Felkoder NH
-
- Entusiast!
Felkoder NH
Jag har fått några felkoder som har fått brännaren att stanna. de finns inte i instruktionsboken:
Fel dåligt drag
Fel Överhettning
Kan någon hjälpa mig att tyda detta?
Efter att ha tryckt på displayen så startade brännaren.
Fel dåligt drag
Fel Överhettning
Janfire Intergral, NH med externskruv, K-silon förråd igångkörd 060601. Bor i Karlstad i hus 146 m2, byggt 1962, NÖJD, har inga kontakter i pelletsbranchen
Om du kanske kollade på tråd #2 uppifrån ser du en del av detta 
"Dåligt drag" är just vad som menas: brännaren har för högt mottryck och kan inte komma av med rökgaserna så de börjar leta sig bakåt. Detta medför att temperaturen i nerfallsröret stiger och vid en viss temperatur utlöser det en varning och vid det nästa (högre) nivå utlöser det ett stopp med en felmeddelande.
Du har alltså helt enkelt för dåligt drag i pipan.
Detta kan komma av att man kör med lägsta effekt där fläkten inte blåser speciellt mycket vilket kan få den att vara mycket känslig för mottryck eller för att du kör så hög effekt som inte pipan medger plats för eller att det måste rensas i röret. Det kan ju såklart vara en kombination också.

"Dåligt drag" är just vad som menas: brännaren har för högt mottryck och kan inte komma av med rökgaserna så de börjar leta sig bakåt. Detta medför att temperaturen i nerfallsröret stiger och vid en viss temperatur utlöser det en varning och vid det nästa (högre) nivå utlöser det ett stopp med en felmeddelande.
Du har alltså helt enkelt för dåligt drag i pipan.
Detta kan komma av att man kör med lägsta effekt där fläkten inte blåser speciellt mycket vilket kan få den att vara mycket känslig för mottryck eller för att du kör så hög effekt som inte pipan medger plats för eller att det måste rensas i röret. Det kan ju såklart vara en kombination också.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Är inte PK!
-
- Entusiast!
Tack för svaret Icecap. Jag sotade ur spiralfjädrarna (glömt vad de heter) till pannan, dammsög i pannan mot skorsten och efter lite svordomar, felmeddelanden och allmänt strul så går panna och brännare. 

Janfire Intergral, NH med externskruv, K-silon förråd igångkörd 060601. Bor i Karlstad i hus 146 m2, byggt 1962, NÖJD, har inga kontakter i pelletsbranchen
Re: Felkoder NH
Jag fick samma fel när jag efter lite tester hade fulla brännarkoppen med aska. Men det var helt självförvållat pga ändrade inställningar.singelstring skrev:Jag har fått några felkoder som har fått brännaren att stanna. de finns inte i instruktionsboken:
Fel dåligt drag
Fel Överhettning
Det märktes även på att plinget som hörs när pelletsen ramlade ner i koppen hade försvunnit.
Nu tror jag inte att under normal drift detta ska kunna uppstå men får man dessa felmeddelanden så kan man ju kika i brännarkoppen också och inte bara i pannan.
Janfires spaksotar panna tidigare Flex A, nu NH
Hej alla,
Jag har nu också fått ”problem dåligt drag”. Det var ett nytt felmeddelande, alltid kul med variation.
Men, denna gången kanske det är mitt fel. Förra gången jag sotade (i söndags, 5 dagar sedan) gjorde jag en ”snabbsotning”. Jag tog ur all aska men sotade inte ut turbolatorerna. Kan det bero på det? Har aldrig märk att jag har något problem med draget tidigare.
Kul att märka dett kl 21:00 en torsdagskväll. Nåväl, jag stängde av pannan och får väl sota ordentligt nu. Men, åter till frågan: Kan det bero på ”snabbsotningen”?
Jag har nu också fått ”problem dåligt drag”. Det var ett nytt felmeddelande, alltid kul med variation.
Men, denna gången kanske det är mitt fel. Förra gången jag sotade (i söndags, 5 dagar sedan) gjorde jag en ”snabbsotning”. Jag tog ur all aska men sotade inte ut turbolatorerna. Kan det bero på det? Har aldrig märk att jag har något problem med draget tidigare.
Kul att märka dett kl 21:00 en torsdagskväll. Nåväl, jag stängde av pannan och får väl sota ordentligt nu. Men, åter till frågan: Kan det bero på ”snabbsotningen”?
Fjärrvärme!
ca 250 m2 att värma
Tidigare Flex-A och NH
ca 250 m2 att värma
Tidigare Flex-A och NH
-
- Entusiast!
Jag vet inte hur din panna ser ut eller fungerar. Jag drog upp turbulatorerna ur pannan, drg dom upp och ner ett antal gånger, jag märkte att draget i skorsten fanns kvar då sotröken drog ur in i skorstenen, jag skrapade med viskan in i rökgången mot skorstenen, damsög och skrapade med stålborste. Jag öppnade brännarluckan och kikade in, skrapade lite med viskan. Sen körde jag igång, fick det inte att fungera med en gång men jag har spaksotning som jag körde ett antal gånger och sen har det gått. Hoppas att detv löser sig för dig. Jan 

-
- Pannrumstomte!
Problem med draget kan ju vara att det inte sugs så mycket genom brännaren så att den inte kyls tillräckligt.JohanKD skrev:
Eftersom brännaren inte har någon dragmätare säger den problem med draget vid ökande temperatur i nedfallsrör.
Om du kikar på en NH ser du att det finns ett plåtlock framför röret som möter nedfallsslangen. Under det plåtlocket är fallschaktet, plåtlocket sitter utan tätning och det ska suga ner luft där och på andra ställen.
Om det inte gör det så stiger temperaturen i brännaren och den går i skyddsläge för att undvika bakåtbrand som kan uppstå om detta fortsätter.
Således:
Är din Nibe City utrustad med lite för många turbolatorer eller har för mycket aska som täpper till så får du prolem med draget genom brännaren, det är detta som avses. Det kan fortfarande finnas undertryck från skorstenen så att motdragslucka står vidöppen men luftflödet genom brännaren är för lågt pga igensatta rökgasvägar och därmed uppstår detta.
Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Tack för svaren.
Jag skall ta och sota brännaren ordentligt nästa gång jag sotar, verkar som om det är det som är problemet.
” Om du kikar på en NH ser du att det finns ett plåtlock framför röret som möter nedfallsslangen. Under det plåtlocket är fallschaktet, plåtlocket sitter utan tätning och det ska suga ner luft där och på andra ställen.”
Vid den luckan har det samlats lite damm/sot. Beror väl på att det ”blåser baklänges” antar jag. Men nu fungerade brännaren utan problem hela natten i alla fall.
Jag skall ta och sota brännaren ordentligt nästa gång jag sotar, verkar som om det är det som är problemet.
” Om du kikar på en NH ser du att det finns ett plåtlock framför röret som möter nedfallsslangen. Under det plåtlocket är fallschaktet, plåtlocket sitter utan tätning och det ska suga ner luft där och på andra ställen.”
Vid den luckan har det samlats lite damm/sot. Beror väl på att det ”blåser baklänges” antar jag. Men nu fungerade brännaren utan problem hela natten i alla fall.
Fjärrvärme!
ca 250 m2 att värma
Tidigare Flex-A och NH
ca 250 m2 att värma
Tidigare Flex-A och NH
Jag har ersatt den plåtbit med en bit plexiglas..... detta då jag behövde att kolla uppstarten osv. Man ser när elden startar osv. men jag har inget sot eller skit där!
Är inte PK!
Är inte PK!
-
- Pannrumstomte!
Det ska inte vara något sot där. Pelletsdamm och lite spån möjligen men absolut inget sot. Då har du för högt mottryck när brännaren går, det är ej bra och kan vara orsaken till dina problem.
Det ska vara drag så det suger ner luft där.
Mvh
Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Jag "skojjade" med er. När jag tittade lite närmare så var det inte sot, det var pelletsdamm. Nu har den (brännaren) fungerat eter sotningen.elvis skrev:Det ska inte vara något sot där. Pelletsdamm och lite spån möjligen men absolut inget sot. Då har du för högt mottryck när brännaren går, det är ej bra och kan vara orsaken till dina problem.
Mvh
Fjärrvärme!
ca 250 m2 att värma
Tidigare Flex-A och NH
ca 250 m2 att värma
Tidigare Flex-A och NH
Pellets i hela fallschaktet
Verkar vara en bra idé.Icecap skrev:Jag har ersatt den plåtbit med en bit plexiglas..... detta då jag behövde att kolla uppstarten osv. Man ser när elden startar osv. men jag har inget sot eller skit där!
Min brännare visade också dåligt drag härom veckan.
Har ju haft det meddelandet flertalet gånger, så jag vet att en sotning löser problemet. Gjorde också så den här gången.
Döm om min förvåning när jag steg in i pannrummet dagen därpå och åter fick se "dåligt drag"!
Då brännaren gick fick jag för mig att skruva loss den lilla plåtbiten ovanför fallschaktet. Det visade sig att hela fallschaktet var fyllt med pellets!

Stängde av brännaren och bevakade nervöst hur pelletsen ändock sjönk ner i fallschaktet och brann upp efterhand.
När det brunnit ut i brännaren tog jag mig en närmare titt i fallschaktet och upptäckte då att en skruv sticker ut ca 1cm en bit ner i schaktet. På denna skruv hade en lång pellets fastnat och riktigt klistrat sig fast emot plåten.
Tycker inte att en skruv har där att göra. Är det lätt att skruva bort den och kapa den?
Janfire NH, Effecta pelletspanna med automatsotning,Thermomatic CBJ, MAFA flexskruv och eget byggt bulkförråd
Det går att göra. Skruven håller temperatursensorn så var försiktig med den (alltså sensorn). Skruv av den blåa kåpbiten mot pannan, skruv ut skruven, korta den och montera den som den satt. Det viktiga är att du använder samma skruv då den ju har lämnat ett spår som gör att den kan monteras igen.
Är inte PK!
Är inte PK!