LADDOMAT 21 begränsning?
LADDOMAT 21 begränsning?
Jag har problem med att min laddomat 21 ej hinner flytta vattnet från panna till ack, kör med termostatstyrning från pannan bryter vid 85 grader men acken är långt ifrån fulladdad utan brännaren får göra ett antal starter innan acken är fulladdad.Brännaren går med en effekt på 23KW låga rökgastemperaturer annars,laddpump startar med annliggningstermostat 75 grader kollat att pump startat, termostat i laddomaten 78 grader, ingen luft i elementena,expantionkärl öppet
Vedolux 40 UB sidmonterad Eco Tec Agroline askutmatare ack 750L. skorsten SEM 7,5m HUS BYGGT 1976 1,5 PLAN 180M2 konverterad från el till biobränsle 2006
laddomat 21 begränsning ?
Termostaten som styr brännaren sitter monterad i pannan . Jag skulle vilja ha termostaten i acken men då kommer pannan att koka.
Vedolux 40 UB sidmonterad Eco Tec Agroline askutmatare ack 750L. skorsten SEM 7,5m HUS BYGGT 1976 1,5 PLAN 180M2 konverterad från el till biobränsle 2006
-
- Energiprofet!
- Kontakt:
Nu verkar det vara nåt som är fundamentalt fel.... en Laddomat 21 ska klara upp till 80kW så att den inte ska klara din panna finns inte på kartan! Jo om du har dragit ner farten på pumpen kan du få problem men det har du väl inte gjort?
Däremot om du läser genom manual/datablad för Laddomaten så ser du att med 78 graders termostat så är drifttemperatur på pannan ca 85 grader..... om man då har avstängingen för brännaren satt till 85 så för det inte fela speciellt mycket på angivna skalor!
Dra endera upp maxtempen för pannan till 90-95 eller byt till 72 graders termostat.
/Jörgen
Däremot om du läser genom manual/datablad för Laddomaten så ser du att med 78 graders termostat så är drifttemperatur på pannan ca 85 grader..... om man då har avstängingen för brännaren satt till 85 så för det inte fela speciellt mycket på angivna skalor!
Dra endera upp maxtempen för pannan till 90-95 eller byt till 72 graders termostat.
/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Re: laddomat 21 begränsning ?
Nädå det tror jag inte..Bonnen skrev:Termostaten som styr brännaren sitter monterad i pannan . Jag skulle vilja ha termostaten i acken men då kommer pannan att koka.
Testa att höja brännarens driftstermostat till 90-95° så kommer du att se att brännaren inte orkar trycka upp tempen förrän tanken är full..

Vilken hastighet kör du laddomatpumpen på??
Kör du pumpen på 1:an så orkar pannan höja vatten tempen 13-15° om du kör med 23 kW om allt är som det ska vilket då gör drygt 90° för dej, Ökar du hastigheten på pumpen så blir inte tempen ur pannan lika hög..
En kompis kör med 78° termostat i sin vedpanna på 35kW med pumpen på 2:an o då är tempen ur pannan 92-93° när det brinner för fullt..
Sen bör du flytta brännartermostaten till tanken...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- Energiprofet!
- Kontakt:
Vore det inte en enklare och snabbare åtgärd att ta med en öl, gå ner i pannrummet, ställa upp termostaten till 90 grader och vänta?
Jag skulle tro att du får en klart bättre laddning av tanken och skulle det, mot all vetskap, dra iväg till kokning är du ju på plats och kan manuellt snabbstoppa!
Själv tycker jag att 85 grader låter som en väl låg temp att ha som max i pannan....
/Jörgen
Jag skulle tro att du får en klart bättre laddning av tanken och skulle det, mot all vetskap, dra iväg till kokning är du ju på plats och kan manuellt snabbstoppa!
Själv tycker jag att 85 grader låter som en väl låg temp att ha som max i pannan....
/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
LADDOMAT 21 begränsning?
Jag kör med laddpumpen i läge 3,jag har förstått att jag kör med för låg temp. på pannan har ej provat att höja tempen på pannan ännu ska bli. Som det har blivet nu har temperaturen sjunkit ca. 10 grader i pannan och brännaren startat i max 10 min. för att nå inställd temperaturnivå,det var inte så det var tängt utan det var långa gångtider när jag skaffade acktank, jag har också fel termostat är det bättre med en TK1B monterad i acktanken och behålla befintlig Danfostermostat i pannan som maxtemp. Jag kanse inte är rumsren här riktigt då jag kör med spannmål för tillfälligt men kan köra både med pellets och ved men då jag är månskensbonne kör jag det som är billigast för närvarande vilket är havre 92 öre kilot , 2500 kg havre motsvarar 1m3 olja . konvertering från direktel till biobränsle har kostat 225 tusen
-
- Energiprofet!
- Kontakt:
Hejsan Bonnen
Känns skönt att höra att det finns fler av oss.... själv uppfödd ute på vischan med höns, kor, grisar osv! Skittråkigt då tyckte jag men i backspegeln en klart bra uppväxt! Kan göra mycket som mina jobbkamrater i databranschen inte törs fundera på!
Dom korta gångtiderna beror, i min uppfattning, helt klart på att du har för låg stopptemp på brännaren, en laddomat 21 med 78 graders termostat blir drygt 85 grader i normal drift, ökning av stopptermostaten kommer att lösa det....
Problemet med att köra acktank och pellets är att vid vissa lägen kan man bli utan värme om man inte har tänkt helt rätt... exempel, stort värmebehov och välisolerat pannrumm, pannan kör upp acken till 90 grader och stänger sen på panntermostat, tanken tappar mycket energi medans pannan sakta sjunker och vips så har du tomt i tanken men varm panna.. inte bra!
Omvänt gäller på sommaren.. pannan komer att starta rätt så ofta bara för att snabbt stanna igen då tanken rymde 50 liter hetvatten!
Som du själv skriver, tankgivare och maxtermostat är nog bättre!
Eller.... som jag har tänkt (har en modulerande brännare på gång in) under tider med konstant energibehov (vinter typ) så stänger jag ingången på toppen av tanken och tar allt hetvatten (element, tappvattenautomat etc) från matningsledningen som slutar i stängd ventil, brännaren styr effekten efter vad som behövs.
När sommaren kommer öppnar jag matningen till tanken och ställer in brännaren på fulleffekt/timer, den får starta 2 gånger i vecka och ladda tanken då!
Du som eldar spannmål... du har väl inte plåttak? Kan bli mycket hål plåten av syranerfall
/Jörgen
Känns skönt att höra att det finns fler av oss.... själv uppfödd ute på vischan med höns, kor, grisar osv! Skittråkigt då tyckte jag men i backspegeln en klart bra uppväxt! Kan göra mycket som mina jobbkamrater i databranschen inte törs fundera på!
Dom korta gångtiderna beror, i min uppfattning, helt klart på att du har för låg stopptemp på brännaren, en laddomat 21 med 78 graders termostat blir drygt 85 grader i normal drift, ökning av stopptermostaten kommer att lösa det....
Problemet med att köra acktank och pellets är att vid vissa lägen kan man bli utan värme om man inte har tänkt helt rätt... exempel, stort värmebehov och välisolerat pannrumm, pannan kör upp acken till 90 grader och stänger sen på panntermostat, tanken tappar mycket energi medans pannan sakta sjunker och vips så har du tomt i tanken men varm panna.. inte bra!
Omvänt gäller på sommaren.. pannan komer att starta rätt så ofta bara för att snabbt stanna igen då tanken rymde 50 liter hetvatten!
Som du själv skriver, tankgivare och maxtermostat är nog bättre!
Eller.... som jag har tänkt (har en modulerande brännare på gång in) under tider med konstant energibehov (vinter typ) så stänger jag ingången på toppen av tanken och tar allt hetvatten (element, tappvattenautomat etc) från matningsledningen som slutar i stängd ventil, brännaren styr effekten efter vad som behövs.
När sommaren kommer öppnar jag matningen till tanken och ställer in brännaren på fulleffekt/timer, den får starta 2 gånger i vecka och ladda tanken då!
Du som eldar spannmål... du har väl inte plåttak? Kan bli mycket hål plåten av syranerfall

/Jörgen