Är det vansinne..

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
nilimaa
Fröträd

Är det vansinne..

Inlägg av nilimaa »

att köra pelletsbrännare på min panna?

Jag har en gigantisk MAXI combi panna tror den heter 150 någonting. (kan ta reda på det.)
Den är gjord för vedeldning, olja och solceller. Kruxet är att den har en acc. tank på 1500 liter. Ganska stor alltså.

Till den har jag ett pellistore och en Janfire NH brännare.

Nu har jag haft det här så kort tid att jag inte riktigt vet min förbrukning av pellets ännu. Men initialt körde jag på småsäck eftersom isntallatören var seg på att montera upp skruvar osv till pellistoret. När jag körde på småsäck tyckte jag det drog mycket pellets. Jag köpte 6 säckar a 16 kg och det brann upp på en helg.

Vad säger ni? Är det kanske värt att byta ut hela pannan. (detta tar emot lite eftersom pannan är en -00 och nypris på den är kring 50 papp)
Shakespeare
Pannrumstomte!

Re: Är det vansinne..

Inlägg av Shakespeare »

nilimaa skrev: Den är gjord för vedeldning, olja och solceller. Kruxet är att den har en acc. tank på 1500 liter. Ganska stor alltså.
Måste du ladda hela ack:en? Det räcker kanske att lagra in några hundra liter överst i tanken?

Förbrukningen kan man ju inte säga mycket om när man inte vet hur stort behov du har. Jag behöver oxå 3 säckar om dagen och det är ungefär samma energiförbrukning som när jag kör olja eller el.

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
chp76
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av chp76 »

Det var mig en liten acktank, själv har jag 1800l :D
Jag ser inga problem med att köra mot min acktank, när brännaren väl går så går den länge men sedan står den ju också still länge.Har en mycket välisolerad tank! :P Jag laddar hela tanken till ca 84grader.Och låter den sedan sjunka till 70 innan brännaren startar igen
Kör min brännare mot en combi panna från Combiheat. Brännaren sitter i vedluckan.
Min förbrukning är än så länge ca 12-16kg per dygn om man räknar på vad den drar när den är igång och hur långt det är mellan eldningarna. Vi får väll hoppas att den riktiga vintern kommer snart så man får hård testa den. :twisted:
Men att byta panna? Den eventuella vinsten du får i förbrukning förlorar du många gånger om i investerings kostnad. För med den pannan du har så borde du ju ialla fall ha en verknings grad på minimum 80%.
Själv har jag en verkningsgrad på runt 90% (ni kan se protokollet på hemsidan).
Combiheat 2010-40 1990
Janfire NH
Acktankt på 1800liter modell JÄMÄ
Ackstyrning TK1F från E-kontroll
nilimaa
Fröträd

Inlägg av nilimaa »

Tack för svaren. Jag ska ge mig på att räkna ut lite mer hur mkt pellets jag gör av med nu när brännaren går som den ska osv. Måste ge den lite tid bara.

Jag vore juh lycklig om jag slapp byta panna. Min installatör säger dock att jag borde kunna få en 30 k för min nuvarande panna och det kanske skulle räcka till en ny pelletspanna.

Men jag fortsätter gärna med denna om det inte visar sig att förbrukningen blir hög. Men roligt att höra att jag inte är helt ute och cyklar iallfall.
Skriv svar