Shunt & temperatur?

Skriv svar
Rickard Johnsson
Fröträd

Shunt & temperatur?

Inlägg av Rickard Johnsson »

Hejsan,

Har kört i över 2år nu med min Pellx brännare i Värmebaronen panna. Har fungerat hur fint som helst, inte ett enda stopp eller krångel hittills.

En fråga dock, jag shuntar ut ca: 40°C vatten till element & golvvärme, och får då en inne temperatur på 21-22.5°C

Blir det någon skillnad på pelletsåtgången om jag shuntar ut 60°C istället
för 40°C??? Det borde det väl inte bli när väl allt vatten överallt har nått
60°C. Eller tänker jag fel?

Har ingen koll på temperaturen på returledningen, en VVS-kompis sa att det fanns tempgivare att sätta MOT röret istället för att borra hål och stoppa in givaren. Någon som erfarenhet av detta?

Snöiga hälsningar Rickard
Värmebaronen STAR -97, 4x75cm turbulatorer
PELLX P21 -05 (Gordic)
Draglucka
ECL 110
Veckoförråd
Killebergs pellets
120m²+120m² allt skönt uppvärmt
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Har du element med eller utan termostater ? om du har termostater så gör det inte så stor skillnad vilken temperatur du har ut, men om du ökar till 60 så brukar pelletsåtgången öka lite också, du har alltid en del förluster i rören som inte gör någon nytta, så shunta inte ut varmare än vad som behövs.

Clas Ohlson med flera har termometrar som man klämmer på utsidan på rören, dom är inte lika exakta men funkar hyfsat.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Rickard Johnsson
Fröträd

Jag har termostater på alla element samt till golvvärmen.

Fasen, var ju på Clas Olssons i Lördags men hade inte en tanke på termometer just då....
PELLX P21 -05 (Gordic)
Draglucka
ECL 110
Veckoförråd
Killebergs pellets
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Det bästa är fullt öppna termostater o en motorstyrd shun (auto.shunt) som går på innegivare, Då har du lägst temp efter husets behov o dom minsta förlusterna..

Termostaterna ska endast ses som en max begränsare för ev övertemp av t.ex solinstrålning el i de rum du vill ha lägre temp...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Rickard Johnsson
Fröträd

Vad köstar en motor shunt?
Har man mer än en innegivare då eller?
PELLX P21 -05 (Gordic)
Draglucka
ECL 110
Veckoförråd
Killebergs pellets
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Rickard Johnsson skrev:Vad köstar en motor shunt?
1985:- tar rinkabyrör för en termomatic cbj med innegivare, tillkommer exp.avgift..

Den har en innegivare som du sätter i t.ex hall el rum gärna i norrsidan på huset där du inte har nån solinstrålning, I det rummet där innegivaren sitter ska termostaten plockas bort el stå fullt öppen..

Blir det för kallt i något rum så måste du strypa radiatorn som är i rummet innegivaren sitter..

En rätt strypt radiator ska va varm uppe o kall/kallare nere..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Re: Shunt & temperatur?

Inlägg av Roli »

Rickard Johnsson skrev:En fråga dock, jag shuntar ut ca: 40°C vatten till element & golvvärme, och får då en inne temperatur på 21-22.5°C

Blir det någon skillnad på pelletsåtgången om jag shuntar ut 60°C istället
för 40°C??? Det borde det väl inte bli när väl allt vatten överallt har nått
60°C. Eller tänker jag fel?
Se upp med vilken temperatur som du skickar till golvvärmeslingorna. Wirsbo rekommenderar inte varmare vatten ut i slingorna än 55°C och att golvytan inte blir varmare än 27°C. Detta för att inte skada golvbelag, se http://www.uponor.se/Templates/DynamicF ... px?id=2084
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
MP
Energiprofet!

Inlägg av MP »

Rickard Johnsson skrev:Vad köstar en motor shunt?
Alternativt Automix 20 med nattsänkning.
Pris Lundbergs Värme 2250: inkl moms o frakt.
Skriv svar