Ackumulatortank till aqvator panna?

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
stefan68
Ungskog

Ackumulatortank till aqvator panna?

Inlägg av stefan68 »

Är det lämpligt att montera en ack tank till denna gamla kombipanna? ska man satsa på en 500 liters eller kan pannan klara en 750 liters? ska man köra med vv beredaren i pannan eller köpa en tank med vv beredare i? eller är slinga bättre?. Är det bäst med slutet eller öppen expantion?
många frågor men hoppas på bra och många tips.

stefan68
Pellfan
Stor entusiast!

Inlägg av Pellfan »

Hur stor effekt har denna panna?

//P
Vedolux37 + Stocksbrotank 4-sling 750L + tomtank 750L Exoheat 1858 2x24 rör,
stefan68
Ungskog

Inlägg av stefan68 »

Det står 10-30.000kcl vid olje eldning på pannan, eldstaden rymmer ca 40 liter ved, pannan har en typ av underförbränning.
stefan68
Värmer huset med ved i en Aqvator kombi panna 1959 årsmodell
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Re: Ackumulatortank till aqvator panna?

Inlägg av Ved Profilen »

stefan68 skrev:Är det lämpligt att montera en ack tank till denna gamla kombipanna? ska man satsa på en 500 liters eller kan pannan klara en 750 liters? ska man köra med vv beredaren i pannan eller köpa en tank med vv beredare i? eller är slinga bättre?. Är det bäst med slutet eller öppen expantion?
många frågor men hoppas på bra och många tips.

stefan68
Hej Stefan68.
Jag tycker att Aquator pannan är lite för dålig för ackumulator eldning.
Men det går, du kommer att uppleva att du aldrig har eldat så mycket ved tidigare för att få acktanken varm.Men du kan ju välja en 750 Liters tank till att börja med som innehåller vvberedare samt elpatroner, du skall även plugga befintlig shunt grupp på Aquator pannan samt placera en ny shunt på acktanken.Sedan tycker jag att du kopplar i hop detta hela med en laddomat 21 på samma sätt som man kopplar en ny panna.
Då har du gjort helt rätt redan från början, om Aquator pannan vid ett senare tillfälle går sönder, då har du redan installationen klar för en ev ny panna.
Du kan även koppla ihop vv beredaren från Aquator pannan med vv beredaren i acktanken då förvärmer du acktankens beredare med Aquatorns vv beredare.
Kan även lägga ut ett bra kopplings alternativ på detta om du inte har sett mina tidigare inlägg där kopplingen är förklarad.

Jag personligen förespråkar vv beredare före slinga efter som jag själv har beredare och vet hur bra det fungerar.
Jag prioriterar även öppet expkärl till vedeldning för att det är säkrare än slutna system om man väljer rostfritt kärl,å andra sidan har man mera koll på lekage om man väljer att placera slutet system i pannrummet.Jag kör öppet system.

Mvh Ved Profilen.
Pellfan
Stor entusiast!

Inlägg av Pellfan »

Håller med föregående talare...
Två slingor till vv i en 750 tank fungerar också 8)
Rekomenderar en väl isolerad tank, 90mm PUR.
Det stämmer du kommer att elda som alldrig förr, jag vet.
Vår CTC Total (mess) tar ca 5 timmar att ladda, den åker ut till våren.
Det blir även höga rökgas temperaturer.

/P
Vedolux37 + Stocksbrotank 4-sling 750L + tomtank 750L Exoheat 1858 2x24 rör,
stefan68
Ungskog

Inlägg av stefan68 »

Tack för svaren!
Det vore ju bra om det skulle funka med en 750liters tank till pannan så man kan kompletera med fler tankar vid ett framtida pann byte. Problemet verkar ju vara att man får elda länge för att värma tanken och det är ju ingen hit precis. Kanske det skulle funka med en 500liters tank? Ved profilens kopplings schema vore intressant att få ta del av.
mvh
stefan68
Värmer huset med ved i en Aqvator kombi panna 1959 årsmodell
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Kör på en 750L. Du behöver inte ladda hela tanken.

Du kan ladda 500L i en 750 L tank om du förstår vad jag menar.

Och ta 2 stycken slingor i tanken. Att bara ha en beredare eller slinga blir knappast bra.Du får då en omrörning i tanken när du tar varmvatten ut den. En förvärmningsslinga är ett måste om du vill få bra skitning i tanken
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

stefan68 skrev:Tack för svaren!
Det vore ju bra om det skulle funka med en 750liters tank till pannan så man kan kompletera med fler tankar vid ett framtida pann byte. Problemet verkar ju vara att man får elda länge för att värma tanken och det är ju ingen hit precis. Kanske det skulle funka med en 500liters tank? Ved profilens kopplings schema vore intressant att få ta del av.
mvh
stefan68
Hej Stefan68! Kör en 750 Liters tank till Aquatorpannan,sedan kopplar du in fler när du byter panna.Det är bara dumt att investera i en för liten tank redan från början.Den nya pannan som ev.installeras senare kräver ju minst 1500 Liter tank, hällst ännu mer.Man skall inte vara dum snål!!Är du smart så väljer du även en acktank som har solvärmeslingor.Då har du verkligen anskaffat rätt grejer för framtida bruk.Du bör även styra laddningspumpen med rökgastermostat..
Här kommer ett bra! Acktank kopplings förslag.
Det enda som inte är med på ritningen är i hop kopplingen av beredaren i pannan som kopplas i hop med acktankens beredare.
Det är bara att koppla i hop dessa med avstängningsventiler i mellan rören,om du skall köra el i acktanken kan du stänga av beredarn/slingan som sitter i pannan...
http://www.beautytowncruisers.se/pictures/stdkopp.gif

Ved Profilen.
Skriv svar