NY deltagare i debatten
NY deltagare i debatten
Hejsan på er alla. Här kommer en ny deltagare i ert forum. Jag har eldat med pellets nu sedan sep -06. En ivabo villa s2 i en ctc-total -82. Det funkar väl ganska bra men jag blir inte riktigt klok på det här med rökgastemperaturer. När installatören gjorde sin kontrollmätning så var den ca: 445 grader och seriös som han var så ändrade han inte på någonting. Som tur var hittade jag eran sida och har här lärt mig en hel del. En baffelplåt extra ( 2 st.) och minskad matning ( 2 blink = 10 kw) har fått ner tempen till ca: 290 grader. Men vad att göra nu..? Funderar på om jag kan minska matningen ytterligare. Hälsningar.
Vissa pannar kan vara svåra att få ner tempen på, min ctc 265B kombipanna håller sig runt 130-200 grader beroende på effekten på brännaren så jag tycker att det borde vara rimligt att kunna ner där någonstans, fast din panna är ju lite annorlunda, vet inte hur det ser ut i en total, den har ju bara 2 luckor, går rökgaserna rätt upp i rökröret ?
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
I så fall låter det som om brännaren står på för fulla muggar, går den bara korta stunder eller längre ?
För om du krämar på så mycket effekt så bör det kunna löna sig att sänka lite.
För om du krämar på så mycket effekt så bör det kunna löna sig att sänka lite.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
kolla draget i skorstenen,har du en dragbegränsare,ställ ner pellets-matningen,kör själv med 56% matning,min matarskruv ger 1300gr/6min..
nu har jag en rökgastemp på ca. 150gr och pelletsförbrukningen verkar
inte allt för hög, räknat ut ett månadsmedel efter 6 dygns körning,
3,9kg/kvadrat/månad och här i kiruna har det varit riktigt kallt,
mellan -15 till - 25 gr denna period.
Hittils kanonnöjd och det är dessutom skönt att huset "andas "
igen efter 20 års elpatrondrift.
nu har jag en rökgastemp på ca. 150gr och pelletsförbrukningen verkar
inte allt för hög, räknat ut ett månadsmedel efter 6 dygns körning,
3,9kg/kvadrat/månad och här i kiruna har det varit riktigt kallt,
mellan -15 till - 25 gr denna period.
Hittils kanonnöjd och det är dessutom skönt att huset "andas "
igen efter 20 års elpatrondrift.
micke !
iwabo s2-ctc elcombi 1982, värmer 275 kvadrat.
iwabo s2-ctc elcombi 1982, värmer 275 kvadrat.
445gr Otroligt sätt in övre baffel o förläng den så du har en springa mot luckan Max 2 cm böj den oxo nedåt ca 7cm så kommer r-gasen att betydligt sänkas ,spjället fullt stängt nästan,näst sista hacket ,bulten i enden av rökröret tar du bort så pannrummsluften kan gå den vägen vid för mycket drag, svetsa dit några plattjärn/vinkel på undersidan av övere baffeln o du har ca 190-210 gr.lucka til
mvh.UB
mvh.UB
ECOTEK A-4 I CTC TOTAL-85.
Läste lite ang era rökgaser, har självsamma "problem". Sitter just nu med ca 200-230 grader, hade tidigare alla 4 bafflar i, men då fick jag för dåligt drag, så röken gick "bakåt" Tog bort en baffel, och konstigt nog så blev rökgasen något lägre???? men samtidigt bra drag i pannan.
Har en Värmebaronen Star, och det är en oljepanna tidigare, och röken går direkt ut direkt ovanför brännaren, så jag kanske får lov att leva med lite höga rökgaser. Det jag undrar lite över är att ALLA säger att rökgaserna inte ska vara höga, vilket jag förstår. men i manualen till min brännare står att rökgaserna inte bör ligga över ca 375 grader, är inte det väldans högt???
Har en Värmebaronen Star, och det är en oljepanna tidigare, och röken går direkt ut direkt ovanför brännaren, så jag kanske får lov att leva med lite höga rökgaser. Det jag undrar lite över är att ALLA säger att rökgaserna inte ska vara höga, vilket jag förstår. men i manualen till min brännare står att rökgaserna inte bör ligga över ca 375 grader, är inte det väldans högt???
Värmebaronen Star + Nymo Calero 200
Innegivare Cbj
Innegivare Cbj
Tack för alla tips och ideer från alla kloka eldare. Är det normalt att brännaren går igång ca: 2 ggr/tim ? Spjället i pannan har jag laborerat med men ibland känns det som det ryker in så där får man väl vara lite försiktig. Jag hade ju minskat matningen lite och följde efter med luftspjället på brännaren. Men då tyckte jag att det rykte lite svart ur skorstenen, att den kanske gick lite fett så jag ökade lite på luftspjället igen och då drar ju rökgastempen iväg. Alternativet är väl som sagt att prova med att minska matningen lite. Tipset att förlänga och kröka den övre baffelplåten lät intressant. Ska jag nog försöka att testa. Från början satt det bara 1 plåt i så jag lät göra 1 till men det var ju inte så enkelt att veta hur mycket man skulle våga strypa flödet i pannan. Kanske gjorde jag öppningarna lite för stora men då läste jag här på forumet att man kunde lägga in eldfast tegel så det gjorde jag och det har funkat. Tack o hej
Hur ofta brännaren startar beror på ju på termostat-hysteres, pannvolym och förbruk så ett färdigt tal finns knappast men 2gg/timme låter helt rimligt för mig.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Humm stänga spjället
undra om inte det ställer till med andra problem så som gangaspoffar, överhettad fallrör, mm.
Det går att få ner en CTC total till 150 grader med fullt öppen spjäll och standard bafflar och då finns inga risker med driftstörningar på grund av dåligt drag.
Men med rökgaser på 150 grader så är det inte många Kwh så därför kör jag upp lite till ca: 180-200 grader och det räcker gott ner till 20- ute

Det går att få ner en CTC total till 150 grader med fullt öppen spjäll och standard bafflar och då finns inga risker med driftstörningar på grund av dåligt drag.
Men med rökgaser på 150 grader så är det inte många Kwh så därför kör jag upp lite till ca: 180-200 grader och det räcker gott ner till 20- ute
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
-
- Gallringsobjekt