Praktisk injustering för optimal drift

Skriv svar
Lundgren
Frö

Praktisk injustering för optimal drift

Inlägg av Lundgren »

Som ny i detta forum kanske jag tar upp sådant som redan dryftats, men..
först och främst skulle jag vilja veta om alla leverantörer har lika risiga manualer, som inte tar upp mer än ett minimum av funktions- och trimningsteori när det gäller brännare.

Min installatör har inte kommitt till skott med att mäta och jag har därför saxat mig fram till en hyggligt fungerande drift. Jag har haft för stor matning av pellets, luftfickor, överhettning, stopp i skruven, bränt av rensstången, m.m., m.m. Men efter många telefonsamtal till tillverkaren, som alltid varit väldigt vänlig och hjälpsam, så har jag nu lärt mig en hel del om hur det borde funka.

De flesta av dessa samtal hade inte behövt om leverantören haft en bra manual (eller handbok). Sedan kanske det är så att rubbet hade funkat perfekt om en duktig leverantör justerat in grejjerna från början.

Självklart handlar det om att finjustera in vissa parametrar för att brännaren skall jobba optimalt. Vad jag förstått så handlar det i första hand om tillflödet av pellets. Min brännare jobbar just nu med 4 sek matning och 10 sek uppehåll. Värdena kan justeras på tiondelen när. Är det den injusteringen i kombination med avläsningan av ett antal värden på utgående rökgas (temp och CO2-halt) som avser injustering?

Vem är bäst skickad att göra en sådan injustering? Någon som gått en endags-kurs hos brännartillverkaren eller sotarn? Eller är det någon som har en vettig manual och ett lämpligt instrument (var hyr man ett sådant?)

Fram för bättre manualer! Eller finns det kanske en bra generell handbok i ämnet?
Entusisatisk Ulma 2000-användare
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Tyvärr så är de flesta tillverkarna likadana, manualerna är rena skiten ibland, en del har lite bättre men jag tror inte det finns någon riktigt bra.

Matningen av pellets är en parameter, eventuellt så kan du även justera fläkten också, men sen beror det ju på draget i skorstenen, turbulatorer och spjäll i pannan osv.

Sen kan man ju då använda instrument för att justera in så att man får en korrekt co-halt osv, men det duger ju bara så länge du kör med exakt samma sorts pellets, med den kvalitet som pellets har nu för tiden (rätt ojämn) så vet jag inte riktigt vad det tillför att använda instrument.

När det gäller övermattade brännare utan internskruvar och liknande så har du inte så stor nytta av några tiondelar, matningen är så ojämn så att det räcker bra att ställa in brännaren hyfsat rätt, om du har fin färg på lågan, den inte överhettar, vettig färg på röken i skorstenen och pannan inte sotar igen så är du rätt nära sanningen, sen kan man givetvis plocka hem någon som justerar efter instrument men i praktiken brukar detta inte innebära någon större skillnad förrutom att du blir lite fattigare.

Några generella böcker för pellstbrännare har jag aldrig sett, men det som gäller för all form av eldning (ved osv) funkar ju på en pelletsbrännare också i viss omfattning.

Jag har sagt detta förrut, om ni får en manual som är kass så hör av er till tillverkaren och tala om det, annars blir det inte bättre, om alla klagar så händer det oftast något.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Holger
Entusiast!

Inlägg av Holger »

Håller med micke_932 om att några tiondelar hit och dit inte spelar så stor roll. Man kan gott ställa in med ledning av rökens utseende en dag då det inte blåser.
Konstigt att det finns flera tillverkare som inte lämnar med en handbok för brännarn.
Jag fick handbok + en timmas intensivkurs och demonstration av återförsäljaren i allt som rörde installation och intrimmning.
Biomatic +20 KW Sid 012 dragbegränsare
Furetör
Stor entusiast!

Inlägg av Furetör »

En bok i funktions- och trimningsteori skulle nog vara lätt att sälja. Någon här som vill skriva en?

Mätinstrument underlättar givetvis inställningen och man får ett objektivt mått på tillståndet. Men man kan komma lika långt genom metodiskt justerande. Om man utgår från ett tillstånd med ljus aska och ljus beläggning på insidan av panna, kan man sedan med små steg i taget (en gång i veckan) minska luften eller öka matningen tills beläggningen i panna går från grå till svart. Då justerar man tillbaka en aning till det grå tillståndet.

Jag har inte sett något ställe där man kan hyra instrument. En gång i tiden hade kommunens energirådgivare utlåning, men det har nog upphört.
CTC 265B med Blueflame
125 kvadrat + varm källare, 1976
Beginner
Prima virke

Inlägg av Beginner »

sid 9 och 10 i länken nedan tycker jag är upplysande. Skorstensröken kan variera med vädret, den bör dock ej vara svart då brännaren gått ett tag.

http://www.baxi.se/UppladdadeFiler/Manu ... _rev12.pdf
CTC 265B 1976:a
Eurofire -06
Shuntautomatik UVE
Villa 1961, 2x140 m2
Norra Halland
kurre_44
Stor entusiast!

Inlägg av kurre_44 »

Ulma 2000 kan tänkas vara en bra pelletsbrännare i vissa pannor men har ett som jag tycker fundamentalt fel. Det går inte att justera fläktens kapacitet.
Jag har den bestämda uppfattningen att en pelletsbrännare skall ha justerbar effekt för att optimeras för både huset och den panna den är monterad i.
Eftersom Ulma 2000 har ett fast fläktvarvtal måste den om den skall trimmas rätt ställas in på maxeffekt omkring 20 kW vad jag vet. Detta betyder om den skall placeras i en pannas oljedel skall pannans maxeffekt för olja vara minst 35 kW. Det är inte många villapannor som är avsedda för den effekten.
Men, om man har en passande panna och ett hus som kräver den effekten är det säkert in bra brännare. Ännu bättre skulle den vara om det gick att justera fläkten.
Installerar KMP, Pell/X, EcoTec, Ariterm, VikingBio. Pelsam-certifierad
Egen Parca 3000, Pell/X, MafaMini, VIDA pellets
Brännaren gått i 4 år utan ett enda driftstopp.
Paddington
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av Paddington »

Furetör skrev:Jag har inte sett något ställe där man kan hyra instrument. En gång i tiden hade kommunens energirådgivare utlåning, men det har nog upphört.
Det hade varit en riktig fiffig affärsidé. Jag hade gärna hyrt ett instrument för några timmar, för att då verkligen lärt känna mitt system :P

Det är ju inte alltid fråga om snålhet att inte ta hit rökgasanalytiker...man vill ju vara med oxo...och ha kollen.... :P :wink:
Animonhus på 103+103 m2 värms av Etna Duo (1989) som numera umgås med VB Viking Bio (2006). Neovapellets i 208 liters plasttunna.
Den kyliga årstiden stöttar vi upp med ved i en Andersen 8 täljstenskamin.
Skriv svar