Tjänar man på ackumulatortank vid eldning med pellets

Skriv svar
perdan
Frö

Tjänar man på ackumulatortank vid eldning med pellets

Inlägg av perdan »

Hej alla erfarna pelletseldare. Jag har en fråga om man tjänar på att koppla in en acktank när man eldar med pellets. Jag har en 500 liters tank kopplad till pannan (förra ägaren eldade med ved) och frågan är man ska koppla med den i systemet eller tjänar man inget på det? Jag har frågat ett antal personer men det är skillda svar och många säger att det inte blir någon besparing. Är det någon som kan gemig en klarare bild över hur det förhåller sig är jag ytterst tacksam. /Mvh Per
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Det blir väl långa gångtider :)
Och det skall väl vara bra :)
Med "tanken" väl välisolerad.förståss
Och har man en tank redan så kopplar man väl med den... :)
Man tjänar nog inget på att köpa en ny om man inte måste...
..
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Enligt vad jag har sett här med referenser till Äfab är ackumulatortank en förlust när det rör sig om pellets. Förlusten är isoleringsförlusten "enbart" efter vad jag minns.

Så totalt sett: det går ung. lika ut, har man, som jag, nytta av värmeförlusterna är det en liten vinst vid de längre gångtider.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
kurre_44
Stor entusiast!

Re: Tjänar man på ackumulatortank vid eldning med pellets

Inlägg av kurre_44 »

perdan skrev:Hej alla erfarna pelletseldare. Jag har en fråga om man tjänar på att koppla in en acktank när man eldar med pellets. Jag har en 500 liters tank kopplad till pannan (förra ägaren eldade med ved) och frågan är man ska koppla med den i systemet eller tjänar man inget på det? Jag har frågat ett antal personer men det är skillda svar och många säger att det inte blir någon besparing. Är det någon som kan gemig en klarare bild över hur det förhåller sig är jag ytterst tacksam. /Mvh Per
Det beror på vad för slags pelletsbrännare och panna som ingår i systemet.
Med en koppbrännare EcoTec eller Ariterm finns ingen anledning att elda mot en ackumulatortank, de mår bara bra av att starta ofta och hålla så konstant temperatur i pannan.
En rörbrännare typ KMP / PellX / Värmebaronen kan med fördel köras mot en tank på 500 liter, den skall helst gå länge och stå still så långa perioder som möjligt.
Sedan beror det på var varmvattenberdaren och shunten är placerad.
Bästa resultater får man om både varmvattenberedaren och shunten är kopplade till tanken, då kan termostaten till brännaren placeras i tanken och laddpumpen styras av brännaren. Bäst naturligtvis med en laddomat med styrd pump.
Det man sparar på en rörbrännare är slitage på tändelement och lite verkningrad vid uppstart och stopp. Har man dåligt isolerad tank och eldar pellets för varmvatten på sommaren är det nog ingen större vits med att ha tanken inkopplad.
Installerar KMP, Pell/X, EcoTec, Ariterm, VikingBio. Pelsam-certifierad
Egen Parca 3000, Pell/X, MafaMini, VIDA pellets
Brännaren gått i 4 år utan ett enda driftstopp.
Holger
Entusiast!

Inlägg av Holger »

Här är en modell som ger riktigt långa gångtider och det är ju bra :)
http://www.blocket.se/vi/11212355.htm?ca=11_s
Biomatic +20 KW Sid 012 dragbegränsare
olle svensson
Gallringsobjekt

Inlägg av olle svensson »

Klart du kan använda tanken om du redan har den installerad men troligen tjänar du inget på det, åtminstone inte vintertid.
/Olle
Olle Svensson i Skåne
Äldre villa med en Egnahemspanna (kombipanna från 60-talet). Värmer sedan 2005 med en sverigebrännare och kompletterar med ved i vedkaminen.
Skriv svar