Gjorde en av mina sökningar på pannor på blocket och hittade detta:
http://www.blocket.se/vi/11091616.htm?ca=15_s
http://www.pelletsvarmeidalsland.se/6.html
Vad tror ni, funkar det?
Spontant så känns det som att det blir en hög, men jag har ingen erfarenhet av cykloner (om man nu verkligen kan kalla det för det.
Pellets cyklon för förråd?
Pellets cyklon för förråd?
CTC Bio i gammal Exoverken panna.
10 meter tegelskorsten med 110 mm 2XHR rör.
Motdragslucka 20 Pa.
Mafa mini med en baxi 2,2 m degkrok.
Förut ca 3,5-4,5 m^3 olja, nu Laxå pellets.
10 meter tegelskorsten med 110 mm 2XHR rör.
Motdragslucka 20 Pa.
Mafa mini med en baxi 2,2 m degkrok.
Förut ca 3,5-4,5 m^3 olja, nu Laxå pellets.
ingen erfarenhet av bulk eller cyklon..
men om pelletsen körs in med för högt tryck så är väl risken att den går runt i cyklonen och slår till inkommande pellets= krossar/maler ner sig..
luddigt skrivet hoppas någon förstår..
eller så kanske den funkar skitbra någon här borde ju ha erfarenhet=)
men om pelletsen körs in med för högt tryck så är väl risken att den går runt i cyklonen och slår till inkommande pellets= krossar/maler ner sig..
luddigt skrivet hoppas någon förstår..
eller så kanske den funkar skitbra någon här borde ju ha erfarenhet=)
CTC 265 med Rosslagsbrännare, 180m2, 1 ½ säck/dygn ej finjusterat=P
Funkar o funkar... det blir nog som du säger en hög med toppen under cyklonen... är det det man är ute efter så funkar den nog.Vad tror ni, funkar det?
Spontant så känns det som att det blir en hög, men jag har ingen erfarenhet av cykloner (om man nu verkligen kan kalla det för det.
Albin 725F med 500l ack-tank, KMP PX21 och 120mm insatsrör.
Den sprider ut pelletsen i förrådet, men risken är nog den att det blir mycket sönderslaget i en sådan här konstruktion. Kanske inte till damm men ganska mycket finfragmenterat spån. Fungerar nog bäst till en pellets typ Norsk pellets vestmarka som har en högre hållfastighet. Vanlig standardpellets idag har inte längre någon bra hållfastighet. Kanske inte gäller alla tillverkare men merpartern.
Då tror jag mer på MAFA:s tratt som sprider och dämpar, den är även öppen och har inte några korta väggar där pelletsen skall studsa emot.
Konstruerad för förråd som är mindre än 3m.
Då tror jag mer på MAFA:s tratt som sprider och dämpar, den är även öppen och har inte några korta väggar där pelletsen skall studsa emot.
Konstruerad för förråd som är mindre än 3m.