Pellets och spannmålsbrännare

Skriv svar
TobiasJ
Ungskog

Pellets och spannmålsbrännare

Inlägg av TobiasJ »

Hej!!

Finns det någon brännare som klarar både pellets och spannmål??

MVH//Tobbe
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare

Inlägg av Micke »

Det finns en pelletsbrännare som tar mixad havre och pellets det heter Eco-tec A3 .... tror jag :roll:
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
Patrik
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

ecotecs Agrotec tar både pellets Å havre men pelleterad kloakslamm vet jag inte :lol:
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Patrik skrev:ecotecs Agrotec tar både pellets Å havre men pelleterad kloakslamm vet jag inte :lol:
Ang. pelleterad dynga så ä de stoppat på dom flesta håll...
Pga stanken som blev vid reningsverken... Men de luktar inget omm själva pelletsen.. 8) :lol:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
TobiasJ
Ungskog

Effektivitet

Inlägg av TobiasJ »

Är det någon som vet något om effektiviteten på en sådan brännare, skiljer den sig mycket i från vanliga pelletsbrännare?? Jag har också hört att det finns risk att det blir surt i skorstenen om man eldar spannmål.. Stämmer det??
MatsH
Försäljare
Kontakt:

Inlägg av MatsH »

Hej

EcoTec's spannmålsbrännare AgroTec fungerar alldeles utmärkt både till pellets och havre
(man kan även blanda i lite korn om man vill ,men havre funkar bäst)
Det är relativt enkelt att byta mellan havre och pellets, genom att justera matning och luftspjäll.
Effektiviteten är bra på båda bränsleslagen. ca 90 % förbränningsverkningsgrad, fullt jämförbart med de flesta pelletsbrännare.

Vad gäller fukt i skorstenen skall man se till att INTE snålelda så att det blir för kallt i skorstenen och självklart
skall en rejäl motdragslucka monteras i skorstenen. Då klarar man kondensrisken i skorstenen.
I värsta fall kan man montera en rostfri slang i skorstenen om man får problem med kondens,
men det finns mig veterligen bara en enda på marknaden som klarar det. NSP tror jag de heter...

Som tumregel kan man säga att det går att elda pellets i en spannmålsbrännare, men inte att elda spannmål i en pelletsbrännare.

Jag vet att den del blandar i lite havre i den vanliga pelletsbrännaren EcoTec A3 och A4, men det är inget jag rekommmenderar....

Köp en brännare som matar med skruv, så du kan bygga ett rejält förråd.
Och som jag alltid brukar säga: Köp till en askutmatare så du slipper springa och aska ur pannan varje dag.
Det är det värt ! Med askutmatare kan man köra minst en vecka utan tillsyn. Räkna med 5-8%aska.

Hoppas det var till lite hjälp //MatsH
EcoNom Pelletspanna från EcoTec
Patrik
Energiprofet!
Kontakt:

Re: Effektivitet

Inlägg av Patrik »

TobiasJ skrev:Är det någon som vet något om effektiviteten på en sådan brännare, skiljer den sig mycket i från vanliga pelletsbrännare?? Jag har också hört att det finns risk att det blir surt i skorstenen om man eldar spannmål.. Stämmer det??
Har hört folks som har fått sina plåttal upprostade pga detta :cry:
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Hmmm man kanske skulle skaffat spanmåls brännare..
Askmängden ä ju som ja har haft de med bionan.. :lol:
Så man ä ju van att gräva aska ur pannan... 8)
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar