Ny brand i pelletsfabrik

Skriv svar
Joachim A
Energiprofet!

Ny brand i pelletsfabrik

Inlägg av Joachim A »

Ny brand i pelletsfabrik
Jönköping 11 feb 10:50

På söndagsmorgonen brann det för fjärde gången på kort tid i pelletsfabriken Neova i Vaggeryd. Det fanns ingen risk för spridning till resten av fabriken från den del av lokalen där branden härjade. Hur stora materiella värden som förstörts är oklart, uppger SR Jönköping. :cry:

Dom är som kaffeodlarna blir kaffet för billigt så tuttar dom på lagren :roll:
Thermia Biomatic 20+
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare

Inlägg av Micke »

Lördag 10 Februari 2007 17:55
Explosionsartad brand på Skellefteå kraftvärmeverk

En explosionsartad brand inträffade klockan tjugo över fyra i dag på Skellefteå kraftvärmeverk på Hedensbyn.

Två personer fördes med ambulans till Skellefteå lasarett för vård.

– En var brännskadad och den andra var chockad, uppgav räddningsledare Hans Lundström för norran.se nu i eftermiddag.

Det var i pelletsfabriken som explosionen inträffade och kan ha berott på att det kommit en gnista av något slag i det finfördelade damm som uppstår i pelletsfabriken.

Även de uppgifterna kommer från Hans Lundström.

Explosionen orsakade ett antal småbränder som räddningstjänsten släckte.

Per Lysedal på kraftvärmeverket säger till norran.se att den brännskadade personen har första- till andragradens brännskador på armar och i pannan.

– Han kommer att vara återställd inom två veckor säger de på akuten, sa Lysedal i eftermiddag.

Enligt honom är skadorna på anläggningen begränsade och säkerhetssystemet uppges också ha fungerat tillfredsställande i samband med händelsen.

Det var i samband med återstart av pelletsfabriken efter reparationsarbeten som händelsen inträffade.

– Vi räknar med att vara i drift igen inom ett dygn, tillägger Lysedal.
Senast redigerad av Micke den sön 11 feb, 2007 15:15, redigerad totalt 1 gånger.
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Dom måste samarbeta bättre, det blir ju dyrt att elda upp en massa pellets varje gång priset dalar, vore det inte bättre att göra som opec, om oljan blir billig, sluta pumpa upp det så stiger priset snabbt igen.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Joachim A
Energiprofet!

Inlägg av Joachim A »

Det blir nog inte så dyrt dom är nog försäkrade så det blir vi som får betala i varje fall :wink:
Thermia Biomatic 20+
payas
Späd planta

Bränder i Pelletsfabriker

Inlägg av payas »

micke_932 skrev:Dom måste samarbeta bättre, det blir ju dyrt att elda upp en massa pellets varje gång priset dalar, vore det inte bättre att göra som opec, om oljan blir billig, sluta pumpa upp det så stiger priset snabbt igen.
Hittade några gamla inlägg och jag blir helt förstummad! Är Ni allvarliga & seriösa när Ni tror att pelletsproducenter/leverantörer startar en brand för att tjäna på det???!!! Nu är det ju ett tag sedan Ni hade dessa inlägg, och förhoppningsvis har Ni blivit äldre och visare, men om inte så föreslår jag att Ni tar kontakt med en producent så får Ni höra hur mycket arbete och hjärta som ligger bakom för att få fram fin pellets. Ta gärna kontakt med en liten producent där Ni kan få komma på studiebesök.
Maria
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Läser man inläggen rakt av är det all anledning att bli upprört, jag väljer dock att läsa dom enl. vad jag har sett skribenterna uttrycka: svart humor.

Alltså är det bara ett konstaterande att det har brunnit och sedan att ta det med ett klackspark.

Jag är alldeles säker på att alla här tycker att det egentligen är ledsamt att det har brunnit och definitivt tycker att det är skittråkigt att någon har blivit skadat i samband med detta.

Så det kan vara dags att läsa lite först och "känna av" humorn och jargongen innan man ryter till, vi har nog en "barsk men hjärtlig" ton.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Joachim A skrev:Det blir nog inte så dyrt dom är nog försäkrade så det blir vi som får betala i varje fall :wink:
Jag tror snarare det är så att det inte längre är några försäkringsbolag som är intresserade att försäkra pelletsproducenterna. Men det blir samma resultat ändå - vi som kunder får betala..
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

och förhoppningsvis har Ni blivit äldre och visare
Lite äldre är jag, jag är dock tveksam till om jag blivit visare, det är inte alla förunnat att bli detta.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Pelleplutt
Fröträd

Ännu en brand i en pelletsfabrik

Inlägg av Pelleplutt »

Verkar som en riktig högriskproduktion med stora pelletsanläggningar.

http://www.corren.se/archive/2007/8/16/ ... okk4wy.xml

Hoppas det är begränsade skador så de är igång snart igen, det behövs inför vintern.
Nibe Alpha Keram med PellX 02 och två ack-tankar.
Renoverad Janfire flex-A står som reserv.
Skriv svar