Ecoflex ägare hur har ni det med askan

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
ardbeg
Prima virke
Inlägg: 37
Blev medlem: ons 26 apr, 2006 13:30
Ort: Mölndal

Inlägg av ardbeg »

Ja... sotigt som f-n. Får ringa service imorgon och be dem komma och göra ett riktigt jobb den här gången. De sa att den inte gick fett... men optovakten var kolsvart... och detta efter 16 dagar / ca 22 säckar (x16 kg)... inte bra!
I love deadlines.
I especially like the whooshing sound they make as they go flying by.
___
CTC EcoFlex + Mafa Midi
ardbeg
Prima virke
Inlägg: 37
Blev medlem: ons 26 apr, 2006 13:30
Ort: Mölndal

Inlägg av ardbeg »

I love deadlines.
I especially like the whooshing sound they make as they go flying by.
___
CTC EcoFlex + Mafa Midi
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

ardbeg skrev:http://homepage.mac.com/ihjorth/PhotoAlbum5.html

Foton på eländet!
Ajajaj exakt så såg det ut i kompisens panna oxå efter 300 kg pellets + att asklådan va helt full, Pannan går på tok för fet som den är justerad nu (om den är justerad förstås)

Vad har du för värden injusterade??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
ardbeg
Prima virke
Inlägg: 37
Blev medlem: ons 26 apr, 2006 13:30
Ort: Mölndal

Inlägg av ardbeg »

Effekt hög skruv 62
Effekt hög fläkt 47

låg skruv 41
låg fläkt 20

Lutning 50
Just 0

om det var dem värdena du menade...?
I love deadlines.
I especially like the whooshing sound they make as they go flying by.
___
CTC EcoFlex + Mafa Midi
ardbeg
Prima virke
Inlägg: 37
Blev medlem: ons 26 apr, 2006 13:30
Ort: Mölndal

Inlägg av ardbeg »

Sitter just nu och väntar på Värmesupport... de har fått bildlänken ovan :twisted: så det var ganska snabb respons i alla fall...
I love deadlines.
I especially like the whooshing sound they make as they go flying by.
___
CTC EcoFlex + Mafa Midi
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

ardbeg det är bara att beklaga men det är nästan samma värden som va i kompisens panna.. :(

Förmodligen går din brännare bara/mest på min läget vilket du bör öka fläkten på till 32-34% med matning 41%.. Börja med att öka fläkten i låg till 33% o öka även hög till 50% tills du får dit en installatör annars kommer den att sota igen direkt...

Grannen hade fått sitt lågläge justerat till 35% matning 30% fläkt o hög 58% matning 48% fläkt o då hade den inte sotat nämnvärt, Helt klart iaf att det är fler ctc ecoflex som har problem... :?
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
ardbeg
Prima virke
Inlägg: 37
Blev medlem: ons 26 apr, 2006 13:30
Ort: Mölndal

Inlägg av ardbeg »

Så - nu har Värmesupport varit hemma och kollat och mätt i 1,5 timme.

Nya värdena:
Effekt hög skruv 55
Effekt hög fläkt 50

Effekt låg skruv 39
Effekt låg fläkt 38

Nu ligger CO2 på ca 11-12. Innan han justerade så låg den på ca 14-15.
Verkningsgrad 90%.

Och optovakten byttes ut så jag slipper plocka ut den i delar när jag skall göra rent...

Så nu får jag bara hålla tummarna.
I love deadlines.
I especially like the whooshing sound they make as they go flying by.
___
CTC EcoFlex + Mafa Midi
Stratocaster
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: ons 21 sep, 2005 13:37
Ort: Bygdeå

Inlägg av Stratocaster »

Ardbeg - Jag är grannen som André berättar om i föregående post. Jag har haft exakt likadana problem som du och fått samma lösning, dvs att man justerat brännaren till mindre matning och mer fläkt.

Jag nöjer mig inte med det. I och med att man ställt ner matningen så har jag ju inte längre 15 kW i högläget. Mitt upvärmningsbehov är så pass stort att jag behöver 15 kW när vi har 22-28 grader kallt.

Jag har därför bett om en ny injustering och tänker inte nöja mig förrän den visar vettiga värden vid minst 68% matning.

Bra om alla EcoFlexare som känner igen dessa problem skriver i tråden. Redan nu är vi så pass många att det inte går att förneka att detta är ett generellt problem.
CTC Ecoflex, 4 m murad skorsten.
Förråd: pall med 6 kragar, 2 m skruv, Solett pellets.
Kompletteringseldar ved dagtid i kökspanna.
Värmer 200m² till 21° och 40m² till 12°
ardbeg
Prima virke
Inlägg: 37
Blev medlem: ons 26 apr, 2006 13:30
Ort: Mölndal

Inlägg av ardbeg »

Utan att ha kollat mer så kan jag säga att än så länge så har synglaset inte sotat igen så mycket än som det gjorde på en natt (!) innan justeringen. Och nu är det alltså tisdag, justeringen gjordes i fredags...
I love deadlines.
I especially like the whooshing sound they make as they go flying by.
___
CTC EcoFlex + Mafa Midi
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

ardbeg med den justeringen så lär du inte få problem med sot, Det är endå nått som är fel hos dej..

Kompisen ringde igår o då skulle en ny brännare vara skickad så den skulle komma på onsdag/torsdag så skulle vi få testa över helgen..
Vi ska då testa ctc brännaren i andra kompisens biomatic o testa med biomatic brännaren i ctc pannan, Då vi har 3 brännare till 2 pannor så ska det testas i slutet på veckan o i helgen.. :D

Enligt vad Ctc sagt nu i måndags så skulle det bara vara 2 pannor som har problem (kompisens o en till) vilket inte stämmer anser jag iaf..

Är det nån av ni med ecoflex som kollat hur mycket pellets brännaren drar/tim?? (kollat effekten)

Väg upp pellets på en hushållsvåg o mata brännaren manuellt i 10 minuter sen ta det ggr 6 så ser man vad brännaren går på för effekt, Ta vikten ggr energiinnehållet i pelletsen..

För nått är ju helt fel om brännaren bara ska gå att få justerad så den inte sotar igen om man kör på låg effekt (10-11 kW), Både Stratocaster o ardbeg har ju sina brännare nerställda till ca 11 kW för att det ska funka... :?
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Stratocaster
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: ons 21 sep, 2005 13:37
Ort: Bygdeå

Inlägg av Stratocaster »

Det låter som ni har en riktig höjdarhelg framför er :lol:

Jag (och förmodligen några andra EcoFlexare med samma bekymmer) ser fram emot vad du kan berätta om era tester efter helgen.

Edit: Hur gick du förresten från Pelletsprofet till Pannrumsmonster?
CTC Ecoflex, 4 m murad skorsten.
Förråd: pall med 6 kragar, 2 m skruv, Solett pellets.
Kompletteringseldar ved dagtid i kökspanna.
Värmer 200m² till 21° och 40m² till 12°
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Jag tror Pelle lagt in nya användarkategorier. Det var väl för många profeter, antar jag.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Stratocaster skrev:
Edit: Hur gick du förresten från Pelletsprofet till Pannrumsmonster?
:lol: Ingen aning, Hade inte sätt det förrän du påpekade det... :lol:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
ardbeg
Prima virke
Inlägg: 37
Blev medlem: ons 26 apr, 2006 13:30
Ort: Mölndal

Inlägg av ardbeg »

Jag har i alla fall skickat bilderna till CTC. Får se om de tycker om dem. I så fall kan de få fler... :wink:
I love deadlines.
I especially like the whooshing sound they make as they go flying by.
___
CTC EcoFlex + Mafa Midi
ardbeg
Prima virke
Inlägg: 37
Blev medlem: ons 26 apr, 2006 13:30
Ort: Mölndal

Inlägg av ardbeg »

Nu har en granne längre bort på gatan oxå blivit pelletseldare. Vi har inte pratat så mycket tidigare, mest artigt hälsande. Men nu såg jag pallarna på garagenedfarten... och han har oxå skaffat en EcoFlex. Får se hur han får det med sot och aska...
I love deadlines.
I especially like the whooshing sound they make as they go flying by.
___
CTC EcoFlex + Mafa Midi
Skriv svar