Ljud i pannan - vad göra?

Här diskuteras allt kring vedeldning
BG
Lärjunge!

Inlägg av BG »

Ved Profilen skrev:
Kopplar man på detta sätt kommer statiska trycket från expkärlet att skapa det tryck man behöver på tankarnas ovansida,men kopplar man in expröret från kärlet på tankarnas nedersta rör kommer ju det statiska trycket från kärlet att skapa tryck under i från och uppåt i systemet då kommer man aldrig att få ur luften i systemet.

Ved Profilen.
Jag håller inte med här.... trycket i systemet blir detsamma oavsett om exp kärlet är kopplat till bottnen eller toppen ( tanken får samma tryck på sig)
Men däremot så får man koppla in avluftare på tankens högsta del.... å det e väl inte så jobbigt att avlufta det ett par gånger om året heller, om man inte har automatiska förståss...
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Trycket blir det samma och expansionen fungerar men avluftning blir omöjlig utan en ventil på högsta punkten på varje vattenfylld enhet.
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

BG skrev:
Ved Profilen skrev:
Kopplar man på detta sätt kommer statiska trycket från expkärlet att skapa det tryck man behöver på tankarnas ovansida,men kopplar man in expröret från kärlet på tankarnas nedersta rör kommer ju det statiska trycket från kärlet att skapa tryck under i från och uppåt i systemet då kommer man aldrig att få ur luften i systemet.

Ved Profilen.
Jag håller inte med här.... trycket i systemet blir detsamma oavsett om exp kärlet är kopplat till bottnen eller toppen ( tanken får samma tryck på sig)
Men däremot så får man koppla in avluftare på tankens högsta del.... å det e väl inte så jobbigt att avlufta det ett par gånger om året heller, om man inte har automatiska förståss...
Ja vist men det statiska trycket skapar expansionsledningens höjd.Det är bättre att koppla in expledningen ovan acktank än att låta det statiska trycket skapas från botten på tankarna.Det blir då så att luften hittar sin rätta väg upp till exp kärlet själv.Jag förstår inte att folk skall krångla till det.

P.s Jag har tappat ut mitt värmesystem flera gånger med anledning att jag har flera flödesmätare/effektmätare installerade på mitt värmesystem, men jag har aldrig luftat laddomaten.Det behövs inte.
Däremot några radiatorer på övervåningen.

Ved Profilen.
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Att folk krånglar till det beror ibland på utrymme.
Men visst är det krångligare att ha avluft ventil när det går att göra utan om utrymmet tillåter.
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

elvis skrev:Att folk krånglar till det beror ibland på utrymme.
Men visst är det krångligare att ha avluft ventil när det går att göra utan om utrymmet tillåter.
Finns det utrymme att koppla in expansionsledningen till botten på tankarna ,så måste det även finnas utrymme att koppla röret till toppen på panna/tankarna?Funktionen blir ju mycket bättre.Dessutom går det ju åt mindre rör?
Luften i systemet söker sig till högsta punkten i värmesystemet som du själv skriver till toppen på varje vatten fylld enhet?,antingen till toppen i pannan eller som jag beskriver det hela till toppen i acktanken.En till fördel är, att om man även kopplar in framledningen till radiatorsystemet på laddningsledningen till första acktanken får man ur luften ännu lättare.Via att lufta elementen, då slipper man allt vad avluftningsventiler heter på värmesystemet!!
Varför då koppla in ledningen till botten i systemet????

Till Bg.Sedan undrar jag varför lufta systemet några ggr/År??
Är luften i systemet borta så är den det??

Jag har aldrig skrivit att trycket ändras pga placering av expledning ,det är funktionen för att få ur luft eller slippa luft i systemet, jag försöker att framföra..

Ved Profilen..
Senast redigerad av Ved Profilen den tis 27 feb, 2007 00:40, redigerad totalt 1 gånger.
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Ved Profilen skrev:
BG skrev:
Ved Profilen skrev:

Ved Profilen.
Ja vist men det statiska trycket skapar expansionsledningens höjd.Det är bättre att koppla in expledningen ovan acktank än att låta det statiska trycket skapas från botten på tankarna.Det blir då så att luften hittar sin rätta väg upp till exp kärlet själv.Jag förstår inte att folk skall krångla till det.

P.s Jag har tappat ut mitt värmesystem flera gånger med anledning att jag har flera flödesmätare/effektmätare installerade på mitt värmesystem, men jag har aldrig luftat laddomaten.Det behövs inte.

Ved Profilen.
Då kontrar jag med att får du ut luft i radiatorsystemet har du dragit dina rör fel :shock: .

/Vednisse
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Vednisse skrev:
Ved Profilen skrev:
BG skrev: Jag håller inte med här.... trycket i systemet blir detsamma oavsett om exp kärlet är kopplat till bottnen eller toppen ( tanken får samma tryck på sig)

Ved Profilen.
Då kontrar jag med att får du ut luft i radiatorsystemet har du dragit dina rör fel :shock: .

/Vednisse
Det är sent nu Vednisse,jag måste gå och lägga mig!
Jag skall upp tidigt i morgon.

Ved Profilen..
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Det hela fungerar bra om man gör en ång ledning i klenare dimension.

Då slipper man få det kalla vattnet från expkärlet i toppen på tanken.så blir det blir ju när man ansluter det i toppen på tankarna
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Andreas Hansson skrev: Då slipper man få det kalla vattnet från expkärlet i toppen på tanken.så blir det blir ju när man ansluter det i toppen på tankarna
Och även tvärt om, dvs man slösar inte bort varmt vatten i onödan. Dumt att låta det varmaste vattnet gå ut i expansionskärlet. Har man slutet kärl så förlänger man dessutom livslängden på bälgen.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
BG
Lärjunge!

Inlägg av BG »

Ved Profilen skrev: Till Bg.Sedan undrar jag varför lufta systemet några ggr/År??
Är luften i systemet borta så är den det??

Ved Profilen..
Ja , vad är det för fel med det då .... är det inte bara bra att lufta av ev luft ett par ggr om året ... det behövs inte så mycket för att det skall bli någon lite bubbla imellanåt ....
Tex om man som du nämner kopplar in lite nya saker lite då och då....
All luft försvinner inte då på en gång , utan kommer mera vartefter det fälls ut ur vattnet... mm
Farsgubbens acc står tex en bra bit från pannan och kan inte avluftas via exp ledningen,,, å där blir det lite luft i toppen ibland trots att det inte finns några läckor, det fylls heller aldrig i nytt vatten där heller...
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
BG
Lärjunge!

Inlägg av BG »

En fördel till med att ha exp ledningen sittandes i toppen är att det blir mindre risk att kärlet fryser en kall vinter... eftersom det ideligen kommer upp hett vatten där varje gång man eldar...
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

BG skrev:En fördel till med att ha exp ledningen sittandes i toppen är att det blir mindre risk att kärlet fryser en kall vinter... eftersom det ideligen kommer upp hett vatten där varje gång man eldar...
Vad var den första fördelen?

Isolerar man kärlet så är det inget problem.Det kommer ju upp värme.Men inte lika mycket..
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
fisketorp
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av fisketorp »

Läste på den länk som postades ovan!

killen har kopplat som du, MEN även kopplat toppen av ack till exp-kärl

"Givetvis måste även toppen på ackumulatortankarna anslutas till expansionskärlet och det görs med "kryckan" som går upp på ovansidan av expansionskärlet. I detta rör går då endast luft och lite, lite varmt vatten och i värsta fall nödexpansion."
CTC 265 med Rosslagsbrännare, 180m2, 1 ½ säck/dygn ej finjusterat=P
Ergo
Gallringsobjekt

Inlägg av Ergo »

Jag har pratat med en rörmokare och han sa att man jag skulle ha en säkerhetsledning från toppen på tankarna eller eventuellt från röret mellan panna och tankarna upp till röret ovanför expkärlet, lika som länken.

Så jag ska koppla säkerhetsledningen på röret mellan panna och tankarna och koppla så att jag eventuellt kan ta bort dom automatiska avluftarna och koppla på rör där dom suttit och koppla in det mot säkerhetsledningen.

Kanske dra ett rör från det rör som går mellan panna och laddomat och koppla på det på säkerhetsledningen eller sätta dit en avluftare så att laddomaten inte kan suga tillbaka luft som går ut ur pannan, skall ändå sätta dit en vattentryckmätare då det inte sitter någon sådan i pannan.

Tackar så mycket för tipsen.

Mvh Per
Calmar Pannan v33, laddomat 21, 4-slingors 750 L ack + 750 L slav ack, 4-vägs biv shunt, Shuntautomatik CBJ med RSC 2, + 9,6 m2 Lesol 3.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Ergo skrev:Jag har pratat med en rörmokare och han sa att man jag skulle ha en säkerhetsledning från toppen på tankarna eller eventuellt från röret mellan panna och tankarna upp till röret ovanför expkärlet, lika som länken.

Så jag ska koppla säkerhetsledningen på röret mellan panna och tankarna och koppla så att jag eventuellt kan ta bort dom automatiska avluftarna och koppla på rör där dom suttit och koppla in det mot säkerhetsledningen.

Kanske dra ett rör från det rör som går mellan panna och laddomat och koppla på det på säkerhetsledningen eller sätta dit en avluftare så att laddomaten inte kan suga tillbaka luft som går ut ur pannan, skall ändå sätta dit en vattentryckmätare då det inte sitter någon sådan i pannan.

Tackar så mycket för tipsen.

Mvh Per
Precis som jag har försökt att förklara hela tiden?Men röret skall inte gå in ovanför kärlet utan vara anslutet under kärlet.
Gör så här. http://www.beautytowncruisers.se/pictures/stdkopp.gif

Då kommer du att bli helt nöjd!! Jag läste på denna länk att någon skrev att det skulle fungera bra! Det svaret är inte jag nöjd med.
Jag vill att det skall fungera Perfekt!!!

Fungerar inte detta kopplingsalternativ jag visar här ovan, så lovar jag att jag skall börja elda sågspån i min panna med (Sverige Brännaren )

Ved Profilen..
Skriv svar