Hej hej,
Jo funderingar kring bergvärme kontra pellets kan man ju ha till leda men någon gång måste man ju sätta ner foten
När vi satt i samma sitts var det 2 saker som avgjorde: priset och ventilationen. För oss diffade det på >12000 mellan sol+pellets kontra bv (till första alternativets fördel, ny ventilation ej medräknad) och då vi har en källare som var beroende av ventilation vägde detta rätt tungt. Ok, jag är medveten om att självdrag ej fungerar på sommaren och att man får en ojämn ventilation om man enbart förlitar sig på självdrag och om detta tvistar ju de lärda men jag har 2 vänner som fått mögel på vinden när de bytt från olja till vp och detta spelade in i mitt beslut... (Dock är det inte bevisat att det var minskad värme till vinden som var den utlösande faktorn).
Nåväl. Om ni kan få bv till samma pris är det nog ett klokt val. Att många har problem med sina vp är nog sant men det är rätt många fler som inte har problem

Dessutom tror jag att det är frånluftsvärmepumpar som är klart överrepresenterade i problemstatistiken.
En värme-pump drar ju ca 6000 kWh/år och solen sparar ca 2-3000 kWh/år,
är en sanning med modifikation. Det beror ju på huset och vad man vill ha för komfort. Hur ser era radiatorer ut? Vilken framledningstemperatur behövs då det är -20? etc. Att solen spar energi är sant men man behöver inte 1000 liter 90gradigt vatten på sommaren om man inte har en pol, källare där man vill ha 25 grader året runt eller ämnar att tvätta bilen med varmt vatten varje dag hela sommaren
För vår del är det vår och höst den stora vinsten görs samt det faktum att pannan är avstägd mellan maj och oktober vilket i alla fall borde förlänga livslängden på den. För oss var det miljövinsten som vägde upp den kanske 15-åriga återbetalningstiden. Miljövinsten börjar ju generera "miljöpoäng" från dag 1

I början av februari får vi in >10kWh en solig dag och igår fick vi 60 grader i mitten och 52 i botten av tanken vilket gjorde att pannan inte startade förrän nu på morgonen.
Hade en bv-installation varit prismässigt jämförbart med vår pellets/sol hade jag nog valt det men jag hade då fått lägga runt 20' till ett FTX ventilationssystem... Förra året blev vår värme+vv kostnad 7500:- vilket ungefär är i paritet med vad det skulle kostat med bv. I år blir det ca 15% dyrare vilket är trist men som sagt: nu har vi det vi har
Pratade förresten med en snubbe som har en Bio-Sol och han sotade efter 800kg pellets. Då hade rökgastempen stigit med 25-30 grader vilket givetvis sänker verkningsgraden något men inget katastrofalt. Så det går att köra 3-4 veckor mellan sotningarna om man absolut inte känner för att sota så ofta
Lycka till
Biosol panna, Pellx P21, Aquasol BIG 6.6, ERA-10 bivalent shunt, Mafa mini förråd.