Nu har jag kört igång min karriär som pannrumsinneboende

Har ett hus från -36 som är på ca:160 kvm i 3 plan (inkl källare).
Huset hade en gammal Albin olje panna från 60 talet med el kassett eftermonterad och eftersom jag bor långt upp i Norrland med kalla vintrar(och somrar) med en elförbrukning på ca: 38000kw/h så måste någonting göras.
Har möjlighet att ansluta mig till kommunens fjärrvärmenät men jag anser att då sitter man i knäet på kommunen istället för el-bolagen.
Har efter lite resonemang med polare som kör med pelletseldning och efter läsande av detta forum kommit på att pellets det är min melodi.
Jag ville dock för att ha alla möjligheter öppna ha en panna med förmåga att även elda med ved också.
Vi är 5 st i familjen och jag ville inte ha ett system som man jämt måste springa ner i pannrummet utan man kan välja hur man vill köra.
En annan sak skulle vara att om det inte fungerar (eller att man är bortrest så startar elpatronerna så slipper barn eller blomma tjorva med en pelletsbrännare eller ved ,Det lär jag dom senare

Ved=Billigt men mycket jobb
Pellets=dyrare men mindre jobb
EL=dyrt men knappt något jobb
För att hålla ner kostnaden skulle jag i största möjliga mån försöka köpa begagnat åtminstonde dom stora/dyra komponenterna.
Det första jag gjorde var att kontakta sotarn för att få skorstenen godkänd för eldning från källaren(hade redan en braskamin inkopplad i andra pipan i skorstenen)
Kollade i Blocket och i lokala annonsmedia och hittade en Nibe Combi VX för 5000:- och två Borö rena acktankar för 1000:- resp 1500:-.
En Thermia Bequem 15D med 2m skruv knappt körd för 10000:- hittade jag också.
Varför jag valde Thermia'n var för att den hade möjlighet att kontrolleras via datorer (internet)+ att den hade fått bra kritik här på forumet.
Använder ett oljefat som förråd till att börja med men skall bygga bulkförråd senare.
Jag och några starka kompisar hade lyft ut den gamla och tagit in den nyare pannan + ack tankarna.
Sedan skulle rörkrökarn ha sitt ca 2000 inkl material för att koppla in den nya pannan där den gamla satt.
Har inte ännu kopplat in acktankarna p.g.a jag har ingen laddomat (letar) men jag har startat med att köra pellets.
En fråga:Vad skall man ha för laddomat ?3000 ,21 ,4030 eller??
Jag har kvar elberedaren i serie efter pannan för att kunna stänga av pannan helt på sommaren efter förslag av rörkrökarn.
Jag har elpatronerna i pannan inkopplade och dom går igång vid en 50-60 grader på pannan (backup om pelletsbrännaren packar ihop).
Jag vet att det är inte någon optimal anläggning för varken pellets eller ved men jag tror att kombinationen är vettig(kom med synpunkter).
Varför jag valde att kunna köra med ved var bl.a att jag ibland hittar partier med billig ved.
Min ide är att köra pellets 80-90% tiden men ibland köra ved under tex helgerna när man är hemma.Och då köra mot acktankar men inte under perioder med ren pelletsdrift.
Allting fungerar som jag hade tänkt mig förutom att jag inte får till någon underförbränning i ved-delen på pannan men det kan bero på att jag törs inte elda med fullt vedutrymme och till max p.g.a att jag inte har acktankarna kopplade(och förvandla min panna till ångmaskin).
har bara provat med en liten brasa och då kommer inte underförbränningen inte igång.
Vad gäller pelletsbrännaren så verkar den fungera bra ,har kollat på askan efter en veckas eldning med ner mot -25 grader och den är grå utan några rester av obrända pellets.
Skall senare ta dit en installatör som justerar in pelletsbrännaren enl. alla konstens regler.
Kom gärna med synpunkter på min anläggning och förslag på ändringar.
/MVH
Stefan