Vilken information?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Läsar, noterar och funderar! Ska klura en del på detta.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
peoe
Prima virke
Kontakt:

Inlägg av peoe »

Charlie skrev: Som en parantes kan jag nämna att jag för några år sen föreslog en liknanade funktion för e-lux och deras tvättmaskiner. Tänk om man slapp springa ner i tvättstugan för att se om maskinen var klar (eller fick påminnelse om att tömma den innan man gick å la sig).
Fortfarande lite OT, men...

Jag vet inte för hur många år sedan du föreslog det för Electrolux /dåvarande Wascator, men de hade förmodligen det redan då utan att känna till det.

Företaget jag arbetar på Aptus Elektronik, arbetar med främst passerprodukter, porttelefoner, larm och öhhh.... Tvättstugebokningar.

Under flera år sålde Wascator vårt system under eget namn. I samband med detta kan kunderna köpa interfacekort att sätta i tvättmaskinerna som kommunicerar med vår elektronik.

Kommunikationen ifråga är t.ex om maskinen får starta (om passet är bokat) felkoder från maskinen (filter igensatt) , vilken tvätt som tvättats (för att kunna debitera faktiskt kostnad till hyresgästen) och när tvätten är klar. I flera installationer används tvätt-klar funktionen - man kan få ett sms, ett mail osv.

Den första installationen vi gjorde med detta var dock med Mielemaskiner runt millenieskiftet, så det är inte någon speciell nyhet...

(För övrigt finns interfacekort nu till bland andra Miele och Podab. Cylinda är på gång.)
Hus från 1928, tillbyggt på 70talet, totalt 350m2
Panna: Effecta 220
Brännare: Ecotec 20
Sol: Sfinx 60 rör
Acktank: 750BBS 90mmPUR
Laddomat 21, 4vägssjunt
Förråd med pallkragar
peoe
Prima virke
Kontakt:

Inlägg av peoe »

Icecap skrev:peoe: Jorå, det är möjligt att åstakomma allt detta. Tyvärr skulle den "vanliga" användaren gnälla kraftigt över priset, Janfire NH'n är ju inte den billigaste på marknaden och alla dessa funktioner i tillägg ville göra den avsevärd dyrare, iaf. elektroniken.
Elektroniken skulle knappast bli speciellt mycket dyrare. En Arm7:a kostar runt en 50-lapp, ethernetdelarna ungefär lika mycket till. Över 200kr extra i hårdvara blir det inte med 1-wire och allt. Den stora kostnaden är nog utvecklingen av det, men gör man det simpelt från start är jag övertygad om att man får igen pengarna.
Icecap skrev: Att 1-Wire™ är enkelt att implementera är ju inte hela sanningen heller, visst är det "bara" en plint med 3 ledare men det ställer ganska stora krav på HUR man drar dessa ledare, utan stubbar osv. Dallas/Maxim har en mängd Application Notes om alla de problem som uppstår just med 1-Wire™ nätverk och sammantar man deras kontenta är det mest: nätvärk.
Vi använder själva 1-wire och har väl snart runt 1000 installationer i lägenheter runt om i Sverige. Våra andra konkurrenter använder de allra flesta 1-wire med. Att inte tillåta stubbar är rätt självklart, men gör man inte det blir det helt enkelt inte så mycket problem.
Icecap skrev: Detta skulle nog avskräcka alla tillverkare om inte de kunne göra allt detta själv, jag tror knappast att någon ville satsa sitt rykte på att låta "hempulare" fixa mätutrustning som sedan ingår i helheten.
Det där förstod jag inte. Antingen säljer man funktionerna till slutkund eller installatör. Och antingen kompletterar slutkund eller installatör sensorer och annat som behövs. Det väljer ju företaget som säljer sakerna hur och av vem det skall hanteras.

Icecap skrev: Sen kommer det tyvärr ett problem vid mätning av pellets, jag ser att många vill ha mätning av pelletsförbruket och jag har testat med olika pellets i samma brännare, olika densiteter, hårdheter osv, jag har ett avtal med den lokala pelletskrängare om att jag tar gärna halvpallar av udda pellets, just för att testa.

Skruven matar olika mycket av olika pellets hur jag än kollar. Avvikelsen är så pass stor att jag i samråd med Janfire har beslutat att inte använda dessa tal då de kommer att vara fel! Skillnaden mellan Vestmarka 6mm och Vestmarka 8mm är betydande till en sån grad att det inte är pålitliga tal och därför låter vi bli dom.
Det är ju lite synd att inte hitta något bra sätt att mäta pellets, för det tror jag verkligen alla är intresserade av. Hjälper det inte om man vid byte av pellets måste kalibrera enheten - alltså mata skruven och stoppa när man fyllt en 10-litershink. Sedan mätar styrutrustningen ut lika många varv till och så ser man om det stämmer ( i kg eller liter eller nåt)
Icecap skrev: Men jag ser en tendens i alla dessa funktioner som önskas: det är inte frågan om att prata med brännaren enbart, det är en möjlighet att "koppla upp" till värmeanläggningen i helhet som egentligen är grejen.
Huvudet på spiken.
Icecap skrev: Jag har ju inget att göra heller..... ;-)
Man får ju skylla sig själv om man frågar vad fplk vill ha...

Å jag lovar att byta brännare om du implementerar funktionerna!!! :)
Hus från 1928, tillbyggt på 70talet, totalt 350m2
Panna: Effecta 220
Brännare: Ecotec 20
Sol: Sfinx 60 rör
Acktank: 750BBS 90mmPUR
Laddomat 21, 4vägssjunt
Förråd med pallkragar
Grimreaper
Lärjunge!

Inlägg av Grimreaper »

kom på en annan sak som kanske några kan vara intresserade av (främst de som kanske testar olika pelletsorter).

vore det inte önskvärt att kunna spara inställningarna ( i set då).

Tex 5 olika "saves" för 5 olika typer av pellets. Om man byter pellets till den sort man kört innan så laddar man in inställnigarna för den pelletssorten, och kör....(så får man någorlunda rätt med en gång, utan att behöva anteckna allt själv :P )

En mindre viktig funktion kanske, men... :)
Janfire NH, 1.20
Panna Combifire
CBJ autoshunt
Eldar: Solett Pellets, småsäck

Hus från 1955, tegelfasad, på 108kvm boyta (2 plan) + kallkällare, 2glas fönster, dålig isolering.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

peoe: "Över 200kr extra i hårdvara blir det inte med 1-wire och allt."
Inte helt sant: Anslutning till omvärlden i form av kontaktdon, montering, utbildning av installatörer osv.

Största problemet för att göra en total-hyper-high-tech-IT brännare är inte priset på elektroniken, så mycket är sant, det största problemet är att ha installatörer som kan klara spannet från fysisk montering, installation, rökgasmätning till nätverk.

Som det är nu verkar installatörer variera mellan mycket kunniga och extremt okunniga, jag skulle gilla att Janfire-installatörer var bättre än genomsnittet men sanningen är nog att de är precis som alla andra, allt från mycket duktiga till usla.

Detta ville medföra att det måste finnas "super-installatörer" som reser runt o ordnar alla problemen och detta ville kosta multum. Enda till att betala slutnotan är köparna av brännarena och det ville kosta en hel del extra per brännare.

Men jag tycker att det börjar likna att brännaren är hela systemet och jag vet inte om det är rätt tänkt.

I sin renodlade form ska brännaren enbart se till att det finns värme tillgänglig på det mest ekonomiska sättet utan strul och problem.

Jag håller med om att det vore trevligt att man kunde få en pålitlig statistik över bränsleåtgången, speciellt för att kunna "förutsäga" när man måste fylla på pellets men jag är lite tveksam till en massa övervakning av brännaren.

Jag skulle stortrivas med en system-övervakning som innefattar hela värmesystemet (hela huset faktisk) men jag tror inte på att koppla brännaren till nätverk och allt, jag ser helt enkelt inte nyttan av det.

Att ha en "system styrenhet" som tar hand om utegivare, innegivare, shuntstyrning, pelletsåtgång och såna saker är en helt annan sak, att samla statistik från en sån enhet ville vara mycket intressant. Kombinera det med en (eller fler?) trådlös mobil temperatursensor för att ställa in shuntkurvor och man har ett extremt bra system där man enkelt kan kolla bäst placering för en enkel innegivare t.ex.

Men dit är det en bit väg.....
Är inte PK!
träshejken
Späd planta

Inlägg av träshejken »

Jag har en gammal linuxburk som mäter inne o ute temperaturer, framledn o returtemp, dagsljus, o närvaro i rum, som sedan styr lampor o ytterdörrslås styr shunt osv. Den lagrar tempdata o status i en My-SQL databas var 30 sekund. Dessutom styrs dörrklockan av burken o lagrar när ngn ringer på dörren. Det är ju alltid kul att veta när folk vanligtvis ringer på (det är kl 16:34, när det kommer föräldrar o hämtar barnens lekkamrater)

Det hela är Dallas o 1-wire. Har funkat fin fint i 7 år. Förutom den digitala nyckelavläsaren till ytterdörren som gav upp häromåret. Allt är hembyggt. Mjukvara av en polare (jag började, o sedan bad jag honom om hjälp, men jag var så dålig programmerare att han gjorde om allt ) o jag har lött hårdvara.

Att veta hur mkt skruven går skulle vara mkt bra. Man kan ju i efterhand - då man fyller förrådet - kalibrera. Man får ju under tiden en proportionell statistik som man kan jämföra med exv ute temp för att se om det är rimligt. Då skulle hemstyrdatorn kunna larma innan det blir för kallt om exv brännaren matar på tok för lite (går inte alls) fast det råder griskyla ute. (min dator larmar idag om det blir för låg panntemp)

Larm har nämnts o det är självklart. Men jag skulle även vilja kunna styra saker. Tex larmreset skulle vara bra liksom manuell start, tex då det är svinkallt o man ska strax börja fylla ett stort bad.

I övrigt -för felsökningsskäl- o för att man vill optimera, ska man väl alltid lagra allt :D
Funderar på att konvertera till pellets, men är lat, så jag vill ha ett helautomatiskt system. Möjligt?
kurreburre
Prima virke

Enklare grejjer att fixa....

Inlägg av kurreburre »

Tjena Icecap

Hopas allt är väl med familjen, såg att ni fick lite komplikationer vid tillökningen, men att det verkade fixa sig...
Nu till anledningen till att jag återupptar denna gamla tråd. Nu har man ju som sagt eldat lite och det som slog mig var att det skulle vara bra att ha en klocka som anger hur länge brännaren varit igång, ung som när man eldar med underhåll, då står det hur länge den har väntat. Då kan man ju enklare se om man kör på rätt effekt läge, tar det 2 timmar att gå från 75 till 80 så kanske man skall ta och dra upp effekten lite, borde vara en relativt enkel funktion att implementera. Sen skulle det vara trevligt och se hur lång tid det tog mellan stoppet och när den startade igen,

Hälsnigar
Janfile integral panna med NH brännare och pellistore
saabstefan
Stor entusiast!

Inlägg av saabstefan »

Vill bara instämma i ovanstående. Vore superintressant att få den informationen. Men det kanske blir svårt i den displayen förståss. Men alla problem har en lösning :D

mvh
Janfire Integral/NH med 8,4m3 bulk. Igångkört 1 dec 2006. 1,5 plan med källare. 100+65m2. Trähus från 1938, tegelfasad 1955. Örebro. Innan: 23000kWh med elpatron för värmen.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Med familjen går det skapligt, vi har snart nått status att vi "bara" behöver bekymra oss om det vanliga småbarnsbekymmer. Vi är numera på det "lokala" sjukhus och efter ett siste koll imorgon lär det bli utskrivning. Då kommer familjen att vara hemma för första gången sedan 2007-1-7 04:55.

Sedan On-Topic:
Vissa saker blir besvärligt då klockan i brännaren är stabil osv. men inte exakt. Detta gör att en tidsräknare kommer att gå fel till tusan efter ett tag men jag har vissa funderingar som kan göra många flugor på smällen på samma gång.......
Är inte PK!
saabstefan
Stor entusiast!

Inlägg av saabstefan »

Ja, det är väl dags igen. Det är väl runt 9 månader sedan du gjorde någon på smällen sist... :lol: :lol:

//
Janfire Integral/NH med 8,4m3 bulk. Igångkört 1 dec 2006. 1,5 plan med källare. 100+65m2. Trähus från 1938, tegelfasad 1955. Örebro. Innan: 23000kWh med elpatron för värmen.
kurreburre
Prima virke

Låter bra...

Inlägg av kurreburre »

Skall bli trevligt att se vad du knåpar ihop i nästa realease, men det jag menade var ingen exakt klocka som visar vad tiden är utan en klocka som visar minuter sen start, ung. som uppstartsfunktionen gör. Men istället för att visa en pellets som åker fram och tillbaka under drift så visas minuter sen start.
Janfile integral panna med NH brännare och pellistore
Skriv svar