.se/Default.asp?id=11&hid=4 högst 1.5 meter över mark

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Jag har 2,5 m mellan centrum rörkoppling och mark. Ännu har ingen klagat på denna placering och den har varit i drift i 9 år nu....

Men jag brukar ställa ut en trappstege så att det blir lättare att nå/komma upp till kopplingen.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
joeri91942
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Utan trappstegen tror jag nog att du skulle få höra ett och annat ord som inte passar i möblerade rum.... :D

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
neklund
Späd planta

Inlägg av neklund »

tack för svaren! Någon som har erfarenhet av det långa avståndet eller dragning på kallvind samt komma med utblåset snett uppifrån och ned i förrådet? Hur långa slangar har dom från bilen... antar att det är olika, men typ vad är vanligt.
HattSmugglarn
Fröträd

Inlägg av HattSmugglarn »

det där beror på. alla bilar har inte alu-slangar vilket gör det i sett omöjligt att koppla något så högt utan att sätta en vinkel
KMP PX21 -04, Calmar Opex -04
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Du kan väl montera inloppet (Bulkanslutningen) med en böj nedåt, så kommer leverantören att lätt få dit en slang.

Sedan är det väl en stor risk att när du har ett så långt avstånd som 17m att du kommer att få mycket sämre kvalitet på den inblåsta pelletsen, det får du ha med i beräkningen. Då krävfs det att du även har bra utrustning i både skruvar samt brännare så att dessa klarar av större mängder spån.
HattSmugglarn
Fröträd

Inlägg av HattSmugglarn »

Ursäkta jag kom helt av mig igår, var tvungen slänga barnen i säng.
Det var dit jag var på väg, som karla påpekade är det bättre att montera en fast vinkel. Och håller man ändå på kan man gärna ägna arbetsmiljön en tanke och följa de krav som egentligen ställs, men tyvärr nästan aldrig följs angående höjder.
KMP PX21 -04, Calmar Opex -04
neklund
Späd planta

Inlägg av neklund »

Då krävfs det att du även har bra utrustning i både skruvar samt brännare så att dessa klarar av större mängder spån.

Hur ska man veta vad som är bra utrustning i skruvar och brännare så att även spånet följer med och förbränns? Erfarenheter? :o
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Jag menar att du ska satsa på en brännare typ EcoTec, Pelleco eller Ariterm med intern skruvmatning som inte är lika känsliga för finfraktioner. Undvika långa skruvar, och även brännare som doseras med externskruv för att få så lite bekymmer. Om du nu väljer tillverkarens orginalskruv. Med en större mängd spån så går skruvarna tyngre och matningen blir oregelbunden av 9 fall av 10, då ger det även en dålig förbränning till en brännare som doseras med externskruv.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Janfire Flex-A och NH har även dom intern doseringsskruv och klarar, enl. min erfarenhet, spån bra.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
joeri91942
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Och som jag har skrivit i en tidigare tråd.... böjar används inte i industri, man bör låta bli dom hemma med om möjligt!

/Jörgen
Skriv svar