Jag är inne på samma tankegångar som Elvis ovan. Själva rostret slits inte ut fysiskt, utan problemet tror jag också ligger i att ett dåligt rengjort roster gör att det sätts igen fortare, och ger ökade risker till skador på brännarröret.PolarnPer skrev:Hej GoGorIt Pellets,
Har du märkt någon skillnad på hur "förbrukningen" av brännarrör ändras beroende på hur du rengör rostret?
Och hur många roster har det gått på samma tid som du har bytt dina brännarrör?
Har rostren hållit längre eller kortare när du har gjort dem riktigt rena jämfört med när du inte har putsat dem skinande blanka?
Du kanske har fått en känsla i alla fall även om du kanske inte har statistik på det?
Jag har nyligen gjort ett extra inre brännarrör av rostfritt stål, så jag hade tänkt slippa byta mitt original-inre-rör på ett tag.
Det vore intressant om du eller någon annan har märkt någon skillnad i hur rengöringen påverkar "förbrukningen" av roster och inre brännarrör.
Jag satte i roster nr 4 (och 5, då jag tänkte börja växla) nu till det tredje brännarröret. Men roster 1 kan inte riktigt räknas, då det felmonterades vid installationen och byttes redan efter några månader. Men det har varit driftstopp på båda redan efter 5 dagar nu med nytt rör. Återkommer med bilder och info i ny tråd..
Jag testar också med ett extra inre rör.