Shuntstyrningen

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Shuntstyrningen

Inlägg av Stugsittaren »

Efter att har kört pannan mågra månader kan jag bara säga att jag är helnöjd med den och shuntstyrningen (som några varit tveksamma till) har fungerat mycket bra. Något krångligare inställning med både inne och utegivare men det ger också en stabilare styrning. Som hängslen och livsrem så att säga. :)

Stigning och förskjutning av kurvan ställs in först (ofta har man ett hum om dessa värden från tidigare system) och sedan hjälper innegivaren till att (inom ett begränsat intervall) hålla rätt temp när solen skiner eller annan tillskottsvärme bidrar.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
f94-mbe
Gallringsobjekt

Bra shuntstyrning, nja...

Inlägg av f94-mbe »

Vad jag saknar i shuntstyrningen:
* Rumsgivaren kan öka (inte bara minska) framledningstemperaturen. Bra vid blåsigt väder, eller efter att ha använt semesterfunktionen (då huset är kallt)
* Ställbar påverkan på rumsgivaren. T ex att om rumstemperaturen är 2 grader för mycket så stänger shunten helt, om man nu vill det.
* 'Intelligent' shuntning, med gradminuter. Om det varit en grad för varmt i en hel timme, kanske det vore läge att ytterligare minska framledningstemperaturen under en viss tid, så att rumstempen går ned.

Mitt 'problem' är att jag är tvungen att ställa värmekurvan lite för högt för att inte få kallt blåsiga dagar (gammalt hus på blåsig kulle...), och då stryper inte innegivaren tillräckligt för att hålla rätt temperatur varma dagar då det inte blåser. Min innetemp pendlar från inställt värde (19 C) upp till 2 grader för varmt (21 C). Inte så exakt...
[/list]
CTC Ecoflex (2006) + Pellistore bulkförråd
BOA 180 + BIA 90 kvm uppvärmt
Skriv svar