På låg körs nu matning 60% o fläkt 45% så nu vore de väl själva fan om det skulle sota på samma sätt o asklådan bli full av 250 kg pellets..
Det här låter vid första analysen rimligt, men vid den andra börjar jag bli tveksam.Nu ringde kompisen som pratat med ctc idag, Birger på ctc sa att pellets kan inte åka ur koppen pga för mycket fläkt men därimot om man har för lite fläkt hinner inte pelletsen brinna upp utan trycks ur koppen före, Så antingen så ska matningen sänkas el så ska fläkten ökas ca 10% sa han..
Förmodligen beror det på att när vi kollade Co2 halten så hade vi nyss rengjort pannan/brännaren o när den gått på max i några timmar bygger det upp mer o mer oförbränd pellets, Därför va Co2 halten rätt då den gått i ca 30 min då vi kollade men om den gått i 1 dygn så hade vi nog fått annat värde..
Det känns lite som att fläkt och matning inte samsas riktigt!När jag studerar pannbotten från koksluckan kan jag se att nedfallet ökar när matningsskruven går, vidare noterade jag nu på 38% fläkt att lågan lyser upp mer i slutet på inmatningscykeln för att sedan "falna" fram till nästa sats.
När jag pratade med CTC sa de att de använde en annan givare som gav andra värden. Vad de inte sa var att de förmodligen missade det vid programmeringen och inte vill ändra nu (bättre för supporten att alla har samma inställningar). :Wink: