En fråga om drag...

Skriv svar
nissebrun
Prima virke
Inlägg: 39
Blev medlem: mån 22 jan, 2007 13:12
Ort: västervik

En fråga om drag...

Inlägg av nissebrun »

Jag tror mig ha läst här på forumet att draget i skorstenen blir sämre när det blir varmare ute. Det skulle vara intressant att få veta hur det fungerar. Man tycker ju annars att eftersom den omgivande varma luften också stiger så borde ju röken möta mindre motstånd när den lämnar skorstenen. Lite som att simma mot eller med strömmen. Skriv gärna och förklara för mig. Hälsningar. :wink:
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Draget beror på temperaturskillnaden, är rökgasen 80°C vid toppen av skorstenen är självdraget kraftigare om det är -20°C ute än vid 20°C ute.

I det ena fall är det en temperaturskillnad på 100°C och i det andra 60°C.

Observera att detta gäller självdrag, inte hur bra fläkten "knuffar igenom" gaserna och det ska inte vara så att den måste det, i de fall där självdraget är obefintligt sätter man rökgasfläkt på skorstenen för att få drag i pipan.

Fläkten i brännaren ska "enbart" se till att försörja brännarens förbränning med lagom med luft, den ska INTE också trycka gaserna igenom skorstenen, detta sker dock just i början till draget kommer igång men det får man ta.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Cohiba
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: tis 14 nov, 2006 10:27
Ort: Sigtuna

Inlägg av Cohiba »

Min panna fungerar inte överhuvudtaget just nu pga dåligt drag. Det lutar åt att pelletsen åker ut till hösten pga av allt strul.

Någon som vill köpa tre ton SCApellets på småsäck?
Baxi Eurofire - Albin 910 DeLuxe
Souterränghus från 1968
Ekofiber på vinden
250 kvm
Hambo
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: tor 16 feb, 2006 15:42
Ort: Kungsbacka

Inlägg av Hambo »

[quote"]Min panna fungerar inte överhuvudtaget just nu pga dåligt drag. Det lutar åt att pelletsen åker ut till hösten pga av allt strul.

[/quote]

Hej,synd att du har problem :( : Hur hög är din skorsten/area?
Har själv sutteränghus och funderar på pellets+sol.

MVH
Sluttningshus/tegel-70,236 m2. Tid.olja/ved ctc 265B, ca 3,4 m3/år. 05-05 nu 3glas/argon,tot 18 m2.Tid. 2-glas isol. Vind, isolering nu 45-50 Cm.Tid.15 Cm.2006-2007 ny dränering + grundmursmatta och 20 Cm Isodrän.071120 Janf.NH+1,5 skruv + startförråd
Cohiba
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: tis 14 nov, 2006 10:27
Ort: Sigtuna

Inlägg av Cohiba »

Det är ett åtta meter långt 90 mm rör.
Baxi Eurofire - Albin 910 DeLuxe
Souterränghus från 1968
Ekofiber på vinden
250 kvm
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Hambo skrev:[quote"]Min panna fungerar inte överhuvudtaget just nu pga dåligt drag. Det lutar åt att pelletsen åker ut till hösten pga av allt strul.
Hej,synd att du har problem :( : Hur hög är din skorsten/area?
Har själv sutteränghus och funderar på pellets+sol.

MVH[/quote]
Tjena Hambo :!: Blir det Biosolpannan eller :?:

Och coshiba är inte 90 mm lite litet 110mm skulle du haft :wink: synd
Vad är det som inte funkar igentligen :?: ryker det in eller nåt :?:
Det kan ju hända att någon av proffsen kommer in med några goda tips till dig :wink: Rökgasfläkt eller nåt :?:
Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Cohiba skrev:Det är ett åtta meter långt 90 mm rör.
Med en skorstensfläkt löser du nog problemen då din skorsten är i minsta laget, En 90 mm pipa torde inte ge ett drag på 15 pa som din brännare bör ha..

Har själv ett rör på 100 mm o 6,5 meter men det går inte elda med ved utan fläkt då draget är för dåligt men med pellets är det inga problem utan fläkt då det blir ca 17 pa drag efter ett tag då pipan blir varm..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Cohiba
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: tis 14 nov, 2006 10:27
Ort: Sigtuna

Inlägg av Cohiba »

Jo jag vet att det är lite klen dimension. Vi får se om det blir en fläkt eller en värmepump.
Baxi Eurofire - Albin 910 DeLuxe
Souterränghus från 1968
Ekofiber på vinden
250 kvm
NRG
Stor entusiast!
Inlägg: 235
Blev medlem: fre 17 feb, 2006 14:43
Ort: Dalby

Inlägg av NRG »

Cohiba skrev:Jo jag vet att det är lite klen dimension. Vi får se om det blir en fläkt eller en värmepump.

Hmmm, borde vara vis skillnad i investering :roll:

/NRG
KMP PX 21 från 2005, TMV panna 1987, Vida pellets
Cohiba
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: tis 14 nov, 2006 10:27
Ort: Sigtuna

Inlägg av Cohiba »

NRG skrev:
Cohiba skrev:Jo jag vet att det är lite klen dimension. Vi får se om det blir en fläkt eller en värmepump.

Hmmm, borde vara vis skillnad i investering :roll:

/NRG
Klart det är skillnad och mitt investeringbeslut är ju inte baserat på det bara.

I vinter har jag varit tvungen att aska ur två gånger i veckan vilket jag tycker är alldeles för mycket. Har haft sotaren på besök tre gånger. Pelletseldning är också mycket skitigare än vad jag trodde och dessutom luktar det rök i hela källaren. Dessutom är det inte så billigt längre.
Baxi Eurofire - Albin 910 DeLuxe
Souterränghus från 1968
Ekofiber på vinden
250 kvm
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Inlägg av Honda »

Tycker inte frågan om "hur det fungerar" blivit besvarad så jag gör ett försök... Att varm luft "strävar uppåt" är ett vanligt feltänk. Luft har massa och "strävar neråt" som allt annat pga av gravitationen. Varm luft är tunnare än kall luft (större avstånd mellan luftmolekylerna" och alltså lättare. Draget i rökkanalen beror på att den kallare och tyngre luften utanför huset trycks in genom springor och eller ventilationsöppningar och trycker upp de lättare rökgaserna genom rökkanalen.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Honda: du har helt rätt!

Cohiba: "I vinter har jag varit tvungen att aska ur två gånger i veckan..."
Låter konstigt för mig, jag kör i en gammal panna med dåligt med askplats och likaväl askar jag ut efter ca: 800-1000kg, alltså 1 gg i månaden ungefär.

Om det är usel förbränning (dåligt inställd), en mycket trång panna eller en mycket känslig brännare eller en kombination härav vill jag inte uttala mig om men det låter konstigt i mina öron.

Att du har röklukt i källaren låter mer bekymmersamt och jag tror att du helt enkelt har kasst drag i pipan (kanske dags för en rökgasfläkt?), damm från pellets beror på hanteringen och den kanske kan ändras? Jag kör med småsäck och det fungerar skapligt utan allt för mycket damm och skit men är det sot/aska som skiter ner har du ett problem som sannolikt hänger ihop med röklukten.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar