Besparing med ny panna?
Besparing med ny panna?
Hej, vet inte om detta går att svara på....
Nu har jag en CTC265 -72 med en pellex från -06, ingen motdragslucka men shuntautomatik.
Hur många procent lägre förbrukning skulle man få ungefär om man bytte till en ny panna typ Effecta 220?
Mvh Daniel
Nu har jag en CTC265 -72 med en pellex från -06, ingen motdragslucka men shuntautomatik.
Hur många procent lägre förbrukning skulle man få ungefär om man bytte till en ny panna typ Effecta 220?
Mvh Daniel
IVT HT C7 2004.
230 m2 Fageräng.
230 m2 Fageräng.
Re: Besparing med ny panna?
Hrm.. har du ingen motdragslucka, hur går det för brännare?Turbo skrev:
Nu har jag en CTC265 -72 med en pellex från -06, ingen motdragslucka men shuntautomatik.
Mvh Daniel
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
manin undrar hur du kan klara dig utan dragbegränsare, det undrar vi andra också?
Till ämnet:
I höstas gjorde jag en sammanställning på rapporterade förbrukningar under sommarmånaderna för olika kombinationer av brännare/pannor. Då ser man tomgångsförlusterna. Så länge pannan kan ta emot brännarens effekt är det som jag kan förstå förlusterna motsvarande sommarfallet som är dominerande.
För CTC265 rapporterades som lägst 75kg/mån (micke_932, hur gör karln?). Jag och några med mig har 125kg, andra 150-170kg).
För Effecta rapporterades 80 kg som lägst, övriga 125-130kg.
Underlaget är begränsat, men jag tycker det verkar som CTC265 är nog så effektiv som nya pannor, förutsatt att den är optimalt trimmad.
Jag har lagt 1dm extra isolering uppe på pannan. Där var det onödigt varmt. Största förlusterna nu är från kv-anslutningen som går in i vv-slingan. När man inte tappar varmvatten, backar värmen ut den vägen. Den andra förlustkällan är röret till expansionskärlet som leder ut värme från pannan. Jag ska isolera dessa så småningom.
Innan pannan pajar, tror jag inte det är ekonomiskt att byta ut den.
Till ämnet:
I höstas gjorde jag en sammanställning på rapporterade förbrukningar under sommarmånaderna för olika kombinationer av brännare/pannor. Då ser man tomgångsförlusterna. Så länge pannan kan ta emot brännarens effekt är det som jag kan förstå förlusterna motsvarande sommarfallet som är dominerande.
För CTC265 rapporterades som lägst 75kg/mån (micke_932, hur gör karln?). Jag och några med mig har 125kg, andra 150-170kg).
För Effecta rapporterades 80 kg som lägst, övriga 125-130kg.
Underlaget är begränsat, men jag tycker det verkar som CTC265 är nog så effektiv som nya pannor, förutsatt att den är optimalt trimmad.
Jag har lagt 1dm extra isolering uppe på pannan. Där var det onödigt varmt. Största förlusterna nu är från kv-anslutningen som går in i vv-slingan. När man inte tappar varmvatten, backar värmen ut den vägen. Den andra förlustkällan är röret till expansionskärlet som leder ut värme från pannan. Jag ska isolera dessa så småningom.
Innan pannan pajar, tror jag inte det är ekonomiskt att byta ut den.
CTC 265B med Blueflame
125 kvadrat + varm källare, 1976
125 kvadrat + varm källare, 1976
Mitt rökrör kommer rakt ner till anslutningen på pannan. Min installatör sa att man inte får/kan göra ingrepp i skorstenen för att installera en motdragslucka.
Finns det någon lösning på detta, jag har nog lite hög förbrukning med tanke på att jag har en luft/luft pump också. Gör av med knappt 4 ton.
Vad ska jag lägga för isolering uppe på pannan?
Mvh Daniel
Finns det någon lösning på detta, jag har nog lite hög förbrukning med tanke på att jag har en luft/luft pump också. Gör av med knappt 4 ton.
Vad ska jag lägga för isolering uppe på pannan?
Mvh Daniel
IVT HT C7 2004.
230 m2 Fageräng.
230 m2 Fageräng.
Det är klart att man får göra ingrepp i skorstenen om man behöver!
Mitt tips är att kalla sotaren till dig och rådgöra med honom, han borde veta vad som gäller, hur det blir bra och fungerar.
Jag har inte isolerat min panna extra, det värme som läcker ut värmar här i källaren och gör inte pannan det får vi göra det med elementen, vi använder källaren mest (kontor, TV-rum osv).
Nu låter det som om att pannan skickar mycket värme "bredvid" men det gör den inte. Kallvatten in till VV-slingan blir varm som mest ½m och expansionskärlsröret kan bli varmt också men då elementen tuggar på ordentligt ser jag det bara som ett par mini-element, värmen ska dit iaf. då pannan står precis bredvid dörren till badrummet.
Mitt tips är att kalla sotaren till dig och rådgöra med honom, han borde veta vad som gäller, hur det blir bra och fungerar.
Jag har inte isolerat min panna extra, det värme som läcker ut värmar här i källaren och gör inte pannan det får vi göra det med elementen, vi använder källaren mest (kontor, TV-rum osv).
Nu låter det som om att pannan skickar mycket värme "bredvid" men det gör den inte. Kallvatten in till VV-slingan blir varm som mest ½m och expansionskärlsröret kan bli varmt också men då elementen tuggar på ordentligt ser jag det bara som ett par mini-element, värmen ska dit iaf. då pannan står precis bredvid dörren till badrummet.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Det är sant att förlusten från rören kommer huset tillgodo, större delen av året. Men under sommaren, när pannan endast används för att hålla vv känns det som slöseri med de heta rören. 125 kg/mån motsvarar 750W kontinuerlig effekt. Hälften av det tror jag är rören.
Om man accepterar "förlusterna" finns det ännu mindre skäl att byta panna.
Extraisoleringen är en vanlig skiva mineralull, med urskärning för rören.
Om man accepterar "förlusterna" finns det ännu mindre skäl att byta panna.
Extraisoleringen är en vanlig skiva mineralull, med urskärning för rören.
CTC 265B med Blueflame
125 kvadrat + varm källare, 1976
125 kvadrat + varm källare, 1976
Talade med en representant för en känd panntillverkare som var ute på bussturné. Han sade att för normalvillan skiljer det ungefär en pall på en årsförbrukning mellan 265B eller liknande och en ny pelletspanna.
Det innebär c:a 2500 kr/år. Sedan kan var och en själv räkna ut hur många år det tar att betala av en ny panna (förutsatt att den gamla håller).
Det innebär c:a 2500 kr/år. Sedan kan var och en själv räkna ut hur många år det tar att betala av en ny panna (förutsatt att den gamla håller).
CTC 265B 1976:a
Eurofire -06
Shuntautomatik UVE
Villa 1961, 2x140 m2
Norra Halland
Eurofire -06
Shuntautomatik UVE
Villa 1961, 2x140 m2
Norra Halland
Mycket tankvärt eftersom det kostar från 50.000:- och uppåt att installera in ny pelletspanna.Beginner skrev:Talade med en representant för en känd panntillverkare som var ute på bussturné. Han sade att för normalvillan skiljer det ungefär en pall på en årsförbrukning mellan 265B eller liknande och en ny pelletspanna.
Det innebär c:a 2500 kr/år. Sedan kan var och en själv räkna ut hur många år det tar att betala av en ny panna (förutsatt att den gamla håller).

man ju vara ännu mer miljövänlig genom att elda en pall extra.

Installerar KMP, Pell/X, EcoTec, Ariterm, VikingBio. Pelsam-certifierad
Egen Parca 3000, Pell/X, MafaMini, VIDA pellets
Brännaren gått i 4 år utan ett enda driftstopp.
Egen Parca 3000, Pell/X, MafaMini, VIDA pellets
Brännaren gått i 4 år utan ett enda driftstopp.
- Stugsittaren
- Pannrumstomte!
- Inlägg: 1185
- Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
- Ort: Norra Sörmland
Viss gör det.Stugsittaren skrev:Det är inte bara ekonomi. Det skiljer lite på skötselkraven mellan en ny och gammal panna.
Jag var hos en i dag som hade en 265 panna med en PellX
Sedan 4 mån bytt till en Nibe Pellux " nästan skötselfri " enl installatören.
Ringde på morgonen om bakvärme i brännaren.
Hela pannans konvektionsdel fullkommligt tilltäppt med flygaska. Uppgången till rökröret var helt fyllt med aska. Det fanns överhuvudtaget inget drag kvar i pannan, inte underligt att brännaren stannade.
Så nog behöver nya pannor sin skötsel för att fungera.
Man kan undra hur det ser ut i en panna som sotaren skall tömma asklådan på 1 till 2 gr per år. enl. reklamen

Installerar KMP, Pell/X, EcoTec, Ariterm, VikingBio. Pelsam-certifierad
Egen Parca 3000, Pell/X, MafaMini, VIDA pellets
Brännaren gått i 4 år utan ett enda driftstopp.
Egen Parca 3000, Pell/X, MafaMini, VIDA pellets
Brännaren gått i 4 år utan ett enda driftstopp.
Håller helt med dig Kurre!kurre_44 skrev:Viss gör det.Stugsittaren skrev:Det är inte bara ekonomi. Det skiljer lite på skötselkraven mellan en ny och gammal panna.
Jag var hos en i dag som hade en 265 panna med en PellX
Sedan 4 mån bytt till en Nibe Pellux " nästan skötselfri " enl installatören.
Ringde på morgonen om bakvärme i brännaren.
Hela pannans konvektionsdel fullkommligt tilltäppt med flygaska. Uppgången till rökröret var helt fyllt med aska. Det fanns överhuvudtaget inget drag kvar i pannan, inte underligt att brännaren stannade.
Så nog behöver nya pannor sin skötsel för att fungera.
Man kan undra hur det ser ut i en panna som sotaren skall tömma asklådan på 1 till 2 gr per år. enl. reklamen
Bara för att den är ny och anpassad så behöver dom "flesta" pannor idag på marknaden lika mycket skötsel som en äldre.
Ju mer noga man är så spar man också pengar.
-
- Stor entusiast!
- Inlägg: 183
- Blev medlem: tor 13 jul, 2006 22:27
- Ort: Örebro
Vill bara nämna att jag är jättenöjd med min investering (se nedan). Den kostade skjortan, men nu vet jag att jag har en anläggning som håller länge. Startade pannan första december. Har inte gjort ett handtag på den ännu. Allt bara tuffar. Men snart kan jag inte hålla mig längre, måste öppna och titta.....
Men jag är GRYMT medveten om vad som har hänt med pelletspriset. Och hur stort hålet är i plånboken.
mvh
Men jag är GRYMT medveten om vad som har hänt med pelletspriset. Och hur stort hålet är i plånboken.
mvh
Janfire Integral/NH med 8,4m3 bulk. Igångkört 1 dec 2006. 1,5 plan med källare. 100+65m2. Trähus från 1938, tegelfasad 1955. Örebro. Innan: 23000kWh med elpatron för värmen.
- Stugsittaren
- Pannrumstomte!
- Inlägg: 1185
- Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
- Ort: Norra Sörmland
Jag kan köra ca ett ton innan jag behöver göra något i pannan. Visst kan det vara mer ekonomi att sota oftare men jag har så låga gastemperaturer ändå så det känns inte motiverat. Så i mitt fall blir det 3-4 besök per år. Rätt rimlig arbetsinsats
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator