Skvallerröret, ska det droppa regelbundet??
Skvallerröret, ska det droppa regelbundet??
Jag har ny haft den nya pannan i drygt två veckor och allt har fungerat bra. Dock har jag noterat att det rör som rörgubben kallar för skvallerröret, dvs kopplat på tappvattenröret vid pannan, släpper ifrån sig en del vatten. Det har blivit vid minst tre tillfällen den senaste veckan. Ska det verkligen vara så? Den ska väl bara släppa ut vatten om det skulle bli för högt tryck i varmvattenberedaren?
Tänkte att jag kollar med er först innan jag ringer till rörfirman och frågar.
Tänkte att jag kollar med er först innan jag ringer till rörfirman och frågar.
VB Comet + VB Viking bio. Murad skorsten, drygt 8 m. 166+100m2 lättbetonghus i fem halvetage.
Jag tror att du har en backventil vid kallvatten inloppet. i pannan
När sedan det kalla vattnet hettas upp i beredaren så expanderar det och då ökar trycket.
Det är det som det skvallrar om i röret

Det är det som det skvallrar om i röret

Den som söker han letar.
Parca Norah 3000 med Iwabo villa s, 1300 liter acktankar med laddomat 4030 emellan hysteres brännare ca 40grader via laddomaten.
Parca Norah 3000 med Iwabo villa s, 1300 liter acktankar med laddomat 4030 emellan hysteres brännare ca 40grader via laddomaten.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Nä du har nog fattat helt rätt (iaf har jag förstått de så) o även din förklaring är nog helt riktig, Men droppar det fast man inte tappat vatten o pannan håller en jämn temp är det nog fel på ventilen..puttee skrev:Har jag fattat felgällde inte frågan röret vid blandaren för tappvatten.
![]()
Kör man pannan mellan t.ex 65-85° kan det nog droppa fast man inte tappar nått...

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Det gäller tappvattnet. Det sitter en ventil där man kan fylla på radiatorsystemet på en ratt och sen går den in i kallvattenintaget till den inbyggda varmvattenberedaren. Längst ut sitter en en ventil som är någon form av övertrycksventil. Från den går det ett rör som rörgubben kallade för skvallerrör ner till golvventilen. Det är därifrån som det droppar. Det är alltså inte från expansionskärlet.
Som André skrev så kör jag pannan mellan 65-85 grader efter rekommendation från rörgubben. Jag har sett att det har droppat vatten när brännaren håller på att kyla av sig och tempen kanske ligger på 84 grader ungefär.
Men ska jag tolka det som om detta är helt normalt då?
Tack för hjälpen så länge.
Som André skrev så kör jag pannan mellan 65-85 grader efter rekommendation från rörgubben. Jag har sett att det har droppat vatten när brännaren håller på att kyla av sig och tempen kanske ligger på 84 grader ungefär.
Men ska jag tolka det som om detta är helt normalt då?
Tack för hjälpen så länge.
VB Comet + VB Viking bio. Murad skorsten, drygt 8 m. 166+100m2 lättbetonghus i fem halvetage.
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Droppar..?
Här lämnar skvallerröret dryga 5 liter per dygn ibland.
Jag har kopplat slang till golvbrunnen numera.
Men det skall vara i sin ordning enligt rörisen.
Har t.o.m. tvingat honom att byta ventilen, men utan förändring.
Här lämnar skvallerröret dryga 5 liter per dygn ibland.
Jag har kopplat slang till golvbrunnen numera.
Men det skall vara i sin ordning enligt rörisen.
Har t.o.m. tvingat honom att byta ventilen, men utan förändring.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Tack för era svar. Jag kontaktade rörgubben idag och det var som ni har sagt tyvärr helt normalt. Om man exempelvis tappade mycket varmvatten släpper ventilen ifrån sig mer eller mindre vatten alternativt om man har högt vattentryck in från det kommunala vattnet kan det också påverka att det droppar emellanåt. Så länge det inte droppade kontinuerligt vilket jag inte har (än så länge)
skulle det inte vara något problem.
Röret mynnar en bit ifrån golvbrunnen så det rinner ner av sig själv i alla fall.

Röret mynnar en bit ifrån golvbrunnen så det rinner ner av sig själv i alla fall.
I mitt fall med ett exp. kärl på vinden så är det inte så bra.
Mitt skvaller rör droppar kontinuerligt fast påfyllningen är borttagen som ett test.
Elpanna på 200 Liter är förmodligen sprucken i emaljen där det rostat hål så att det kan läcka över till radiatorkretsen.
Mitt skvaller rör droppar kontinuerligt fast påfyllningen är borttagen som ett test.
Elpanna på 200 Liter är förmodligen sprucken i emaljen där det rostat hål så att det kan läcka över till radiatorkretsen.
CTC Bio brännare (Thermia´s)
Gjutjärnspanna från -59, HBM-55
750L ack. tank med laddomat.
6" dragregulator
Bulkförråd 5.5Ton samt Mafa Mini 300Liter kopplade med skruvar
Gjutjärnspanna från -59, HBM-55
750L ack. tank med laddomat.
6" dragregulator
Bulkförråd 5.5Ton samt Mafa Mini 300Liter kopplade med skruvar