Eftersom du säger att max-termostaten löser ut redan vid 85 grader så blir jag lite fundersam om det verkligen är max-termostaten du menar och inte oljetermostaten....
Jag kom just att tänka på en sak som jag hade problem med från början.
När jag kopplade in min Viking Bio till min CTC1100 så körde jag matningen via "oljetermostaten" i CTC'n. Den satte jag på max, men det räckte ibland inte till för att jag skulle kunna köra mellan säg 70-86 grader via panntempgivaren. Då slog oljetermostaten ifrån innan och klippte strömmen till brännaren.
Då plockade jag helt enkelt ur den givaren (till oljetermostaten) ur dykröret och lade den ovanför isoleringen ut mot skyddsplåten på pannan i stället. På så sätt så känner den inte att pannan blir varm så den löser aldrig ut! Lite omständigt, men det blir ju snyggt med kopplingsplinten inne i pannan!

All matning går ju via max-termostaten i alla fall, så skyddet mot överhettning har man ju ändå (om den nu fungerar).
Max-termostaten är ju den där lilla knappen som sitter bakom plastpluppen under vredet till elpatronerna (om 1100-modellerna ser lika ut).
Enligt instruktionsboken så bör max-termostaten lösa ut vid 92-94 grader om jag minns rätt. Den löser även ut vid extrem kyla (under -20 eller så).
Med risk att vara ute och cykla så postar jag det här. Det kanske hjälper...