Precis som du skriver så var det omkring -5 grader på kvällar och nätter och omkring 0 på dagen under de dagar jag gjorde mätningarna. dom mätningar jag gjorde är ju iofs. helt ovetenskapligt genomförda men ger ju ändå en fingervisning. En fingervisning som du själv påpekar med

och som jag själv upplever som

.
Jag har precis som du kommit fram till att brännaren drar omkring 40% för mycket. Verkningsgraden vet jag inte vart den kan ligga men pannan är ju en hyffsat modern pjäs, en Nibe City VX 100 från -99 som sagt.
För att justera brännaren till 15kW så borde min förbruknng på dom 6minuterna altså vara ca 3-4hg jämnför med mina nuvarande 7hg eller?
Min gissning är att min rökgastemp kommer att sjunka rätt så bra om jag gör detta men jag antar att jag minskar fläkten tills lågan får lagom färg och sedan kör från där och kollar.
Jag har även två ytterligare funderingar som kan påverka läget. Jag ahr ingen motdragslucka installerad. I pannrummet finns en friskluftsventil till fri luft. När brännaren stänger av så drar det ju i princip utomhusluft igenom pannan och därmed kyler vattenmanteln (antar ja?)
Vidare så ligger huset som sita hus i ett samhälle. Jag har ingen granne på en sida och ingen bakom. Bakom har jag en äng som slutar vid en å ca 100m bort. Vinden ligger ju då fritt att kyla huset eftersom jag inte har några hus omkring som "skyddar" mitt.
Kan dessa 2 punkter vara en faktor eller är det bara mindra delar som inte borde påverka min förbrukning speciellt mycket?