Övertändning i förgasningsutrymme
Övertändning i förgasningsutrymme
Hej på er.
Eftersom jag inte har någon erfarenhet av eldning med moderna pannor och förgasningskammare tänkte jag fråga er sm kan. Jag har varit och kikat på en Orlan 40kw som var i drift. Killen som har den här pannan sa att om veden är för torr så kunde man få övertändning av hela vedmagasinet. Stämmer det? Detta borde väl gälla alla med förgasningskammare. Hans lösning var torr ved i botten och lite nyare ved högre upp.
Problemet blir ju då att man inte får ut tillräckligt av veden om man ska göra på det sättet, vilket hans system även visade. på ett fullt ilägg (180l) värmde han 2000l 40 grader.
Så summa sumarum, ni som har pannor med förgasningskammare har ni stött på liknande problem?
Eftersom jag inte har någon erfarenhet av eldning med moderna pannor och förgasningskammare tänkte jag fråga er sm kan. Jag har varit och kikat på en Orlan 40kw som var i drift. Killen som har den här pannan sa att om veden är för torr så kunde man få övertändning av hela vedmagasinet. Stämmer det? Detta borde väl gälla alla med förgasningskammare. Hans lösning var torr ved i botten och lite nyare ved högre upp.
Problemet blir ju då att man inte får ut tillräckligt av veden om man ska göra på det sättet, vilket hans system även visade. på ett fullt ilägg (180l) värmde han 2000l 40 grader.
Så summa sumarum, ni som har pannor med förgasningskammare har ni stött på liknande problem?
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Tyvärr är det många pannor som har problem med detta, tillverkarna skyller på för torr ved!!! Konstuktionsfel anser jag..kan man bara elda med halvtorr ved blir det mycket planerande med vedköpen
I många fall beror problemen på otäta luckor eller evakueringskanaler mot inrykning vid vedpåfyllning. Ibland felinställda luftspjäll eller att ved "hänger sig" i magasinet.
Vill inte nämna några fabrikat, men vissa har ganska stora problem.
/Vednisse

I många fall beror problemen på otäta luckor eller evakueringskanaler mot inrykning vid vedpåfyllning. Ibland felinställda luftspjäll eller att ved "hänger sig" i magasinet.
/Vednisse
-
- Pannrumshärskare!
-
- Pannrumsnisse!
-
- Pannrumshärskare!
-
- Pannrumsnisse!
Nepp!Det är samma mängd rökgaser som skall ut ur pannan oavsett om det är övertändning eller inte. Det är bara effekten som svajar!Andreas Hansson skrev:Jaha ja.
Du tror inte det blir mer gaser som ska ur pannan om hela ved högen brinner än om bara understa delen brinner.
Övertändning sker inte direkt i vedmagasinet utan oftast när veden har brunnigt ett tag.När övertändningen sker har man ofta glöd i hela under delen i vedmagasinet med lägre effekt samt mindre rökgasvolym som följd..
Ved Profilen.
Rent hypotetiskt skulle det vara just här sånt ska ut, men då rent hypotetiskt för det kanske skulle ge dessa en chans att försvara sig. Hypotetiskt förstås.Vednisse skrev:Tyvärr är det många pannor som har problem med detta, tillverkarna skyller på för torr ved!!! Konstuktionsfel anser jag..kan man bara elda med halvtorr ved blir det mycket planerande med vedköpen![]()
/Vednisse

För om det skulle vara så så är pannverkningsgraderna vi läser om rent humbug (Hypotetiskt förstås).

207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
Å fan det var ju knepigt ....Ved Profilen skrev:Nepp!Det är samma mängd rökgaser som skall ut ur pannan oavsett om det är övertändning eller inte. Det är bara effekten som svajar!Andreas Hansson skrev:Jaha ja.
Du tror inte det blir mer gaser som ska ur pannan om hela ved högen brinner än om bara understa delen brinner.
Övertändning sker inte direkt i vedmagasinet utan oftast när veden har brunnigt ett tag.När övertändningen sker har man ofta glöd i hela under delen i vedmagasinet med lägre effekt samt mindre rökgasvolym som följd..
Ved Profilen.

såvitt jag visste så är det själva gaserna från veden som skall antändas nere i keramiken för att man skall få bra verkningsgrad och inte de redan halft godtyckliga småeldade vedtränas rökgaser som det blir om det brinner uppe i vedmagasinet....

Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
Hmm, en del pannor kan ge rejäla puffar (gengasexplosioner) vid över tändning. Har sett stora eldkvastar ur luckan på Atmospannor tex.
Hurvida verkningsgraden försämras kan jag inte uttala mig om, men detta fenomen uppstår i dom flesta pannor någon enstaka gång och är inget att bry sig om i det fallet.
Värre är det om det övertänder vid varje eldningstillfälle.
/Vednisse
Hurvida verkningsgraden försämras kan jag inte uttala mig om, men detta fenomen uppstår i dom flesta pannor någon enstaka gång och är inget att bry sig om i det fallet.
Värre är det om det övertänder vid varje eldningstillfälle.
/Vednisse
I min panna har jag märkt att när jag fått gengasexplosioner så har det blivist så mycket glöd som täppt till själva keramikhålet, alltså har inte rökgaserna evakuerats från vedmagasinet och istället övertännt i vedmagasinet. Dåligt drag borde väl också kunna bidra med att dom brännbara gaserna inte tar sig ut ur pannan efter ordning. Tråkigt värre är det när man har rök i hela källaren.
//Tommy
//Tommy
Nibe vedex 1000, 1 kubik ack, laddomat 21,ThermOmatik reglersystem
-
- Pannrumshärskare!
Jaha och vad har du för rökgastemp då? Som pannan ska ta vara på?Ved Profilen skrev:Nepp!Det är samma mängd rökgaser som skall ut ur pannan oavsett om det är övertändning eller inte. Det är bara effekten som svajar!Andreas Hansson skrev:Jaha ja.
Ved Profilen.
Inte samma som på provnings protokollet antar jag
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Jøtul I 520 FL
-
- Pannrumsnisse!
När jag får övertändning då sjunker rökgastempen (effekten sjunker) ligger aldrig över 220 grader med retardrarna i och alltid nysotat.Andreas Hansson skrev:Jaha och vad har du för rökgastemp då? Som pannan ska ta vara på?Ved Profilen skrev:Nepp!Det är samma mängd rökgaser som skall ut ur pannan oavsett om det är övertändning eller inte. Det är bara effekten som svajar!Andreas Hansson skrev:Jaha ja.
Ved Profilen.
Inte samma som på provnings protokollet antar jag
Jag får högsta rökgastemperaturen precis när jag lägger på mera ved på glöden..Då har jag också den högsta effekten.
Ved Profilen.
-
- Pannrumshärskare!
Vet inte riktigt hur Vedex1000 ser ut, men installerade en 3000 i mitt förra hus. Den hade sekundärluftsintag på sidorna och där puffade allt som oftast. Var inte alls nöjd med den pannan, varken förbräningen eller kvaltiteten. Luckorna var rena skräpet och verkar vara ännu sämre på den nya serien 3300.Tommy skrev:I min panna har jag märkt att när jag fått gengasexplosioner så har det blivist så mycket glöd som täppt till själva keramikhålet, alltså har inte rökgaserna evakuerats från vedmagasinet och istället övertännt i vedmagasinet. Dåligt drag borde väl också kunna bidra med att dom brännbara gaserna inte tar sig ut ur pannan efter ordning. Tråkigt värre är det när man har rök i hela källaren.
//Tommy
/Vednisse
-
- Pannrumstomte!
I min Atmospanna har jag också fått "bakflås" några gånger, tills jag begrep att det har att göra med hur jag lägger in veden i pannan.
Det gäller att bygga en liten bro av tre vedträn över hålet ner till sekundärkammaren. Den bron håller luftvägarna fria tillräckligt länge för att det ska brinna på rätt sätt. När bron brunnit upp fungerar det ändå.
Nu puffar det inte mer.
Det gäller att bygga en liten bro av tre vedträn över hålet ner till sekundärkammaren. Den bron håller luftvägarna fria tillräckligt länge för att det ska brinna på rätt sätt. När bron brunnit upp fungerar det ändå.
Nu puffar det inte mer.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.