Jag undrar om någon har labbat med potentiometern som styr start- och stopptempen för brännaren när man man låter brännaren styra panntemperaturen?
Jag eftersträvar så hög panntemperatur som möjligt för att få ökad vv-kapacitet varför jag vill ha brännaren till att starta runt 66-68 grader med avslut runt dryga 80 grader.
Emellertid känns det som "potten" lever sitt eget liv. I morse körde brännaren för fullt när panntermometern visade 84 grader. För att slippa att maxtermostaten skulle lösa ut sänkte jag "potten" varpå brännaren gick in i avsvalningsfas. När den svalnat till 72-74 grader startade den en ny eldningscykel, detta utan vv-tappning.
Det konstiga är att sen jag gjorde justeringen för en vecka sedan har det funkat utmärkt med de start- och stopptemperaturer jag önskat, men nu verkar den ha lagt på 5-6 grader "av sig självt".
En fråga till - stämmer det hos er andra med min panna/brännarekombination att hela brännaren blir strömlös när maxtermostaten löser ut även om man kopplat matningsfasen utanför överhettningsskyddet, såsom instruktionerna föreskriver? Låter inte vettigt om det som inträffade i morse hade fått ha sitt förlopp utan att jag stängt av brännaren (full fyr och matning och vips! så blir brännaren strömlös!)
Inställning av start - stopptider
Inställning av start - stopptider
* CTC 1100-93, VB Bio -06 + eget bulkförråd, 1,7 m skruv, direktmatning. F.n. Neova pellets.
* Tidigare 35 kW vedpanna, 2,5 m3 acktankar, 35 m3 alved
* Tidigare 35 kW vedpanna, 2,5 m3 acktankar, 35 m3 alved
Det kan nog stämma, det verkar vara rätt vanligt att en del brännare bara stendör när maxtermostaten löser ut, min gör det i och för sig inte, men jag har en Roslagsbrännare, den gör en vanlig nedstängning med fläkten på en stund efteråt även om maxtermostaten löser ut.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Överhettningsskyddet SKA göra brännaren strömlös!
Det är sista säkring för att pannan inte ska spricka och det ska inte kopplas förbi den! Om brännaren får ett fel som gör att den inte fattar att termostaten meddelar att tempen inte behöver höjas mer kommer brännaren ju att köra på för glatta livet till det händer intressanta saker och sannolikt en bit efter detta.
Att instruktionsboken anger att man ska koppla förbi detta låter osant men om det anges att termostatingången inte ska mata brännaren är den bit rätt.
Det ska kopplas så att fasen kommer in till överhettningsskyddet, från andra sidan överhettningsskyddet mats det dels ström till brännaren och till termostaten och från andra sidan termostaten till termostatingången om det finns en sådan på brännaren.
Det är sista säkring för att pannan inte ska spricka och det ska inte kopplas förbi den! Om brännaren får ett fel som gör att den inte fattar att termostaten meddelar att tempen inte behöver höjas mer kommer brännaren ju att köra på för glatta livet till det händer intressanta saker och sannolikt en bit efter detta.
Att instruktionsboken anger att man ska koppla förbi detta låter osant men om det anges att termostatingången inte ska mata brännaren är den bit rätt.
Det ska kopplas så att fasen kommer in till överhettningsskyddet, från andra sidan överhettningsskyddet mats det dels ström till brännaren och till termostaten och från andra sidan termostaten till termostatingången om det finns en sådan på brännaren.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Ja, jag förstår vitsen och håller med om det ni säger. Det jag undrar kommer sig av att det i instruktionen påpekas vikten av att separera matningarna (2 st) så att den ena föregås av panntermostaten och inte den andra. detta för att fläkten ska kunna gå och kyla ner efter brännaren om panntermostaten går in och bryter, p.g.a. den är för snålt ställd antar jag.
Men om brännaren blir strömlös (vilket kanske är att föredra om elektroniken ballar ur), vad händer om fläkten inte kyler - deformation av brännaren eller? Och vad säger VB i ett sånt läge?
Självklart tar jag hellre den diskussionen än kokar pannan, men man undrar ju ändå...
Jobbar inom processindustrin, en elektriker på jobbet menade att styrströmmen inte ska brytas just för fläktdrift o.d.....
Men om brännaren blir strömlös (vilket kanske är att föredra om elektroniken ballar ur), vad händer om fläkten inte kyler - deformation av brännaren eller? Och vad säger VB i ett sånt läge?
Självklart tar jag hellre den diskussionen än kokar pannan, men man undrar ju ändå...
Jobbar inom processindustrin, en elektriker på jobbet menade att styrströmmen inte ska brytas just för fläktdrift o.d.....
* CTC 1100-93, VB Bio -06 + eget bulkförråd, 1,7 m skruv, direktmatning. F.n. Neova pellets.
* Tidigare 35 kW vedpanna, 2,5 m3 acktankar, 35 m3 alved
* Tidigare 35 kW vedpanna, 2,5 m3 acktankar, 35 m3 alved