Hård bulkpellets ?

Skriv svar
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Hård bulkpellets ?

Inlägg av Roli »

Någon som har ett tips på någon leverantör/säljare av hård vanlig ljus pellets, med lite spån- och damminnehåll, som kan leverera i bulkform till Kungsbacka trakten ???

Vestmarka pellets är inget alternativ eftersom det inte går att ändra matningen på min brännare i nuvarande utformning.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Kan du inte ändra luften heller ?
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Det blir svårt ju! Om pelletsen är hård har den högre densitet vilket kräver omjustering (om du inte har en Janfire NH men det verkar du ju inte ha) så det faller lite på sitt eget grepp så att säga.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Karla1
Pannrumsnisse!

Re: Hård bulkpellets ?

Inlägg av Karla1 »

Roli skrev: Vestmarka pellets är inget alternativ eftersom det inte går att ändra matningen på min brännare i nuvarande utformning.
Har du varit i kontakt med Sahlins Eco Tec och frågat om dom har något ombyggnadskitt till din A3?
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Det går att byta processor till det roliga priset av nästan 900:-. Och då går matningen att justera mellan 30-100% i 10%-steg, vilket jag tycker är lite grovt men det kanske man måste leva med. Hade en fundering på att fixa till något själv men med nuvarande överskottstid för ett sådant projekt så är vi väl på andra sidan 2010............

När jag började med pellets och anläggningen togs idrift (början -98) så var ju pelletsen hård och fin samt ren från en massa damm och finpartiklar. Var kan man köpa den pelletsen idag....... Det är den pelletsen som jag gärna skulle vilja komma i kontakt med igen.

De senaste "tankningarna" har ju resulterat i att man bara får problem med de sista 600-700 kg pellets som innehåller en j-vla massa fin partiklar som stör mitt luftmatningssystem. Brännaren däremot går bra, det blir "bara" lite mer att aska ur när det kommer in mycket fin material.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

elvis skrev:Kan du inte ändra luften heller ?
Nej det går inte på de "gamla" A3:erna........ Om man inte monterar någon typ av avskärmning på insuget till fläkten.
Moderator
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Jag kan hålla med dig att pelletsen har blivit mycket sämre nu än den var för ett par år sedan. Jag tycker att man borde ha lärt sig efter så många år av tillverkning. Det borde vara åt det andra hållet att pelletsen varit bättre, då man nu även får betala mer.

Det är en av anledningarna att jag valde ett filterfritt vakuumsystem när jag byggde detta, och med en cyklon som samlar upp det mesta av dammet så det inte går runt i systemet. Spånet stör inte min förbränning, men skruvmatningen blev ett problem som jag nu för ett tag sedan förbättrade med en vertikalskruv ifrån Rol-bi här på forumet. Denna skruv bryr sig inte om detta med spån och den har en otroligt jämn matning, så det passade min övermatade brännare perfekt. Vart som natt och dag!

Roli! Det kanske vore värt pengarna att få den lite upphottad då det ger lite mer möjligheter till justeringar.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Hur ser din cyklon ut invändigt om den tar bort det mesta av dammet?

Mitt system innehåller också en cyklon men tillräckligt mycket passerar där för att filtret i sugaren skall tätna, just nu när det är lite kvar i förrådet (den sämsta pelletsen) så behöver jag rengöra/byta filter 2-3 ggr/vecka......

Skall tänka på det där med uppgraderingen, men det är ju egentligen inte brännaren som har problem med SKITIG pellets (=mycket mjuk och med en stor andel fin material) utan mitt matningssystem.

När den var ny så gick den ju på hård, ren och fin pellets som den trimmades för. Hur man nu trimmar in en "gammal" A3:a ????
Moderator
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

När jag byggde systemet i början av våren förra året så testade jag att göra olika modeller av cykloner för att testa mig fram framförallt för sugkapaciteten och ljud. Jag har ett helt slutet system så att det går bara runt. Jag har alltså från sugmotorerna en slang som går till toppen av cyklonen som sätter undertrycket. Ifrån MAFA 345 förrådet som det sitter en adapter på nere vid skruvmotorn sugs pelletsen till cyklonen. Då ifrån utblåset på vakuummotorerna går även en slang ner till adaptern på 345 förrådet, det gör att denna luft trycker på pelletsen med mer luft samt så blir utloppet i adaptern alltid rent från pellets, då sugmotorerna går efter ca 20sek efter skruven stannat.

Jag testade olika konstruktioner som jag nämde först och kom fram till att en liknande cyklon som Altbergs askfälla skiktade spånet bättre.
När jag hade en helt öppen cyklon med ett instick i sidan så hade jag alltid spån och damm kvar i slangarna. Eftersom jag skulle gräva ner slangarna i rör i marken så tyckte jag att denna cyklon passade mig bättre.

Det som händer är att vid arbetscykeln då systemet suger in pelletsen i cyklonen så virvlar spånet runt i toppen på cyklonen och pelletsen fylls upp till nivå(pelletsen har en större vikt). När sugen sedan stannar så hamnar allt spån och det mesta dammet uppe på pelletsen i cyklonen och följer med ner i veckoförrådet när klaffluckan öppnar och tömmer.

Jag har gjort vissa mätningar på detta och det rör sig om ca en halv dl spån ibland. Jag har också konstaterat att det är varken skruven i villaförrådet eller vakummsystemet som orsakar merparten av spånet, utan 95% av spånet kommer med bulkleveransen.
Jag gjorde flertalet tester och sög närmare 20- talet 16 kg säckar med siktad pellets som var fri från spån, och med vakuumsystemet fick jag endast 1cm i en kaffekopp med ett fint puder. Som jag tror är det som sätter igen filtersystemen. Jag har endast ett finmaskigt stålnät som sitter i toppen på cyklonen som skall hindra att större partiklar än 2mm inte skall följa med tillbaka och runt i sugmotorn. Mina sugmotorer är från SHT i österrike och är helt täta, så dessa kan suga igenom damm utan att det berör motorerna och lagren.
Skriv svar