Lista på oseriösa installatörer?

snokez
Stor entusiast!
Kontakt:

Lista på oseriösa installatörer?

Inlägg av snokez »

Hej!

Har precis fått min anläggning och är nöjd till slut. Men vilken resa... :?
Pelletsbranchen är utan tvekan rena vilda vestern.
Kastades in det här utan någon tidigare erfarenhet och har fått en del dåliga
erfarenheter som jag själv skulle ha tyckt varit bra att veta innan.

Men för att inte gå in på enskilda fall och deras problem undrar jag om man inte
skulle kunna ha en sida där alla registrerade forumanvändare anonymt kan ge betyg på sina installatörer.
Då skulle statistiken ganska snabbt visa vilka företag man inte ska be om hjälp, speciellt som nybörjare i branchen.

Vad tycker ni?
Joachim A
Energiprofet!

Inlägg av Joachim A »

Fungerar inte med anonym röstning på internet
Thermia Biomatic 20+
OPEC
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av OPEC »

Joachim har nog tyvärr rätt, det blir bara en massa pajkastning.
Den ende jag med säkerhet vet är mig själv som anlitade mig själv.
Högst oseriöst, lönen betalades ut i pilsner. Men å andra sidan så lär man ju sig något under tiden :P
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

OPEC skrev:Den ende jag med säkerhet vet är mig själv som anlitade mig själv.
Högst oseriöst, lönen betalades ut i pilsner.
Finns fler nackdelar med "mig själv", det tar en j--la tid att få något gjort :wink: :wink:

Men när det väl är fixat så blev det som man ville samt att priset var hutlöst billigt..... :lol: :D
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
snokez
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av snokez »

Joachim A skrev:Fungerar inte med anonym röstning på internet
Vilket expertutlåtande! Inte bara pelletskunskaper här inte...
Det är inte så att det beror på vad man menar med anonymitet och för vem?

Den ende jag med säkerhet vet är mig själv som anlitade mig själv.
Högst oseriöst, lönen betalades ut i pilsner. Men å andra sidan så lär man ju sig något under tiden

De här svaren är inte till någon hjälp för alla nybörjare som vill installera pellets och undrar vilken installatör som är bra att anlita. :?:
Jag fick ju svar på mitt inlägg men det tycks inte bara vara en del installatörer som är oseriösa. :roll:
carpelux
Entusiast!

Inlägg av carpelux »

Vem skall avgöra om en installatör är oseriös eller inte?

Det ligger ju i sakens natur att det finns två synpunkter på vad som ska ingå i en installation, och om kunden ej fått vad han förväntat är risken stor att installatören utpekas som oseriös, fast det i själva verket är kunden som har orealistiska förväntningar. För att kunna utpeka någon måste det finnas en opartiskhet som jag ser det, och dessutom måste en utredning göras.

Visst finns det flagranta fall men de kan man ju avhandla i vanliga trådar, som idag. Ett steg på vägen emot bättre installatörer verkar ju den certifiering som nu startats vara, vi får hoppas det gör det lättare att hitta en bra installatör.

Eller också får vi starta 2 listor, en för oseriösa installatörer och en för oseriösa kunder :-)
Bequem 20D i en biomatic panna.
KW SID012 dragbegränsare, 7 M skorsten med 110mm insatsrör.
Joachim A
Energiprofet!

Inlägg av Joachim A »

snokez skrev:
Joachim A skrev:Fungerar inte med anonym röstning på internet
Det är inte så att det beror på vad man menar med anonymitet och för vem?
Trodde att definitionen på anonym va ganska klar :roll:

Menar du att installatörerna man rösta på ska va anonyma? verkar vara en ganska meningslös ommröstning då :wink:
Thermia Biomatic 20+
Earbay
Prima virke

Installatörer

Inlägg av Earbay »

Hej! Om någon känner ett behov för detta så är mitt förslag att någon isåfall skapar en tråd där man får skriva in om man varit nöjd med sin installatör. Alltså inte hänga ut någon utan bara skriva om man varit nöjd. Skulle det funka eller har jag missat någon faktor?

Jag har varit jättenöjd med min iallafall och kan gärna rekommendera honnom till andra om det skulle behövas.
CTC171 -66
Janfire NH
Spånhus från 30-talet, tilläggsisolerat 90mm, nya 3 glasfönster.
Beginner
Prima virke

Inlägg av Beginner »

Mycket prat om detaljer. Varför inte använda en vanlig definition av kvalitetsbegreppet, nämligen kundnöjdhet. Min utgångspunkt är att alla leverantörer vill ha nöjda kunder. Som kund är man antingen nöjd eller missnöjd. Om kunden är missnöjd är det detta som räknas - inte vem som har rätt eller fel eller vem som "vinner" i en ev. pajkastning.
Mitt förslag är alltså att man redovisar vilken leverantör man haft samt om man är mycket nöjd, nöjd, inte helt nöjd eller missnöjd. En sådan statistik skulle nog tala ett ganska tydligt språk efter en tid och ge en bra och användbar signal till den leverantör som hamnat snett och vill förbättra sin kundnöjdhet.
CTC 265B 1976:a
Eurofire -06
Shuntautomatik UVE
Villa 1961, 2x140 m2
Norra Halland
knutte
Fröträd

Inlägg av knutte »

Pellsam certifierar installatörer. http://pellsam.se/

Sen kommer det alltid finnas folk som inte certifierar sig.
Man får avväga lite.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Beginner skrev:Mycket prat om detaljer. Varför inte använda en vanlig definition av kvalitetsbegreppet, nämligen kundnöjdhet. Min utgångspunkt är att alla leverantörer vill ha nöjda kunder. Som kund är man antingen nöjd eller missnöjd. Om kunden är missnöjd är det detta som räknas - inte vem som har rätt eller fel eller vem som "vinner" i en ev. pajkastning.
Mitt förslag är alltså att man redovisar vilken leverantör man haft samt om man är mycket nöjd, nöjd, inte helt nöjd eller missnöjd. En sådan statistik skulle nog tala ett ganska tydligt språk efter en tid och ge en bra och användbar signal till den leverantör som hamnat snett och vill förbättra sin kundnöjdhet.
Hur vet man att det inte är en konkurrent som går in o röstar att han är jätte missnöjd med ett företag?
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Beginner
Prima virke

Inlägg av Beginner »

Andreas Hansson skrev:
Hur vet man att det inte är en konkurrent som går in o röstar att han är jätte missnöjd med ett företag?
Det vet man tyvärr inte. Det är nog omöjligt att skapa ett system där man har både anonymitet och oärlighet. Man får förutsätta att mängden oärliga konkurrenter är betydligt mindre än övriga deltagare i ett sådant system.

Samma problem finns för övrigt i forumet där man försöker kartlägga hur populära olika brännarfabrikat är.
CTC 265B 1976:a
Eurofire -06
Shuntautomatik UVE
Villa 1961, 2x140 m2
Norra Halland
snokez
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av snokez »

Jag tycker som Beginner och det jag var ute efter var en sammanställning av de företag som finns samt antalet kunder som varit
nöjda eller inte. Ett företag med många mindre nöjda kunder skulle då ge en fingervisning.

En idé vore kanske att starta en ny forumdel som heter nåt i stil med "Kundbetyg på installatörer" och att man där lägger upp en tråd för varje företag.
Då kan de som vill skriva in ett av betygen: Mycket nöjd, Nöjd, Inte helt nöjd eller Missnöjd.
Pelleplutt
Fröträd

Inlägg av Pelleplutt »

Vi har ju den klistrade tråden "Leverantörer/Installatörer Pros & Cons" under "Övrigt". Duger inte den tråden till att skriva om era erfarenheter i?
Tydligen inte - där har ingen skrivit sedan 30 mars '06, så det kanske inte är så viktigt...
Nibe Alpha Keram med PellX 02 och två ack-tankar.
Renoverad Janfire flex-A står som reserv.
delDiablo
Prima virke

Inlägg av delDiablo »

Som sagt innan i tråden. pellsam.se
Nu finns det i alla fall 46 stycken UTBILDADE,
CERTIFIERADE installatörer av pelletssystem,
inte en sekund för tidigt!!

dD
Skriv svar