Blåst på en installation?
Blåst på en installation?
Hej.
Länge sedan jag var inne här nu men har en liten fråga till er som har lite mer vana av detta än jag.
Hur går man tillväga om man känner sig totalblåst på en installation?
En firma har inte utfört det jobb som vi beställde. De har faktiskt gjort betydligt mer men sådant som vi uttryckligen sagt inte skulle utföras för att vi måste hålla nere kostnaden. Dessutom har de tagit ut ett skyhögt pris på en villaregulator ca 80% mer än vad den kostar på Rinkaby Rör. Visst vet jag att man har ett pålägg men inte 80% på priset?
Har kontaktat företaget och de var inte så villiga att dra av något då de själva har haft kostnader för extrajobbet (som jag ju inte beställt).
Hur går jag tillväga?
Vill inte lägga ut företagets namn då det varken är till gagn för mej eller dem i detta läge. Inget fel på själva jobbet bara att det inte stämmer överens med vad jag beställt.
Länge sedan jag var inne här nu men har en liten fråga till er som har lite mer vana av detta än jag.
Hur går man tillväga om man känner sig totalblåst på en installation?
En firma har inte utfört det jobb som vi beställde. De har faktiskt gjort betydligt mer men sådant som vi uttryckligen sagt inte skulle utföras för att vi måste hålla nere kostnaden. Dessutom har de tagit ut ett skyhögt pris på en villaregulator ca 80% mer än vad den kostar på Rinkaby Rör. Visst vet jag att man har ett pålägg men inte 80% på priset?
Har kontaktat företaget och de var inte så villiga att dra av något då de själva har haft kostnader för extrajobbet (som jag ju inte beställt).
Hur går jag tillväga?
Vill inte lägga ut företagets namn då det varken är till gagn för mej eller dem i detta läge. Inget fel på själva jobbet bara att det inte stämmer överens med vad jag beställt.
TBMINI, Värmebaronen Star
-
- Lärjunge!
- Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
- Kontakt:
Har man kommit överens om ett pris på ett jobb så har den som utför jobbet rätt att ta ut 10% mer än överenskommet pris utan att förvarna, men inte mer, även om han har gjort en massa jobb som inte du beställt.
I vissa fall kan det ju vara så att det uppdagas dolda fel under arbetets gång som fördyrar, det får man ju vara beredd på som kund, men då skall, säger SKALL, man som kund bli underrättad om felet och att det blir dyrare att laga. Du måste ha godkänt det arbete som skall utföras.
Har du papper på vad som skulle göras är det givetvis mycket enklare, muntliga avtal är ju fan så mycket svårare att bevisa.
Mitt tips är att prata med din konsumentvägledare på kommunen, han kan säkert hjälpa dig med alla svängar som lagen gör. Ibland kan det vara så att det räcker att tala om att man vet vad man har på fötterna för att de ska ge sig. Skulle de inte ge sig finns alltid ARN, en utdragen process, men du slipper i alla fall betala...
Lycka till!
I vissa fall kan det ju vara så att det uppdagas dolda fel under arbetets gång som fördyrar, det får man ju vara beredd på som kund, men då skall, säger SKALL, man som kund bli underrättad om felet och att det blir dyrare att laga. Du måste ha godkänt det arbete som skall utföras.
Har du papper på vad som skulle göras är det givetvis mycket enklare, muntliga avtal är ju fan så mycket svårare att bevisa.
Mitt tips är att prata med din konsumentvägledare på kommunen, han kan säkert hjälpa dig med alla svängar som lagen gör. Ibland kan det vara så att det räcker att tala om att man vet vad man har på fötterna för att de ska ge sig. Skulle de inte ge sig finns alltid ARN, en utdragen process, men du slipper i alla fall betala...
Lycka till!
Focus PE-20, Iwabo S-1, hemmabyggt förråd i plåt.
Kan bara hålla med, fixa alltid papper på vad som ska göras innan du släpper lös dom i källaren, har man bara muntligt kommit överrens om något så blir det alltid elände av det i slutänden.
Men eftersom du är nöjd med det dom har och ska ha gjort så ska man givetvis försöka prata med dom, försök med samma person som du kommit överrens om vad som skulle göras med och se om det går lättare (om du inte redan gjort så), han eller hon kan väl ändå knappast med att stå och blåneka till något ni kommit överrens om ?
Men eftersom du är nöjd med det dom har och ska ha gjort så ska man givetvis försöka prata med dom, försök med samma person som du kommit överrens om vad som skulle göras med och se om det går lättare (om du inte redan gjort så), han eller hon kan väl ändå knappast med att stå och blåneka till något ni kommit överrens om ?
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Vad har de för svar till deras agerande då?
Betala överenskommen del, och bestrid det andra skriftligen till dem.
Men kom ihåg att det också kan skära sig helt, och du (som vi..) står utan någon att kontakta när det gäller din VVS..
80% prisskillnad mot Rinkaby är nog inte extremt, tyvärr..
Betala överenskommen del, och bestrid det andra skriftligen till dem.
Men kom ihåg att det också kan skära sig helt, och du (som vi..) står utan någon att kontakta när det gäller din VVS..
80% prisskillnad mot Rinkaby är nog inte extremt, tyvärr..
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Tack för de svar jag fått.
Har fortfarande inte fått något svar från vår konsumentvägledare.
Har dock avslutat detta med denna hantverkare och kommer nog att vara MYCKET försiktigare och kräva mer information nästa gång.
En sammanfattning vad jag lärt mej av detta.
Ta skriftligt på:
Är det något som ska tas bort så kan du troligen utföra det billigare själv. Bortförsel av material kan du troligen också fixa själv MYCKET billigare än hantverkaren.
Inspektera det som utförts direkt. Är det något som inte stämmer så kontakt hantverkaren OMGÅENDE.
P.s. För husfridens skull. Säg till den som är hemma när arbetet utförs att han/hon hänvisar till dej om hantverkaren frågar om något. Oavsett vad det kan vara. Förklara också vad som ska utföras. Visa på papper vad som är överenskommet. D.s.
Har fortfarande inte fått något svar från vår konsumentvägledare.
Har dock avslutat detta med denna hantverkare och kommer nog att vara MYCKET försiktigare och kräva mer information nästa gång.
En sammanfattning vad jag lärt mej av detta.
Ta skriftligt på:
- Vad som ska utföras och vad som INTE FÅR utföras om du har något sådant.
Beräknat pris.
Beräknad tidsåtgång.
Beräknad kostnad för material.
Tillkommande kostnader.

Är det något som ska tas bort så kan du troligen utföra det billigare själv. Bortförsel av material kan du troligen också fixa själv MYCKET billigare än hantverkaren.
Inspektera det som utförts direkt. Är det något som inte stämmer så kontakt hantverkaren OMGÅENDE.
P.s. För husfridens skull. Säg till den som är hemma när arbetet utförs att han/hon hänvisar till dej om hantverkaren frågar om något. Oavsett vad det kan vara. Förklara också vad som ska utföras. Visa på papper vad som är överenskommet. D.s.
-
- Pannrumshärskare!
Andreas Hansson skrev:Vad jag har hört så har många vvsare 2 timm taxor. En när kunden håller med materialet och en när vvsarn håller med materialet.
Mycket möjligt.
Det syns ju om man begär offert.
I mitt fall hade han kunnat dubbla sin timkostnad och jag skulle ändå ha kommit under totalkostnaden för jobbet.
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Det kan jag bekräfta. Likadant med elektrikern. Men precis som MJ skriver så lönar det sig oftast att acceptera den högre timtaxan ändå. Alternativt så informerar man helt lugnt hantverkaren om att priser över vad jag själv kan köpa material för i handeln inte accepteras..Andreas Hansson skrev:Vad jag har hört så har många vvsare 2 timm taxor. En när kunden håller med materialet och en när vvsarn håller med materialet.
Problemet som börjar dyka upp är att vissa hantverkare inte är instresserade att göra enbart jobbet. Det har t.o.m. gått så långt att de i vissa fall har tackat nej om de avkrävts en skriftlig offert..
-
- Lärjunge!
- Kontakt:
Jag förstår faktiskt hantverkarna lite...
Säg att en kund har köpt panna, kopplingar, rörbitar etc, jag kopplar in den, sen funkar det inte som det ska...
Jag är då skyldig att se till att mitt arbete är utfört korrekt, medans säljarna av matrialet är ansvariga för den biten. Skulle det hela inte funka så lär väl knappast kunden säga att det är materialfel utan det är fel på installationen. Att bevisa motsatsen kan ju vara jäkligt svårt som installatör, framförallt om man inte vet vad det är som kunden har köpt... En del saker som säljs är ju skit...
Säg att en kund har köpt panna, kopplingar, rörbitar etc, jag kopplar in den, sen funkar det inte som det ska...
Jag är då skyldig att se till att mitt arbete är utfört korrekt, medans säljarna av matrialet är ansvariga för den biten. Skulle det hela inte funka så lär väl knappast kunden säga att det är materialfel utan det är fel på installationen. Att bevisa motsatsen kan ju vara jäkligt svårt som installatör, framförallt om man inte vet vad det är som kunden har köpt... En del saker som säljs är ju skit...
Focus PE-20, Iwabo S-1, hemmabyggt förråd i plåt.
Det är finfina påslag på VVS grejer, och rabatterna ligger ibland uppåt 40% eller mer hos VVS firmorna.
Det här har vi pratat om förut....
Det här har vi pratat om förut....
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Usch vad man klagar men här kommer en ny uppdatering...
Inget svar från konsumentvägledaren....
Nu kom räkningen från elektrikern också.
4 timmar + mtrl och res.
Snackade med rörisen i helgen och på frågan hur länge elektrikern jobbat sa han ca 2 timmar.
Installation av följande "Danfoss ECL 100" best.nr. 2874 på rinkabyrör.
Kabel till utegivare drogs inte då det redan fans från en tidigare monterad historia. (han tyckte att det var onödigt och skulle bara ta tid och kosta oss pengar) Om han ändå gick därhemma och plockade lön kunde han ju ha jobbat också! Eller?
Vad jag förstår av min sambo så samåkte elektrikern och rörmokaren.
Vi har alltså bytt blandningsventil + satt in en villaregulator. Vilket har kostat oss ca 9000kr.
Jippi!!!!
Kan se om jag kan få upp lite före och efterbilder på detta spektakel ...
Inget svar från konsumentvägledaren....
Nu kom räkningen från elektrikern också.
4 timmar + mtrl och res.
Snackade med rörisen i helgen och på frågan hur länge elektrikern jobbat sa han ca 2 timmar.
Installation av följande "Danfoss ECL 100" best.nr. 2874 på rinkabyrör.
Kabel till utegivare drogs inte då det redan fans från en tidigare monterad historia. (han tyckte att det var onödigt och skulle bara ta tid och kosta oss pengar) Om han ändå gick därhemma och plockade lön kunde han ju ha jobbat också! Eller?
Vad jag förstår av min sambo så samåkte elektrikern och rörmokaren.
Vi har alltså bytt blandningsventil + satt in en villaregulator. Vilket har kostat oss ca 9000kr.
Jippi!!!!
Kan se om jag kan få upp lite före och efterbilder på detta spektakel ...
-
- Lärjunge!
- Kontakt:
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
De hantverkare som gör så här borde ju gräva sin egen död...
Men med den skriande bristen, så lyckas man med vad som helst idag.
Behöver jag tillägga att det närmast råder hantverkareförbud här..
Men med den skriande bristen, så lyckas man med vad som helst idag.
Behöver jag tillägga att det närmast råder hantverkareförbud här..
Skriftliga offerter på små jobb, det kan ni nog glömma.
Det kostar minst en timme att göra en sådan.
Köp en diktafon eller MP3 med mikrofon.
Sedan så är det problem att vara små kund, ingen vill egentligen jobba mot privatpersoner. Resultatet blir att det bara är de hantverkare som inte har etablerade kontakter med storkunder som jobbar mot små kunder.
Det är desutom nästan omöjligt att göra fulltäckande offerter på rörjobb, man ser ju ofta inte skiten. Vare sig i rören eller i väggen.
Men ett påslag på 80% är orimligt, frågan är om det är lagligt, men det får du ta med konsumentvägledaren. Det börjar likna att utnyttja kundens situation och okunskap, och då är frågan om det inte träder in klausuler om oskälighet.

Det kostar minst en timme att göra en sådan.
Köp en diktafon eller MP3 med mikrofon.
Sedan så är det problem att vara små kund, ingen vill egentligen jobba mot privatpersoner. Resultatet blir att det bara är de hantverkare som inte har etablerade kontakter med storkunder som jobbar mot små kunder.
Det är desutom nästan omöjligt att göra fulltäckande offerter på rörjobb, man ser ju ofta inte skiten. Vare sig i rören eller i väggen.
Men ett påslag på 80% är orimligt, frågan är om det är lagligt, men det får du ta med konsumentvägledaren. Det börjar likna att utnyttja kundens situation och okunskap, och då är frågan om det inte träder in klausuler om oskälighet.
CTC Bio i gammal Exoverken panna.
10 meter tegelskorsten med 110 mm 2XHR rör.
Motdragslucka 20 Pa.
Mafa mini med en baxi 2,2 m degkrok.
Förut ca 3,5-4,5 m^3 olja, nu Laxå pellets.
10 meter tegelskorsten med 110 mm 2XHR rör.
Motdragslucka 20 Pa.
Mafa mini med en baxi 2,2 m degkrok.
Förut ca 3,5-4,5 m^3 olja, nu Laxå pellets.