effekt vid eldning?

Skriv svar
laholmare
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 25 okt, 2006 20:47

effekt vid eldning?

Inlägg av laholmare »

Hej
Skulle behöva lite matematisk hjälp. Jag har ett oljefat som jag eldar trä avrens och papper i när det samlas för mycket skit i garaget och verkstaden.

Det har ibland blivit så pass varmt i fatet att uppemot en kvadrat decimeter av tunnan blev rödglödgad. Och av misstag hamnade en glasflaska i elden, den böjde sig lite. Så det måste ha varit runt 500 grader då glas blir mjukt.

Om jag skulle lägga ner en vattenslinga i tunnan, ungefär hur många kW skulle jag kunna få ut?
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Elden i sig kan nog vara på rätt hyfsad effekt, men jag tror det skulle vara svårt att få någon vettig verkningsgrad på det hela så det skulle nog bli stora förluster.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Har tänkt samma sak många gånger när man står eldar. Har föreställt mig någon form av grillgaller kopplat till en vvx som man kan lägga på när det brinner som bäst. Mina brasor brukar brinna i ett par dagar så det måste finnas massor av energi att hämta om man bara kunde komma på ett enkelt sätt. :roll:
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

Wodda skrev:Har tänkt samma sak många gånger när man står eldar. Har föreställt mig någon form av grillgaller kopplat till en vvx som man kan lägga på när det brinner som bäst. Mina brasor brukar brinna i ett par dagar så det måste finnas massor av energi att hämta om man bara kunde komma på ett enkelt sätt. :roll:
Ta kopparrör och surrar runt oljefat och kopplar dit till acktank :lol: det är väl enkel
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

Eller ännu bättre !
Elda skiten i pannan istället.
Min gamla Diom eloved åt upp ett helt gammalt kök från 1959, sen åt den upp typ 100 m2 linoleummatta men när det kom till PVC matta från trapphuset så slutade jag elda för det rök som slaget vid lutzen och luktade typ koncentrerad cancer eller nåt.....
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Erik
Energiprofet!
Inlägg: 503
Blev medlem: ons 09 feb, 2005 15:21
Ort: Gbg

Inlägg av Erik »

PVC=PolyVinylClorid.

Bildar hiskeliga mängder saltsyra när man försöker elda det.
Ett mycket bra sätt att "demontera" skorstenen.
Förut när man fick elda sopor var det mer än en som upptäckte att skorstenen var "borta".

Dessutom bildas stora mängder dioxin vid vissa temperaturer, och det är vid temperaturer man kan förvänta sig i en panna.

Så elda med lite omdöme. :wink:
CTC Bio i gammal Exoverken panna.
10 meter tegelskorsten med 110 mm 2XHR rör.
Motdragslucka 20 Pa.
Mafa mini med en baxi 2,2 m degkrok.
Förut ca 3,5-4,5 m^3 olja, nu Laxå pellets.
Anders G
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: mån 03 jan, 2005 16:45
Ort: Sörmland

Inlägg av Anders G »

elvis skrev:Eller ännu bättre !
Elda skiten i pannan istället.
......100 m2 linoleummatta.....
Linoleum: Linolja+oleum dvs övermättad svavelsyra.
Så förutom saltsyran från PVCn har du dragit ut en rejäl svavelsyra-bränna.

Om man inte vet vad man sysslar med skall man inte elda avfall.
Alla mjölkkartonger tex, är inte belagda med "ofarlig" polyeten. Det förekommer en hel del PVC, för att ge hållbarhet åt diverse fil- och youghurtprodukter.

Det är dock en myt att falu rödfärg skulle innehålla farliga mängder koppar. Det röda färgämnet är järnhydroxid, mer eller mindre bränt. Se analys i tidningen Ny Teknik: http://www.nyteknik.se/art/20870
------
(edit tillägg)
Att elda trädgårdsbrasor är ett stort slöseri. Skaffa en kompostkvarn.
Albin230 Vedpanna+1,8m³ acktank. 15m² Lesol3 självbygge solf 1996, via platt-VVX till acktanken. <10m³ ved/år. BOA140m²
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

Anders G skrev: Linoleum: Linolja+oleum dvs övermättad svavelsyra.
Så förutom saltsyran från PVCn har du dragit ut en rejäl svavelsyra-bränna.

Om man inte vet vad man sysslar med skall man inte elda avfall.

I golvfallet kollade jag om linoleumen gick att elda och det skulle gå alldeles utmärkt.
Enligt allt som jag hittat så innehåller det inget skadligt och absolut ingen svavelsyra i linoleum.

Det skall vara en "ren" naturprodukt baserad på sågspån eller korkmjöl, kokt linolja, harts, diverse sickativ (torkmedel) samt färgstoft.

Vår största tillverkare forboflooring skriver till och med i sin produktinfo att det det är uppbyggt av naturliga råvaror och är helt kretsloppsanpassat samt att uttjänt material går att användaatt använda som just biobränsle.

"För över 100 år sedan upptäckte man att det gick att utvinna linolja ur linväxtens frö. Nästan lika länge har man tillverkat linoleum. Därför är hållbarheten, slitstyrkan och den långa livslängden väl dokumenterade. De naturliga tillverkningsprocesserna är i princip detsamma nu som då, även om modern utrustning har rationaliserat produktionen och förbättrat slutprodukten. Basråvarorna hämtas från naturen och tillverkningsprocessen tar stor hänsyn till energibesparing och miljökontroll. Ett uttjänt golv kan förbrännas som biobränsle eller deponeras."

PVC golvet skickade jag in en testbatch och det gick inge vidare så det lade jag ner som ovannämnt.

Men uttjänt linoleum verkar vara ett billigt biobränsle i alla fall.

http://www.forbo.se/framework/DesktopDe ... nu_id=1121

http://www.forbo.se/framework/DesktopDe ... nu_id=1162

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Anders G
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: mån 03 jan, 2005 16:45
Ort: Sörmland

Inlägg av Anders G »

elvis skrev: I golvfallet kollade jag om linoleumen gick att elda och det skulle gå alldeles utmärkt.
Enligt allt som jag hittat så innehåller det inget skadligt och absolut ingen svavelsyra i linoleum.

Det skall vara en "ren" naturprodukt baserad på sågspån eller korkmjöl, kokt linolja, harts, diverse sickativ (torkmedel) samt färgstoft.

Vår största tillverkare forboflooring skriver till och med i sin produktinfo att det det är uppbyggt av naturliga råvaror och är helt kretsloppsanpassat samt att uttjänt material går att användaatt använda som just biobränsle.

"För över 100 år sedan upptäckte man att det gick att utvinna linolja ur linväxtens frö. Nästan lika länge har man tillverkat linoleum. Därför är hållbarheten, slitstyrkan och den långa livslängden väl dokumenterade. De naturliga tillverkningsprocesserna är i princip detsamma nu som då, även om modern utrustning har rationaliserat produktionen och förbättrat slutprodukten. Basråvarorna hämtas från naturen och tillverkningsprocessen tar stor hänsyn till energibesparing och miljökontroll. Ett uttjänt golv kan förbrännas som biobränsle eller deponeras."

Men uttjänt linoleum verkar vara ett billigt biobränsle i alla fall.

http://www.forbo.se/framework/DesktopDe ... nu_id=1121

http://www.forbo.se/framework/DesktopDe ... nu_id=1162

Mvh
Riktig linoleum görs av linolja och SO3 (+fyllmedel). Rejält svavelhaltigt. Bildar svavelsyra vid förbränning.
Biobränsle, ja, jo, visst... i en anläggning med svavelrening, inte villapanna.
Albin230 Vedpanna+1,8m³ acktank. 15m² Lesol3 självbygge solf 1996, via platt-VVX till acktanken. <10m³ ved/år. BOA140m²
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

Så forbo forshagas linoleum är inte riktig ?
Innehåller inget svavelhaltigt enligt deras innehållsdeklaration i alla fall.

Var har du sett att linoleum görs av något svavelhaltigt ?
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Anders G
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: mån 03 jan, 2005 16:45
Ort: Sörmland

Inlägg av Anders G »

Du har knappast eldat färsk Forbo-matta? Den var väl uråldig och kasserad?

Varenda allmänbildad kemist vet hur man gör linoleum. Basta. Det Forbo räknar upp räcker inte.
Albin230 Vedpanna+1,8m³ acktank. 15m² Lesol3 självbygge solf 1996, via platt-VVX till acktanken. <10m³ ved/år. BOA140m²
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

Anders G skrev: Varenda allmänbildad kemist vet hur man gör linoleum. Basta. Det Forbo räknar upp räcker inte.
Nähä hur gör man det då ?

http://en.wikipedia.org/wiki/Linoleum http://www.armstrong.com/resflram/na/ho ... oleum.html http://www.armstrong.se/assets/global/c ... _se_se.pdf

Alla tillverkare säger samma sak, Linolja , trä eller korkmjöl, stenmjöl, träharts och pigment.
Mina golv var gamla och jag har svårt att se varför de under 50-talet skulle innehållit något svavelhaltigt när de inte gjort det tidigare eller senare vad jag kunnat finna.
Jag har närmare 60-70m2 till att elda upp från en annan lägenhet så jag är intresserad av att veta.

Har du någon fakta kring varifrån svavlet kommer ?
Jag är inte allmänbildad kemist men litar på uppslagsverk och byggvarudeklarationer.

Tarkett, Armstrong och Forbo säger samma sak medans du säger nåt annat.
Har du misstagit dig måhända ?

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Skriv svar