Tjära i vedmagasin
Tjära i vedmagasin
Har en nyinstallerad Baxi Bonus, har fått ett tunnt skikt med tjära i vedmagasinet, är det normalt eller tar den tjuvluft någonstans?
Det får jag i min bonus oxå o min är tät, har kollat
i kompisars panna med samma princip på förbränning
och där är det tjära också. Har sett en tendens att det
blir mer tjära om jag lastar in endast björk.
Vad jag har hört så är det normalt i en panna med
underförbränning.
mvh christer
i kompisars panna med samma princip på förbränning
och där är det tjära också. Har sett en tendens att det
blir mer tjära om jag lastar in endast björk.
Vad jag har hört så är det normalt i en panna med
underförbränning.
mvh christer
Baxi bonus 3st 500liters tankar.
Biona pelletsbrännare.
Biona pelletsbrännare.
Det ska bli så ...
för du har en panna med underförbränning å då är vedmagsinet till för att förgasa veden å halvvarma rökgaser far runt i vedmagasinet å då bildas dessa tjäriga väggar ...
om det inte hade blivit så för dig så skulle det troligtvis vara så att det skedde mera likt förbränning i vedmagasinet istället för förgasning, vilket inte hade varit bra...
Huvudsaken att det inte bildas tjära eller sot nere i keramiken ....
i tuberna ska det heller inte vara kladdig tjära i ...
Tjäran har ju isolerande funktion. men det är ingen fördel om vedmagasinte hade varit tjärfritt för det är inte i det området som moderna underförbränningspannor skall ta upp värmen.
för du har en panna med underförbränning å då är vedmagsinet till för att förgasa veden å halvvarma rökgaser far runt i vedmagasinet å då bildas dessa tjäriga väggar ...
om det inte hade blivit så för dig så skulle det troligtvis vara så att det skedde mera likt förbränning i vedmagasinet istället för förgasning, vilket inte hade varit bra...
Huvudsaken att det inte bildas tjära eller sot nere i keramiken ....
i tuberna ska det heller inte vara kladdig tjära i ...
Tjäran har ju isolerande funktion. men det är ingen fördel om vedmagasinte hade varit tjärfritt för det är inte i det området som moderna underförbränningspannor skall ta upp värmen.
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova