Rök ur pannan vid pelletsbyte

Skriv svar
beseecher
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 12:26
Ort: Borås

Rök ur pannan vid pelletsbyte

Inlägg av beseecher »

Hej, inhandlade ett annat märke istället för min Vida Pellets jag brukar köra med.
Var lite mörkare och kortare pellets, men tänkte prova eftersom det var bra mkt billigare än det jag normalt brukar köpa.
Förmodligen importerad eftersom pallen var i större storlek (70 säck och 1050 kg) och annat mer fyrkantigt format på påsarna.. men jag vet inte...

Iallfall....
När jag hade kört ett par timmar började brandvarnaren tjuta för fullt i källaren men väl nere i pannrummet slutade det tjuta och man hade en lätt rökdimma i rummet.
Jag gick upp igen och så hände detta upprepade kanske 4-5 ggr.
Jag stängde av pannan helt när jag märkte att det vällde ut rök ur skorsten (satt i soffan och såg det komma ner rök). Väl nere i pannrummet såg jag en eldpuff ur sidan på pannan (ngn sorts röklucka eller ngt...) och det kom rök därifrån, förmodligen därifrån det blivit sådana "puffar" hela tiden men jag inte varit nere då...

Kan misstänkta att det kräver ngn sort justering på brännaren eller vad säger ni som kan??
Sotaren var hos mig för bara ngn vecka sedan bör påpekas...

Har en IWABO Villa S med en gammal ved/olje panna Arimax

Vet ngn hur man ställer in och justerar en sådan här brännare eller om det finns ngn bra person som kan göra det i närheten av Borås.

Tacksam för svar!
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Låter som att den går rejält fett. Lösningen är mer luft eller mindre pellets eller en kombination, jag kan berätta för dig hur du ställer in det på en Janfire NH ;-) men jag har inte en susning om hur man gör på en Iwabo.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
wepe
Pannrumsnisse!
Inlägg: 797
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:45
Ort: Utanför Jönköping

Inlägg av wepe »

Hej

På den äldre satt det till vänster innanför locket på kretskortet
Så du kan ställa olika värden ,för inmatnings tid mm mm
Luften ställdes med ett spjäll på högersidan .Vet inte vilken
du har . Känner du dig osäker på det ring http://www.naturenergi.se/
Dom har aldrig varit aviga vad jag vet. Prata med Lars eller Leif
Det är väl dom jag pratat med mest.Men dom är bra allihop
tycker jag.

Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Kenneth
Fröträd
Inlägg: 93
Blev medlem: fre 09 dec, 2005 17:11
Ort: Värmland

Re: Rök ur pannan vid pelletsbyte

Inlägg av Kenneth »

beseecher skrev:Hej, inhandlade ett annat märke istället för min Vida Pellets jag brukar köra med.
Var lite mörkare och kortare pellets, men tänkte prova eftersom det var bra mkt billigare än det jag normalt brukar köpa.
Förmodligen importerad eftersom pallen var i större storlek (70 säck och 1050 kg) och annat mer fyrkantigt format på påsarna.. men jag vet inte...

Iallfall....
När jag hade kört ett par timmar började brandvarnaren tjuta för fullt i källaren men väl nere i pannrummet slutade det tjuta och man hade en lätt rökdimma i rummet.
Jag gick upp igen och så hände detta upprepade kanske 4-5 ggr.
Jag stängde av pannan helt när jag märkte att det vällde ut rök ur skorsten (satt i soffan och såg det komma ner rök). Väl nere i pannrummet såg jag en eldpuff ur sidan på pannan (ngn sorts röklucka eller ngt...) och det kom rök därifrån, förmodligen därifrån det blivit sådana "puffar" hela tiden men jag inte varit nere då...

Kan misstänkta att det kräver ngn sort justering på brännaren eller vad säger ni som kan??
Sotaren var hos mig för bara ngn vecka sedan bör påpekas...

Har en IWABO Villa S med en gammal ved/olje panna Arimax

Vet ngn hur man ställer in och justerar en sådan här brännare eller om det finns ngn bra person som kan göra det i närheten av Borås.

Tacksam för svar!


Hej

Gå in och läs personligt meddelande !!


Häls.Kenneth
Eldat med pellets sen Dec.1994.
Pelletsinstallatör Janfire 94-97/ 97-Iwabo /08-Biocomfort
Iwabo Villa S2 med uraskning fläktkont.skruvkont.pelletsbroms.
Panna Combifire
Solfångare sen Aug.1995. 20 kv Hus.300 kv
varav 100 kv verkstadsdel.golvvärme.
Skriv svar