björkarna välter snart

Här diskuteras allt kring vedeldning
Martin Sköld
Entusiast!

björkarna välter snart

Inlägg av Martin Sköld »

jag har fem FETA björkar stående på min tomt. de ska ner. vem talar men med om hjälp? en av björkarna står och hänger över huset, o en annan över lyktstolpen på vägen. de som uppskattat massan i träden säger runt 20 kubik. det är ju ganska mycket i rena pengar när arbetet är gjort. jag har inte tillgång till verktyg att göra jobbet, (inte kunskap heller) är folk intresserade av att ta ner det mot veden i betalning, eller finns det folk som är villiga att betala för den? -noll koll-

..det är lite obehagligt att sova just där ena björken kommer att falla om den faller.. :cry:
...loft <-uppvärmt (värme stiger)
..100m2 <-uppvärmt
+110m2
byggt -43
värms av Nibe city VX-PX21

-isolering, vad är det?
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Du kanske får hjälp av stormen Per. Han är väl i dina trakter nu?
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Martin Sköld
Entusiast!

Inlägg av Martin Sköld »

jo, men då har jag tre björkar över huset, tänkte jag skulle slippa det...
försäkringen täcker väl iofs, men jag håller på att renovera så då blir ju allt jobb förgäves. :roll:
..100m2 <-uppvärmt
+110m2
byggt -43

-isolering, vad är det?
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Det är nog ingen större fara, björkarna har grymma rotverk som kan vara nästan hur stora som helst, men visst, en kompis kapade sina björkar nån meter över marken sen kom en traktor med skopa och drog upp hela rasket (han ville bli av med rötterna), 4 björkar senare så fanns det i stort sett ingen gräsmatta kvar på hela tomten, den följde med upp....

Hör med någon i närheten som har egen mark med skog, dom brukar kunna hjälpa till.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Problemet är väl snarare att det höga trädet skall trilla åt ett håll där det inte skadar något. Roten kan väl sitta kvar om jag får råda.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Martin Sköld
Entusiast!

Inlägg av Martin Sköld »

just så, stubbarna är inget problem, de gräver jag upp med maskin sedan.

har funderat på hur mycket ett träd väger från mark o uppåt,
o ifall det går att dra det med traktor/mindre hjullastare samtidigt som man sågar.
eller kastar man in en traktor i sovrummet innan man inser att man beräknat fel då..?
..100m2 <-uppvärmt
+110m2
byggt -43

-isolering, vad är det?
Chribba 25
Gallringsobjekt

Inlägg av Chribba 25 »

Är det monster björkar du har :D

Det är nog inga problem om du tar en hjullastare och en vajer.

se bara till så att vajern är lång nog!! :roll:
Ny köpt villa 1 1/2 plan 300km/2

Till tänkt uppvärmning ved CtC v35 Ack 3000L
Laddomat21!
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Jag har en kusin som brukar plocka ner såna träd åt folk. Han använder lastbil med kran (Scania 144G 530 + Palfinger PK 28000, för den intresserade).
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Jag ville använda en traktor o putta på då svärfar skulle ta ner den stora tallen jag hade som lutade mot grannens hus, Den hade den mesta kvisten mot huset dit den lutade... Svärfat bara tittade på mej som ja va en idiot o sa "vi har ju 2 brytjärn" sen så gade han bort ca 15 cm runt om (95 cm vid roten) så svärdet skulle nå in gjorde fällskäret o frågade om ja va bered.. Några sekunder senare låg tallen där ja ville ha den, Enda komentaren va "väntade bara in rätt vind" (svärfar säger inte så mycket)
Utan vindens hjälp hade vi inte fått den dit vi ville fick ja höra senare.. :D
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Martin Sköld
Entusiast!

Inlägg av Martin Sköld »

André skrev:"väntade bara in rätt vind" Utan vindens hjälp hade vi inte fått den dit vi ville fick ja höra senare.. :D
suck. vinden ligger ALLTID på mot huset, eller så blåser det inte alls. trädet lutar ju mot huset hur jag än gör..
räcker kranen på en skogsbil att hålla emot med, o får monsterbjörkar att falla dit man vill?
min kompis skulle fråga sin farsa som kör sådan om han kunde hjälpa mig.
..100m2 <-uppvärmt
+110m2
byggt -43

-isolering, vad är det?
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Martin Sköld skrev:
André skrev:"väntade bara in rätt vind" Utan vindens hjälp hade vi inte fått den dit vi ville fick ja höra senare.. :D
suck. vinden ligger ALLTID på mot huset, eller så blåser det inte alls. trädet lutar ju mot huset hur jag än gör..
räcker kranen på en skogsbil att hålla emot med, o får monsterbjörkar att falla dit man vill?
min kompis skulle fråga sin farsa som kör sådan om han kunde hjälpa mig.
Ja det ska den klara.. 8)
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Martin Sköld
Entusiast!

Inlägg av Martin Sköld »

Bra bra!

..annars kan jag se framför mig hur hans 2,5 miljoners lastbil ligger o krälar på grannens åker..
..100m2 <-uppvärmt
+110m2
byggt -43

-isolering, vad är det?
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Problemet med skogbilarnas kranar är räckvidden. Annars går det bra.
Men det är ju inte alltid det är så kul att ha lastbilen tillräckligt nära trädet. Den väger ju en del även tom, så det blir rejäla spår, om man ska köra tvärs över gräsmattan.

Står trädet på gårdsplanen spelar det ju ingen roll. Då är det bara att köra på. Men står det där man inte kan/vill köra intill, då är det bra med en kran med räckvidd. Den PK 28000 som min kusin har räcker 26 meter från flakkanten, när jibben är monterad. Dessutom har han vinsch med 60 meter lina, så det går att dra ännu längre, om det behövs.
Ibland plockar han ner träd som man inte vill fälla i någon riktning, med tanken på hur det ställer till när trädet trillar. Granar brukar han kvista stående, med korgen på kranen. Börjar såga av grenarna längst ner, som han når från marken, och lyfter sedan korgen längs stammen och kvistar uppåt. Då blir det en tjockare och tjockare matta av grenar på marken, som skyddar för det grenar som trillar längre och längre uppifrån. När granen ser ut som en mast, stroppar han den i kranen, spänner lite och sågar av den. Då hänger den där och det är bara till att lyfta ut den och lägga ner den på något bra ställe.
En gran han tog ner på det viset vägde 6,5 ton när den var lastad på bilen, exkl. grenar, så det går att plocka bamsingar också.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Martin Sköld
Entusiast!

Inlägg av Martin Sköld »

matnyttigt!

tack för all info!
..100m2 <-uppvärmt
+110m2
byggt -43

-isolering, vad är det?
mrsmp
Prima virke

Inlägg av mrsmp »

Stugsittaren skrev:Problemet är väl snarare att det höga trädet skall trilla åt ett håll där det inte skadar något. Roten kan väl sitta kvar om jag får råda.
Jag hade inte haft kvar roten! Inte om det är nära huset...drar till sig alla möjliga kryp..som älskar att käka träd...är din kåk gjord av trä kan dom kanske förflytta sig dit när stubben är avklarad :( Dra upp rubbet!
Skriv svar