2 pannor som ej klara värmen..

André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Nu har då fläkten ökats till 65% (tidigare 50%) o matning 90% då pannan va nästan helt igensotad på 5 dygn, Typ 5-10 mm avlagringar i tuberna varav en va nästan helt tät nu.. :?

På låg körs nu matning 60% o fläkt 45% så nu vore de väl själva fan om det skulle sota på samma sätt o asklådan bli full av 250 kg pellets..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
TJ
Stor entusiast!

Inlägg av TJ »

Angående sot.

Min bror justerar först brännaren för bästa CO2, sedan gör han ett sot test med en gammal utrustning där man pumpar luft genom en pappremsa.
Om det blir svarta fläckar är det bara att fortsätta.
Får du ingen rätsida , så kanske du ska låna pumpen och kolla.
Har själv inte kommit mig för att prova den själv än.
CTC Bio brännare (Thermia´s)
Gjutjärnspanna från -59, HBM-55
750L ack. tank med laddomat.
6" dragregulator
Bulkförråd 5.5Ton samt Mafa Mini 300Liter kopplade med skruvar
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Ja det kanske skulle varit ide att testa med en sot pump men som den går nu så lär det nog bli helt svart.. :?

Efter att fläkten ökades till 65% så blir det då ingen skillnad på askmängden iaf, 1/3 av asklådan va full idag efter 20 tim drift o då har den inte gått på max eftersom det blev +grader på morgonsidan så shunten stängde väl...

Jag börjar bli lite :evil: nu, Birger på ctc visste inte heller o tydligen hade teknikerna slutat tidigt idag oxå men han sa iaf att nått är ju helt klart inte som de ska.. Men han skulle höra med teknikerna på måndag morgon o återkomma, Han har nu alla värden/inställningar som drag, matning, fläkt, vilken pellets så vi får väl höra då..

Jag ska dit nu o se om vi hittar nått som verkar galet..

Kanske skulle åka o sno brännaren från biomaticen.. :roll: :wink:

Om man inte haft behov av brännaren själv hade jag ställt in min brännare hemma o monterat in den i ecoflexen...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Erik
Energiprofet!

Inlägg av Erik »

Det var ju trevligt att det är fler än jag som har svårt att ställa in CTC bio. :wink:

De problemen som André beskriver påminner rätt mycket om mina vedermödor med att justera in CTC bio, men i det fallet i en gammal panna.
Jag håller desvärre fortfarande på. :roll:

Mitt grundproblem är naturligtvis att pannan läcker som ett såll.

Resultatet av det är dock att den halvförbrända pelletsen som ramlar ned i askan förbränns. Så askan är grå, men med en del sot i.
Sotet verkar dock mera komma från underhållselden, för det ligger på ytan, och rör man runt så blir askan grå.

När jag kollade brännaren idag, efter att ha sotat pannan igår, så sotade brännaren på min läget.
Det låg dessutom (som vanligt) glödande, halv förbrända, pellets i askan.
Jag tänkte då på det André skrivit ovan. Och höjde först två enheter fläkt för att få bort sotningen. Sedan har jag justerat upp fläkten ytterligare 4 enheter.
Trots att jag gått från 32% till 38% vi 50% matning så ligger där oförbrända pelletsar. :roll:

Tyvärr saknar jag synglas, och kan inte se koppen vare sig från koksluckan eller rosettventilen.

När jag studerar pannbotten från koksluckan kan jag se att nedfallet ökar när matningsskruven går, vidare noterade jag nu på 38% fläkt att lågan lyser upp mer i slutet på inmatningscykeln för att sedan "falna" fram till nästa sats.
Erik
Energiprofet!

Inlägg av Erik »

Jag har funderat lite under natten:

André skrev:
Nu ringde kompisen som pratat med ctc idag, Birger på ctc sa att pellets kan inte åka ur koppen pga för mycket fläkt men därimot om man har för lite fläkt hinner inte pelletsen brinna upp utan trycks ur koppen före, Så antingen så ska matningen sänkas el så ska fläkten ökas ca 10% sa han..
Förmodligen beror det på att när vi kollade Co2 halten så hade vi nyss rengjort pannan/brännaren o när den gått på max i några timmar bygger det upp mer o mer oförbränd pellets, Därför va Co2 halten rätt då den gått i ca 30 min då vi kollade men om den gått i 1 dygn så hade vi nog fått annat värde..
Det här låter vid första analysen rimligt, men vid den andra börjar jag bli tveksam.
Primärluftröret är ju det övre röret, och där sitter även tändningen. För att kunna starta den avstängda bränaren måste det fyllas på med pellets ända dit upp.
Att sedan från det läget bygga upp pellets så det rinner över borde inte ta så lång tid på max matning om fläkten är rejält felställd.
Och är den inte rejält felställd så borde det inte bildas stora mänder oförbränd aska....

Jag skrev:
När jag studerar pannbotten från koksluckan kan jag se att nedfallet ökar när matningsskruven går, vidare noterade jag nu på 38% fläkt att lågan lyser upp mer i slutet på inmatningscykeln för att sedan "falna" fram till nästa sats.
Det känns lite som att fläkt och matning inte samsas riktigt!

Hur är fördelningen stopp/gå mellen thermia och CTC (30s/30s eller 10s/10s vid 50%)?

Är det samma brännar kopp?

Jag glömde säga att jag har en hel del korning sintring i min brännarkopp, och då kör jag ända med 20 Pa undertryck i eldstadsrummet.

Det hade ju varit väldigt bra om amatörer som jag, enkelt hade kunnat skicka med bilder på askan, så att man fick en gemensam referens.

Det känns inte som att förbränningen är stabil vid olika väderförhållanden, trots motdragslucka.

Stugsittaren skrev:
När jag pratade med CTC sa de att de använde en annan givare som gav andra värden. Vad de inte sa var att de förmodligen missade det vid programmeringen och inte vill ändra nu (bättre för supporten att alla har samma inställningar). :Wink:

Tydligen så bygger CTC sina brännare på en Thermia bas, men med egna delar.

Då infinner sig frågan?
Har de en annan fläkt?

Hur fläkten reagerar på varierande driftförhållanden är ju helt beroende av vilket fläkthjul den har.
Karaktäristiken är ju helt väsens skild mellan bakåt- frammåt- och rakaskovlar.

Hur ser varvtalsregleringen ut för fläktarna, och är den lika dan, och är det lika dana motorer?
Det jag tänker på är hur den reagerar på variationer i effektbehov vid samma varvtal.[/i]
TJ
Stor entusiast!

Inlägg av TJ »

Att CTC brännaren har andra delar än Thermias tycker jag låter föga sannolikt.

Varför skulle dom använda en annan fläkt och måsta kalibrera om och göra helt egna fabriksinställningar än orginalet ??

Vilka källa har du för detta ?

Fläkten är inte den dyraste delen i brännaren.
Du har helt rätt att hur skovlarna är riktade avgör verkningsgrad och karaktär på fläktkurvan.
I min ctc sitter det ett hjul med framåtböjda blad, förmodligen för att den har bra verkningsgrad då inte behövs så mycket tryck.
I våra industrivent. aggregat använder vi uteslutande B-hjul.
Raka används till svets utsug spånfläktar m.m. för att dom är mer självrensande, men har sämst verkningsgrad av dom tre.
CTC Bio brännare (Thermia´s)
Gjutjärnspanna från -59, HBM-55
750L ack. tank med laddomat.
6" dragregulator
Bulkförråd 5.5Ton samt Mafa Mini 300Liter kopplade med skruvar
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Nu verkar det som att det blir något mindre aska i pannan, Men det verkar ändå bli för mycket.. Sen stanade pannan av någon anledning natten till igår "pellets avstängd" stod i displayen men överhetningsskyddet hade inte löst ut, Bröt strömmen o då startade den om igen..

Som TJ skriver så är det exakt lika dan brännare som thermia har..
Erik
Energiprofet!

Inlägg av Erik »

Jag har ingen källa alls utan frågar om hur det förhåller sig p.g.a att de använder en annan optovakt.

Frammåt böjda skovlar betyder ökad tryckuppsättning vid ökat flöde. Verkar vara ett rimligt val för ändamålet.

Haken är (om jag minns rätt) att driftpunkten inte är stabil på fläktar med f-hjul.
Jag vet inte riktigt hur man hanterar den saken rent praktiskt.

Ska det överhuvudtaget ligga någon oförbränd pellets i askan?
leifa.k
Energiprofet!

Inlägg av leifa.k »

Hoppas ni får ordning på förbränningen. När ni får det och om det ändå skulle hoppa ut lite oförbränt, skulle ni inte kunna försöka med att tillverka en "krage" att trä på brännarkoppen, säg kanske 10cm. hög. Rak eller lite trattformad. Jag tänkte att då när det det vill hoppa ur den förhöjda brännarkoppen så faller den tillbaka ner till eldhärden och håller på så tills det bara är i princip flygaska kvar......?
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

leifa.k kragen du beskriver pratade faktiskt killen som installerade min brännare om att han funderade på att tillverka o testa, Men den går inte att göra 10 cm hög i bak kant för då lär inte optovakten se lågan men kanske 3-5 cm skulle den gå ha där.. :roll:

Har inte hört nått sen i helgen hur det ser ut med aska men i lördags tyckte han iaf det va mindre men ändå för mycket, Måste ringa o höra om ctc ringt idag som dom sa..

Kom just på att kragen blir nog svår att ha i biomatic/ecoflex då hålet för brännaren är bara så stort att brännaren just o pass går in nu.. :?
leifa.k
Energiprofet!

Inlägg av leifa.k »

Göra den så hög som möjligt så att det går att dra ut brännaren och borra hål för optovakten så att den ser lågan?
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Tja det är bara nån mm som kransen går göra (max 5 mm) det är rätt trångt hålet där brännaren ska in i pannan..

Hade det varit gott om plats hade det lättaste varit att köpt en 25 kW kopp då den är högre..

Men hur som helst så ska det inte behövas då det funkar fint i biomatic med samma pellets (från samma leverans) o exakt likadan skorsten (samma tillverkare o mått) o båda har tigex 25 ställd på 15 pa...
Det enda som inte är lika är pannan... :?

Vi funderar på att skifta brännare i ctc o biomaticen för att testa.. :roll:
Erik
Energiprofet!

Inlägg av Erik »

André har din kompis hört av CTC? :?:

Jag undrar så smått för jag kör nu med en fläktinställning i minläget som inte ger synlig rök vid +4 grader ute. (50% matning, 36 % fläkt)
Trots det så ligger det en del oförbrända pelletsar i askan och glöder. :?
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Nä inte än men ev i em skulle killen från ctc höra av sej efter som han varit borta några dagar..

Iaf så verkar sot problemen upphört nu, Kör med inställningarna hög matning 85% fläkt 68% o låg matning 55% fläkt 45% o då har det bara blivit lite lite sot på inspektionsglaset efter 6 dygn..

Därimot är det ingen skillnad på askmängden, Full asklåda på 3 dygn trots att brännaren mesta delen gått på låg effekt.. :(
Det blir istort sätt samma askmängd som vid spannmålseldning kanske snarare mer enligt en spannmålseldare han pratat med, Där blev det 200 liter aska av ca 2,7 ton spannmål men då blir det lite komprimerat av askskruven.. Nu blir det ca 40 l aska på max 250 kg träpellets... :?
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Så där nu orkar båda pannorna med att hålla värmen..

Ctc pannan är det inte löst vad som orsakar att det blir så mycket aska men dom skulle ta det med kompisen imorgon för dom börja bli trött på att tömma asklådan var 3:e dag.. :?
Men den har inget problem nu efter att plattan/huset fått upp värmen, Senaste dagarna då det varit minus 15-17° så har den mesta delen gått på lågeffekt (58% matning) den hade t.o.m gjort en paus här om dagen fast det va -14° ute..

Den andra kompisen med biomaticen va felet att ett rörstift rammlat ur så den gick bara på 15 kW vilket inte räcker för så stor yta att värma..
Nån dag efter han pratat med thermia så hade rörkrökarn ny drivning hemma.. :D

Så nu får vi höra vad Ctc säger imorgon för löser dom inte problemet så får dom ta tillbaka pannan o stå för monteringen av en biomatic 20+ sa kompisen idag..
Skriv svar