Fundering kring att mäta upp spänningen på fläkten...?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Paddington
Fröträd
Kontakt:

Fundering kring att mäta upp spänningen på fläkten...?

Inlägg av Paddington »

Tycker efter en tids användning att det är väldigt lätt att av misstag komma när inställningsrattarna (de färgade). Hittills har jag klarat mig, men varit nära att komma när luftskruven när jag justerat startfördröjningen...

Jag har satt en tejp på plåten som går parallellt med kretskortet och där ritat in var pilarna på luft resp bränsle står inför egna justeringar, men så slog mig tanken om det går att mäta upp värden...?

KMP-användarna pratar om att mäta vilken spänning som fläkten går på i olika effektlägen. Kan vi göra någon mätning för att därigenom få en exakt nivå på inställningen (jag trodde dock att fläkten alltid får 220 V.???) ?

Går det att "mäta upp" potentiometrarna ?

Risker med att börja mäta ström/spänning/resistans med egen multimeter...?

Det allra bästa hade varit om VB använt inställningsskruvar av modell gevärskikare (har vi några fler jägare här ? :P ), där man kunde noterat antal "knäpp" från ett nolläge...

/Paddington - ej så elkunnig... :P
Animonhus på 103+103 m2 värms av Etna Duo (1989) som numera umgås med VB Viking Bio (2006). Neovapellets i 208 liters plasttunna.
Den kyliga årstiden stöttar vi upp med ved i en Andersen 8 täljstenskamin.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Nja.... det bästa vore ju om de hade gjort inställningerna digitala, då kunna man skriva ner värden och återställa.....

Men en hel del brännare har en 230Vac fläkt som man ställer hastigheten på vid att använda en form av dimmer. Därmed ändras spänningen såklart.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Krister
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Krister »

Men det är ju dock bara användbart i lågeffekt. I högeffekt är luftinställningen konstant på max.

Men lågeffekt påverkas av både bränsle- och luftpotentiometern så mäta resistansen över potentiomentern borde ju funka på båda. Och man gör det naturligtvis med strömmen till brännaren avstängd.

Vet dock inte om det finns några lättåtkomliga mätpunkter.
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
Paddington
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av Paddington »

Håller med om att det allra bästa hade varit digitala siffror så exakt inställning kunde göras...

Är det ingen annan som upplever oron/problemet med att ev komma när bränsle/luft av misstag...?

Skulle kännas "pyton" :evil: om jag ena dagen justerar med rökgasinstrument för 1000-lappen och nästa dagen ex vid rengöring kommer när och förändrar inställningen...

Hur gör ni andra för att dokumentera...?

Något proffs som vågat sig på att mäta. Det känns som det aktuella är att få ett värde på luften(fläkten) och nöja sig med tidtagning på bränslet(skruven).

/Paddington
Animonhus på 103+103 m2 värms av Etna Duo (1989) som numera umgås med VB Viking Bio (2006). Neovapellets i 208 liters plasttunna.
Krister
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Krister »

Paddington skrev:Håller med om att det allra bästa hade varit digitala siffror så exakt inställning kunde göras...

Är det ingen annan som upplever oron/problemet med att ev komma när bränsle/luft av misstag...?

Skulle kännas "pyton" :evil: om jag ena dagen justerar med rökgasinstrument för 1000-lappen och nästa dagen ex vid rengöring kommer när och förändrar inställningen...

Hur gör ni andra för att dokumentera...?

Något proffs som vågat sig på att mäta. Det känns som det aktuella är att få ett värde på luften(fläkten) och nöja sig med tidtagning på bränslet(skruven).
Jag tror potentiometrarna är lödda på baksidan av kretskortet (ej ytmonterade) så det borde gå bra att mäta resistansen över potentiometern med en multimeter. Och när man ändå är i farten så mäter man naturligtvis både luft och bränsle.

Jag ska nog ta och göra det då jag fick brännaren justerad med instrument igår.
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
Paddington
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av Paddington »

Krister, har du vågat dig på att mäta :?: :P

Med begränsade kunskaper tog jag mig en liten titt igår i samband med att jag hade ute brännaren för rengöring.
Såg att fläkten är ansluten med 4 kablar, så jag stannade med att studera kretskortet.... :P

Har vi något elektronikproffs som kan tipsa om var multimetern skall få mäta...?

/Paddington :P
Krister
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Krister »

Paddington skrev:Krister, har du vågat dig på att mäta :?: :P

Med begränsade kunskaper tog jag mig en liten titt igår i samband med att jag hade ute brännaren för rengöring.
Såg att fläkten är ansluten med 4 kablar, så jag stannade med att studera kretskortet.... :P

Har vi något elektronikproffs som kan tipsa om var multimetern skall få mäta...?
Jag glömde faktiskt helt av att göra det. Men koppla bort all ström från brännaren och på undersidan av kretskortet, under potientiometrarna så borde man kunna möta resistansen över potentiometern.

Eftersom du gör detta när brännaren är urkopplad så är det ju riskfritt.
Skriv svar