Snart dags för konvertering men oljan vill aldrig ta slut!

OPEC
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av OPEC »

pimse skrev:
Om det inte förhöll sig på detta vis så skulle inga pneumatiska system finnas. Varför har en kompressor en tank?
Därför att det ibland går åt mer trycksatt luftvolym än kompressorn hinner leverera.

Att trycksätta en vanlig oljetank med 6 bars lufttryck är extremt farligt.

Kolla upp varför man inte kan använda en gammal oljetank som ackumulatortank! Och då är det ändå vatten i den.

Med luft vid 6 bars tryck kan tanken bli en bomb.

Per
Det skulle jag heller aldrig påstå, jag försökte endast förklara varför trycket ej blir detsamma i en klen tryckslang som i den stora tanken.
Du har nog missuppfattat mitt inlägg, jag är på helt samma linje.
Trycket minskar alltid med arean, vilket jag också skrev.
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25
OPEC
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av OPEC »

För den delen hypotetiskt, men 6 Bar i oljetank!! Har verkligen någon försökt med detta? Eller ens tänkt?
Det låter mer som en grej NASA kunde experimentera med för att få saker i omloppsbana. Jag måste erkänna att den tanken aldrig föresvävat mig att någon ens skulle försöka. Jag skulle gissa att ca 1,5 är gränsen innan skiten spricker, och om den skulle spricka med 6 Bar i sig så vill jag vara långt borta.
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

OPEC skrev: Nja, inte riktigt så, trycket räknas som trycket över en viss yta.
I SI-systemet så har vi valt per kvadratmeter eller kvadratcentimeter t.ex.
såna mått som förstås av oss europe'er. Om ytan minskas som i fallet med slangen vs tanken så minskar också trycket. Det är liksom detta som gör att vi ibland använder oss av pneumatiska sytem. Jämför lastbilsbromsar, kompressorer, cykelpumpar t.ex.
Om det inte förhöll sig på detta vis så skulle inga pneumatiska system finnas. Varför har en kompressor en tank?
Nej, du har fel. Trycket räknas inte som trycket över en viss yta. Det är kraften som verkar på en viss yta. Tänk dig att du har två kolvar i ett hydrauliskt system, den ena har ytan x och den andra 2x. Om du trycker in den lilla kolven så pressas den stora kolven ut hälften så långt men med dubbelt så stor kraft. Trycket "inuti" det hydrauliska systemet är nämligen lika stort var du än mäter, tjocka rör, tunna rör eller tankar spelar ingen roll. Trycket på båda kolvarna (kraft per yta) är alltså samma men efterssom den stora kolven är dubbelt så stor så blir kraften dubbelt så stor.

Och för att lugna alla oroliga och återgå lite till ämnet: Nej! Jag har aldrig tänkt tanken att blåsa upp tanken till 6bar :) Jag tänkte mig i så fall ett tryck som motsvarade en eller några meter olja bara för att få ett litet övertryck så att jag kunde lufta.

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Shakespeare
Pannrumstomte!

Vem sa att man behöver lufta?

Inlägg av Shakespeare »

Vem var det som sa att man behöver lufta?

Jag köpt en 99-kronors pump och nu kör jag de sista litrarna ur en hink. Det är bara det att man måste pumpa 2-3ggr per dygn och i morse var jag lite morgontrött så pannan hade kört torrt och stannat. Men jag bara pumpade hinken full, tryckte in skyddet, och startade. Lågan flämtade lite i början men sedan gick den perfekt igen. :D

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Skriv svar