Tips på bra asksugar/sotsugar!

vatsug
Energiprofet!
Inlägg: 677
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 19:56
Ort: Rosersberg, 10km syd Arlanda

Inlägg av vatsug »

Har precis provat pellvac askcyklon, suger bättre än grovisen, men metallslangen är ganska stel o lite kort.Skönt att slippa göra ren filtret.Gick på 1007-: inkl frakt.
God Jul
Hälsn Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
Lars-Erik
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: fre 05 maj, 2006 22:34
Ort: Karlstad

Askfällor

Inlägg av Lars-Erik »

Vill nog trots allt hävda att det är viktigt att rätt luftflödet över cyklonen erhålls trots det tompaJ skriver att MAX är bäst :shock: .Det du bortser från är att volym och vinklar på tratten samt djupet av den spelar en avgörande roll.
Min bestämmda åsikt är att jag fick mycket bättre avskiljning när jag reducerade trycket av insugningsförmågan från dammsugaren :lol:
Det du skriver om slangen som smälter när du dammsuger glödande material från brännaren(pannan) :twisted: är ju ganska elementärt dettabehöver knappast bemötas som en svaghet för fällan :roll: .Alla som har någonsomhelst erfarenhet av fastbränsle vet att värmen finns länge i askan. :P

MVH
Lars-Erik
Eryl DP 1965 PellxP21 Mafa mini
Altbergsaskfälla ThermOmatic Era
Erik
Energiprofet!
Inlägg: 503
Blev medlem: ons 09 feb, 2005 15:21
Ort: Gbg

Inlägg av Erik »

Utan att veta något om konstruktion av cykloner.

Är det inte så "enkelt" att man ska ha "rätt" luftflöde (m^3/h).

Och att "rätt" flöde beror av undertryck, fyllnadsgrad osv.

Helt enkelt så borde de vara utrustade med någon form av reglering?
slipperman
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 03 okt, 2006 21:19
Kontakt:

Inlägg av slipperman »

tompaJ skrev:Sen måste jag också lägga in en negativ kommentar om Altbergs askfälla. Jag tycker det är skit att den levereras med en plastslang. Har bränt hål och bytt ut originalslangen.
Jag tycker det låter som en mycket god och enkel säkerhetsdesign att slangen bränner av så att man ev. får en liten varning om att det kan vara risk för hett material i (den lättantändliga) dammsugarpåsen. Sen är det iofs ingen höjdare att dammsuga ur innan det har slocknat ordentligt, vilket kan ta en god stund i aska.
//Per
_______________________
Calmar V65, Iwabo 30
Ved primärt, pellets backup
tompaJ
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 19 nov, 2006 00:19
Ort: Osby

Inlägg av tompaJ »

Hej och Gott Nytt År på alla!

Tar nu och replikerar reaktionerna på mitt inlägg men inte i kronologisk ordning:
- Anledningen till att jag behöver en metallslang (som exvis pellvac har) är att min panna ,ctc 1100, rymmer så lite aska och att jag inte har någon ackumulatortank. Det betyder att et nu på vintern blir korta stunder som brännaren inte brinner och en uraskning måste tajmas noga för att man ska slippa glöd in i askfällan. Askfällan i sig själv klarar att avskilja glöd om bara undertrycket (suget) är tillräckligt.
- Det stämmer att det är en massa parametrar som bestämmer hur en cyklon fungerar MEN, om alla andra parametrar är konstanta så fås en "finare" avskiljning om trycket in (eller suget ut) ökar. Kostnaden för detta är ett ökat tryckfall i cyklonen. Det är samma matte och fysik som gäller för gascykloner bara lite andra värden på konstanterna. Jag har ett diagram över detta från en lärobok som behandlar hydrocykloner. I detta exempel så ger ett fördubblat flödet en förbättring av avskiljningen (cut size) med cirka 40 %. Tyvärr vet jag inte hur man klistrar in bilder i inläggen här men nån kan kanske tala om det?

En fråga till Lars-Erik: på vilket sätt har du registrerat att askfällan fungerar bättre med "lägre" sug?
Till Slipperman: jag skrev inte att slangen brann av. Det blev bara några enstaka hål så glöden kom fortfarande in i askfällan men stannade där och gick inte vidare till dammsugaren. Det gjorde den när jag använde en Grovis
Doc
Stor entusiast!
Inlägg: 218
Blev medlem: fre 17 dec, 2004 19:38

Inlägg av Doc »

För mig står valet mellan Pellvac och Altbergs. Är det någon som direkt kan jämföra båda två?
Interessant är: Storlek, stabilitet/kvalitet, avskiljningsförmoga, hantering.

Förresten: Känner någon till Ecotecs asksug?
slipperman
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 03 okt, 2006 21:19
Kontakt:

Inlägg av slipperman »

tompaJ skrev:...Det betyder att et nu på vintern blir korta stunder som brännaren inte brinner och en uraskning måste tajmas noga för att man ska slippa glöd in i askfällan. Askfällan i sig själv klarar att avskilja glöd om bara undertrycket (suget) är tillräckligt...

...Till Slipperman: jag skrev inte att slangen brann av. Det blev bara några enstaka hål så glöden kom fortfarande in i askfällan men stannade där och gick inte vidare till dammsugaren. Det gjorde den när jag använde en Grovis
OK, jag förstår ditt problem och även att du bytte till annan slang för att förhindra hål. Det betyder att du litar 100% på att askfällan fixar och skilja ut små glödande partiklar. Jag skulle inte känna mig helt komfortabel med det.
//Per
_______________________
Calmar V65, Iwabo 30
Ved primärt, pellets backup
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Jag gjorde mig en enkel askavskiljare till.

Ett liter mått fick bli kon. 29kr på ÖB
Funkar kalasbra :)
http://xs.to/xs.php?h=xs411&d=07010&f=DSCN1874.JPG
http://xs.to/xs.php?h=xs411&d=07010&f=DSCN1875.JPG
http://xs.to/xs.php?h=xs411&d=07010&f=DSCN1876.JPG
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Vika
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 02 mar, 2006 14:18

Inlägg av Vika »

Andreas Hansson skrev:Jag gjorde mig en enkel askavskiljare till.

Ett liter mått fick bli kon. 29kr på ÖB
Funkar kalasbra :)
http://xs.to/xs.php?h=xs411&d=07010&f=DSCN1874.JPG
http://xs.to/xs.php?h=xs411&d=07010&f=DSCN1875.JPG
http://xs.to/xs.php?h=xs411&d=07010&f=DSCN1876.JPG

Snygg askfälla du har gjort Andreas :)
Eryl S5 Pellx20(KMP) Tigex25,Decflex Tw 316TI
Landis&Gyr RVP31, hemmagjord askcyklon
ABSO
Energiprofet!
Inlägg: 641
Blev medlem: tis 04 jan, 2005 13:14

Inlägg av ABSO »

slipperman skrev:Jag tycker det låter som en mycket god och enkel säkerhetsdesign att slangen bränner av så att man ev. får en liten varning om att det kan vara risk för hett material i (den lättantändliga) dammsugarpåsen. Sen är det iofs ingen höjdare att dammsuga ur innan det har slocknat ordentligt, vilket kan ta en god stund i aska.
Mjo fast inte är man säker bara för att cyklonslangen inte brinner av. Jag brukar lyfta över dammsugarpåsen i en plåthink med lock och låta den ligga där ett par dar efter jag rengjort pannan.
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

vatsug skrev:Har precis provat pellvac askcyklon, suger bättre än grovisen, men metallslangen är ganska stel o lite kort.Skönt att slippa göra ren filtret.Gick på 1007-: inkl frakt.
God Jul
Hälsn Vatsug
Det kan jag förstår att det känns skönt
Fråga är det inte för lite höjd grovis´s hink kanske behöver höjd hink?

Undrar använder du med grovdammsugare
ELLER vanlig husdammsugare med eller utan dammsugarepåse.

Och ta och klippa påse och se om det är max 1% finns askdamm eller mer.

Enlig Pellvac skrev att mindre 1% förekommer till dammsugare och 99% stannar kvar i "grovis" hinken.

Såg att det finns seperat dvs tillbehör "grovis" att det finns förläng slang för 295 kr. tror var det 2,5 m.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
vatsug
Energiprofet!
Inlägg: 677
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 19:56
Ort: Rosersberg, 10km syd Arlanda

Inlägg av vatsug »

Jag använder grovdammsugare till Pellvac , har inte kollat i påsen hur mycket sot som kommer dit , men som sagt suger mycket bättre än grovisen.
Hälsn Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
Rickard Johnsson
Fröträd
Inlägg: 95
Blev medlem: fre 04 mar, 2005 11:44
Ort: Älmhult

Inlägg av Rickard Johnsson »

Råkade elda upp mitt dammfilter inne i Grovis i helgen. Luktade förfärligt och rök som attans.

Kan inte rekommendera att suga upp glödande pellets.... :oops:

Pris för nytt dammfiler: 149:- :twisted:
Värmebaronen STAR -97, 4x75cm turbulatorer
PELLX P21 -05 (Gordic)
Draglucka
ECL 110
Veckoförråd
Killebergs pellets
120m²+120m² allt skönt uppvärmt
Skriv svar