Är ny här på forumet, men det känns som att expertena finns här och inte hos min säljare av utrustningen.
Har fått installerat en Janfire NH kopplat till en Pellistore med ca. 4,5 meters skruv. Har problem med att brännaren ideligen stannar (var 3-7 dag ungefär) med felmeddelandet "FEL - Externskruv" på displayen. Av vad jag förstått innebär det att den inte har fyllt på brännarens lilla intern-förråd inom rimlig tid och därför antar att pelletsen är slut eller att skruven fastnat eller så. Det är mycket irriterande (och kostsamt) att den hela tiden stannar och 400 liter vatten i pannan kallnar inann man upptäcker det...
Problemet som verkar vara är att den inte får pelletsen i tillräcklig takt ibland, och att detta fel då uppstår. Man kan se att det ibland bara ramlar ner några få pellets och den jobbar länge och sedan kan det öka igen och den hinner fylla på innan time-outen träder in. Men ibland har den alltså inet tålamod nog att vänta in det...
Min första fråga är då:
Kan man ställa upp tiden som den väntar på att fylla internförrådet på brännaren, så att den inte ger upp så lätt? Eller är det helt enkelt den långa externskruven som är problemet?
Hör gärna av er med era idéer!!
Tack!
Problem med externskruv på en Janfire NH med Pellistore
Man kan ändra time-out'en i servicemenyn och via service-programmet.
Men det låter som om att det är något fel med hela pelletstransporten och det liknar alltså något knas med skruven.
Jag har själv en 1,5m skruv, den i herrstorlek med en motor som heter duga och den kan nog lyfta vad som helst men 4,5m skruv måste vara en flexskruv eller hur?
Har du mycket spån? (finfraktion)
Bild?
Men det låter som om att det är något fel med hela pelletstransporten och det liknar alltså något knas med skruven.
Jag har själv en 1,5m skruv, den i herrstorlek med en motor som heter duga och den kan nog lyfta vad som helst men 4,5m skruv måste vara en flexskruv eller hur?
Har du mycket spån? (finfraktion)
Bild?
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Är inte PK!
Ok, misstänkte att det fanns någon sådan möjlighet (gammal programmerare som man är), men de som installerat det hela viste naturligtvis inget när jag frågade om det.
Hur kommer man åt service-menyn? Vad krävs för att kunna koppla NH-brännaren till en dator?
Nej, det är en fast skruv som är skarvad (tror att det är 1,5 meter + 3 meter skruv som är ihopkopplade eller liknande).
Nej, inte så farligt med spån faktiskt. Vi hade i ett tidigare hus en Flex-A med veckoförråd, och det var väl något mindre spån då, men det känns rimligt med tanke på att det inte var bulkpellets och bara 1,5 meter skruv...
Har tänkt på en annan sak, kan det vara för stor vinkel på den långa skruven, så attd en inte orkar av den anledningen? Den sitter ju fäst i taket i princip...
Har bilder på hur allt ser ut, hur kan jag lägga in/skicka dem?
Hur kommer man åt service-menyn? Vad krävs för att kunna koppla NH-brännaren till en dator?
Nej, det är en fast skruv som är skarvad (tror att det är 1,5 meter + 3 meter skruv som är ihopkopplade eller liknande).
Nej, inte så farligt med spån faktiskt. Vi hade i ett tidigare hus en Flex-A med veckoförråd, och det var väl något mindre spån då, men det känns rimligt med tanke på att det inte var bulkpellets och bara 1,5 meter skruv...
Har tänkt på en annan sak, kan det vara för stor vinkel på den långa skruven, så attd en inte orkar av den anledningen? Den sitter ju fäst i taket i princip...
Har bilder på hur allt ser ut, hur kan jag lägga in/skicka dem?
Jag har min skruv i 45° vinkel, ju mer den ligger ner ju bättre ska den mata fram. Har du kollat att den faktisk kör i ändan längst bort från motorn?
Om den är skarvad kan den ju ha släppt....
Edit: Service-menyn och service-programmet är bara för service-personer, alltså berättar jag inte. Programmet är i övrigt ett PC-program och det kan inte laddas ner.
Men det löser inte det verkliga problemet att ställa upp tiden: att skruven knappast matar något. Detta måste fixas först, annars kan det kvitta.
Om den är skarvad kan den ju ha släppt....
Edit: Service-menyn och service-programmet är bara för service-personer, alltså berättar jag inte. Programmet är i övrigt ett PC-program och det kan inte laddas ner.
Men det löser inte det verkliga problemet att ställa upp tiden: att skruven knappast matar något. Detta måste fixas först, annars kan det kvitta.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
Är inte PK!
Är inte PK!
Jag har haft ett liknande problem. Det slutade med att motorn till externskruven brann upp och min installatör reagerade till slut. Innan så var han inte speciellt kvick på att komma och kika eftersom det gick att köra i intervaller hela tiden bara jag gick ner och drog igång externskruven manuellt hela tiden.
Till slut så fastnade skruven och motorn tuggade på och brann upp.
Det visade sig att min installatör hade vänt skruven åt fel håll så att de största gängerna i skruven var mot förrådet och då matar den på för mycket pellets mot de finare gängorna i slutet av skruven. till slut vart det väl för mycket och den kolapsade och fastnade.
Jag vet inte, det låter inte riktigt likadant för dig. Har du kollat om skruven går lätt eller om den får jobba tungt för att mata fram pellets. Om den får det så kontrollera att skruven är åt rätt håll kanske.
Till slut så fastnade skruven och motorn tuggade på och brann upp.
Det visade sig att min installatör hade vänt skruven åt fel håll så att de största gängerna i skruven var mot förrådet och då matar den på för mycket pellets mot de finare gängorna i slutet av skruven. till slut vart det väl för mycket och den kolapsade och fastnade.
Jag vet inte, det låter inte riktigt likadant för dig. Har du kollat om skruven går lätt eller om den får jobba tungt för att mata fram pellets. Om den får det så kontrollera att skruven är åt rätt håll kanske.
Externskruv Janfire NH
Jag har haft likanande probelm. Enkelt löstes det genom att flytta givaren på förrådet intill Pellistoren så att den sitter rakt ovan externskruven. Det finns två förstansade hål och förhoppningsvis passar något av dem. Sedan jag flyttade givaren har min funkat i tre månader utan något externskruvfel, mot tidigare ca två gånger per vecka.
/gert
/gert