Inställningar på EcoFlexen

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inställningar på EcoFlexen

Inlägg av Stugsittaren »

Tänkte att vi skulle samla värden på de inställningar vi har för att försöka få fram riktvärden på normala värden i olka miljöer.

Fabriksinställn. (1-7): Mina värden
(Efter rökgasanalys)
1 skruv hög 68 68
2 fläkt hög 40 41
3 skruv låg 41 41
4 fläkt låg 20 20
5 skruv min 0
6 fläkt min 0
7 panntemp 80 70

8 Längd och typ på skorsten 5 m Schiedel rostfri 120 mm (30 mm isol)
9 Pelletsleverantör Helleforsnäs (lokalt sågverk)
10 Motdragslucka Tigex 25, inställd på 1,5 mmvp
11 Rökgastemp 110-120
Senast redigerad av Stugsittaren den tor 18 jan, 2007 13:32, redigerad totalt 1 gånger.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
tobmannen
Prima virke

Inlägg av tobmannen »

Testar högläget
1 skruv hög 68 63
2 fläkt hög 40 40
3 skruv låg 41 35
4 fläkt låg 20 20
5 skruv min 0
6 fläkt min 0
7 panntemp 80 70

8 Längd och typ på skorsten: Murad ca: 10m
9 Pelletsleverantör : Statoil (Blekinge energi & värme)
10 Motdragslucka: Swedex (gammal sak, monterad i murstocken)
11 Rökgastemp 110-120

Avseende positon 5-6:
Installatören gjorde försök med att ställa om värdena i läge min, till olika värden mellan 5-12, under en period, men det resulterade i en mängd fellarm, mestadels optovakt. Så vi lade ner den provtursverksamheten.
//Jesper
EcoFlex (300L förråd) som värmer 1,5 plan med källare 175(+60)m2, i Karlskrona. Murad skorsten 8m.
tobmannen
Prima virke

Inlägg av tobmannen »

Oops!!

Det blev fel när jag kopierade stugsittarens värden :oops:

7 Panntemp 80 skall det vara, jag har fortfarande fabriksinställning.

//Jesper
EcoFlex (300L förråd) som värmer 1,5 plan med källare 175(+60)m2, i Karlskrona. Murad skorsten 8m.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

tobmannen skrev:
Avseende positon 5-6:
Installatören gjorde försök med att ställa om värdena i läge min, till olika värden mellan 5-12, under en period, men det resulterade i en mängd fellarm, mestadels optovakt. Så vi lade ner den provtursverksamheten.
//Jesper
Ska min läget vara aktiverat så ska värdena vara som i låg effektsläget, Runt 42% skruv matning motsvarar 8 kW vilket är den lägsta effekten som brännaren bör köras på.. :wink:

Så här ser effekten ut vid några olika skruvmatningar..

90% ca 20 kW (förutsatt att brännaren är ställd i 20 kW läget för i 15 kW så är max matning 70%)
70% ca 15 kW
50% ca 10 kW
40-42% ca 8 kW o lägre än så ska man inte köra brännaren..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Hade rörfirman här idag och de konstaterade istort sätt att fabriksinställningen var klockren för min installation (höjde bara fläkten på "hög" 1 % till 41). :) Jag hade sotat pannan nyligen och draget låg på knappt 1,5 mm vp.

De var vana vid brännare "utan så många rörliga delar" men var förvånade över de stabila värdena. Det varierade bara några tiondelar på CO2 då matningsskruven gick jämfört med när den stod stilla.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
johansjostrand
Lärjunge!

Inlägg av johansjostrand »

Kommer med mina värden så fort min installatör varit här och gjort kontroll och finjustering.
I mars är det ett år sedan pannan installerades och jag har bett honom att komma hit fyra gånger nu utan resultat...
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Fick ikväll till en bra inställning på kompisens ecoflex, Co2 va bra tidigare oxå men det krävdes mycket släkt som fan (95% till 90% matning)
Asklådan blev full efter 1-2 dygn vilket inte tyder på att allt är som det ska, Vi började med att ställa in värdena som en kompis har i sin biomatic med exakt likadan skorsten o samma pellets (solett)

Men då blev det helt fel, Co2 blev 17% :shock: o när vi kollade i asklådan va där fullt med halvbrunna pellets o det ramlade ur halva pellets hela tiden... :?
Kan nämna att då pannan startades så krävde garaget så mycket effekt att pannan gick kall o det rann vatten ur den, asklådan blev full med vatten efter 12 tim men det ordande sej då shunten började strypa efter 2 dygn.. m hade inte heller tagit upp nån till luftsventil då dom menade på att en lokal på 500 m2 o drygt 6 meter i tak hade mycket luft o att det inte va helt tätt runt rökröret o skruven som gick genom väggen..
Men ja blev lite fundersam då motdragsluckan stängde då dörren öppnades till garaget så vi plockade bort isolering runt rökröret så det blev ett ordentligt hål ut genom väggen o då slutade luckan att öppna.. :?

Iaf så sa vi att vi kanske ska kolla om det är mycket sintring i koppen så vi stannade pannan, Körde fläkten på max i några minuter..
Sen så tog vi ut brännaren o den va rågad med aska/sintring (stor klump) så då sa vi att det kanske kan va ide att sota tuberna oxå fast pannan bara varit igång en vecka, Sagt o gjort upp med sotluckan..
SATAN hur det såg ut, 2 tuber va helt tätt i (uppifrån o ner) o dom andra va det ca 5 mm klet i... :shock:
Det blev några cm i asklådan bara från tuberna o väggarna i eldstaden.. :shock:

Men efter denna rengöring så startades pannan igen o vi for o fick lite i oss, 2 tim senare åkte vi dit o gjorde rökgas analys vilket blev nästan samma värden som på biomaticen som en annan kompis har..

Nu är värdena (biomatic inställningar) med 12% Co2
Matning hög 90% (90%)
Fläkt hög 48% (45%)
Matning låg 63% (67)
Fläkt låg 31% (29%)
Matning min 38% (44%)
Fläkt min 12% (16%)
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Det var åxå en extrem startsituation ni hade. Men hur var det, fick ni inte upp rätt arbetstemp med elen innan ni startade med pellets? I så fall undrar jag varför det kunde bli såna avlagringar. Om rören i pannan var kalla och blöta under en lång tid när ni eldar med pellets verkar det naturligt att det kylt gaserna så mycket att partiklar i röken kondenserat och täppt till.

Det är lite kontrast till min panna som jag sotade för första gången efter 3 månads drift. Jag httade bara någon mm med skräp på rören.

Det skall bli intressant och höra om ni får normala beläggningar efter denna rensning.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Stugsittaren skrev:Det var åxå en extrem startsituation ni hade. Men hur var det, fick ni inte upp rätt arbetstemp med elen innan ni startade med pellets? I så fall undrar jag varför det kunde bli såna avlagringar. Om rören i pannan var kalla och blöta under en lång tid när ni eldar med pellets verkar det naturligt att det kylt gaserna så mycket att partiklar i röken kondenserat och täppt till.

Det är lite kontrast till min panna som jag sotade för första gången efter 3 månads drift. Jag httade bara någon mm med skräp på rören.

Det skall bli intressant och höra om ni får normala beläggningar efter denna rensning.
Nä då pannan gick på el så va dom lite snål o körde bara på 7,5 kW o det låg runt -10/12° ute veckan före pannan startades, Tempen låg på ca 10-12° inne o shunten va max öppen hela tiden med en temp i pannan på 16-17°

Då vi inte riktigt visste vilken lutning vi skulle köra på så va de en som sa 35 vilket är om man ska köra fulltemp i hus med golvvärme såg jag sen då han ringde o frågade efter 2 dygn va som va fel då det rann vatten ur pannan... Asklådan blev full av aska/vatten efter 12 timmar då den gick på max men då började tempen va 60° i pannan o tempen i garaget hade även stigit några grader o då slutade det även komma vatten från pannan..
Pannan va förstås redan då full av klet o borde fått en riktig rengöring..

Men i slutet på veckan höll den ändå tempen som den skulle (pendlade mellan 73-80°/min o låg effekt) o enda problemet va askan.. Det blev en full asklåda på 2 dygn o fullt av halvbrända pellets, När man tittade i inspektionsglaset (efter rengöring) såg det ut som i ett smälltverk... Pelletsen flöt omkring o ramlade ur vilket inte va så konstigt då koppen va överfull..

Iaf så har det gått 500 kg pellets på dom första 7 dygnen varav på dom första 2-3 dygnen gick det 100 kg/dygn..

Jo det glömde ja kolla, Visst har pannan koll på pellets förbrukning mm??
ja
Entusiast!
Kontakt:

Inlägg av ja »

Nej den har inte koll på förbrukningen. Jag har satt en cykeldator på internskruven för detta ändamål. Blev runt 10.5 kg per 1000 varv med Solett. Nu har jag bytt till Bioenergi luleå och kalibrerar fortfarande.

http://www.pixbox.se/pic_show_id5475756.html
CTC EcoFlex 2006, veckoförråd, Tigex 25, 4.7m 150mm skorsten, varav 2.5m 125mm rostfritt. 170 m2 uppvärmt.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

ja skrev:Nej den har inte koll på förbrukningen. Jag har satt en cykeldator på internskruven för detta ändamål. Blev runt 10.5 kg per 1000 varv med Solett. Nu har jag bytt till Bioenergi luleå och kalibrerar fortfarande.

http://www.pixbox.se/pic_show_id5475756.html
Ok..
tobmannen
Prima virke

Inlägg av tobmannen »

Uppdatering: Jag har nu justerat mina värden en aning.
(Mitt tidigare svar i denna tråd blev dessutom både felaktigt och förvirrat.)

1 skruv hög 68
2 fläkt hög 44
3 skruv låg 41
4 fläkt låg 28
5 skruv min 0
6 fläkt min 0
7 panntemp 80

8 Längd och typ på skorsten: Murad ca: 10m
9 Pelletsleverantör : Statoil (Blekinge energi & värme)
10 Motdragslucka: Swedex (gammal sak, monterad i murstocken)
11 Rökgastemp 100-120 (med pannans givare, 1mån efter sotning)

Jag har höjt fläktvärdena en del efter att det sotade lite för mycket, det har blivit bättre, men jag misstänker att jag kommer få höja en aning till.

Det har stormat ganska mycket dom sista veckorna och enligt mina iakttagelser så har det sotat mer i pannan när det blåser riktigt ordentligt.
Jag har ju en gammal motdragslucka och när det brallar i så ställer den sig vidöppen. Det är givetvis svårt att veta hur man skall ställa in dragluckan utan att mäta draget i skorstenen, men dragluckan har en motvikt på insidan och en plastratt med skala 1-6 på utsidan. Är det någon som känner igen en sådan?

//Jesper
Micke C
Stor entusiast!

Re: Inställningar på EcoFlexen

Inlägg av Micke C »

Stugsittaren skrev:...
(Efter rökgasanalys)
1 skruv hög 68 68
2 fläkt hög 40 41
3 skruv låg 41 41
4 fläkt låg 20 20
5 skruv min 0
6 fläkt min 0
7 panntemp 80 70
...
Undrar över panntempen. Är fabriksinställningen 80º bara för att kunna ge "enorma" mängder tappvarmvatten? Och finns det några nackdelar med att sänka till 70º? Och har man något att vinna i förbrukning, eller är det så lite att det inte spelar någon roll?
Många frågor...
1-plans trähus med tegelfasad från 1954 75m2 + källare 75m2.
Värmer med:
CTC Ecoflex alternativt 2st L/L VP
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Re: Inställningar på EcoFlexen

Inlägg av André »

Micke C skrev:
Undrar över panntempen. Är fabriksinställningen 80º bara för att kunna ge "enorma" mängder tappvarmvatten? Och finns det några nackdelar med att sänka till 70º? Och har man något att vinna i förbrukning, eller är det så lite att det inte spelar någon roll?
Många frågor...
Nä igentligen är det bara fördelar om du kan köra med lägre temp, Så länge pannan går över 60° (under kondens risk) o du klarar värme o vv så är det bara bra..

Om pannan dippar nån min vid extrem fall är det ingen fara med kondens utan det är om den får jobba länge o ofta mot den tempen det blir kondens..
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Det bör åxå vara lättare för pannan att fånga upp mer värme om skillnaden mellan rökgasernas och pannans temp är större. Jag har fortfarande 27 grader i mitt 2 kvm stora pannrum trots motdragslucka och öppen ventil (-12 ute). Skall isolera radiatorrören i pannrummet när jag målat om.
Skriv svar